SME

Dôvodom beatlemánie v Amerike bol aj atentát na Kennedyho

Keď 9. februára 1964 The Beatles vystúpili v šou Eda Sullivana, pred obrazovkami sedelo 73 miliónov Američanov.

Tisícky fanúšikov, médiá, polícia. Takéto privítanie v New Yorku nečakali ani sami beatlesáci.Tisícky fanúšikov, médiá, polícia. Takéto privítanie v New Yorku nečakali ani sami beatlesáci. (Zdroj: PROFIMEDIA)

Presne pred 50 rokmi vypukla beatlemánia naplno aj na druhej strane Atlantiku. Bol to príbeh, v ktorom dôležitú úlohu zohralo niekoľko konkrétnych ľudí.

Dnes to vyzerá ako úplne jasná a jednoduchá záležitosť. Keď The Beatles zvalcovali celé Anglicko a Európu, prišiel rad na Ameriku. Lenže detaily tohto príbehu pripomínajú napínavý film. Hlavné postavy sú jasné, dôležitejšie pre jeho finále sú tentoraz postavy vedľajšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Že 9. februára 1964 kapelu v televíznej šou Eda Sullivana sledovalo 73 miliónov Američanov nebola totiž náhoda, ale výsledok súhry kapely, jej manažéra, niekoľkých konkrétnych ľudí a niekoľkých neuveriteľných náhod.

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa stalo na londýnskom letisku

Za pár mesiacov v roku 1963 sa z neznámej štvorice mladíkov z Liverpoolu stala najpopulárnejšia britská skupina. Hoci doma boli absolútnymi kráľmi, v Amerike stále nič. Dovtedy tam nik z Anglicka výraznejšie nezaujal, ani tejto hudbe vydavateľstvá neverili.

Capitol Records, partnerská firma ich značky EMI ich štyrikrát odmietla vydať a keď to urobili nezávislé značky, single s pesničkami, ktoré ovládali britskú hitparádu, prepadli.

Dnes je jasné, že prvým impulzom pre prenesenie beatlemánie za Atlantik bol 31. október 1963, keď sa vplyvný americký moderátor Ed Sullivan stal na londýnskom letisku svedkom nadšeného vítania vlasatej štvorice muzikantov davom fanúšikov.

O pár dní zavítal do New Yorku beatlesácky manažér Brian Epstein, dohoda bola rýchla - tri februárové vystúpenia v Sullivanovej šou v pozícii hlavných hostí za tretinový honorár.

SkryťVypnúť reklamu

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C3CNP na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Víkend

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 482
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 303
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 596
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 559
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 783
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 599
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 298
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 300
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 27 166
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 521
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 059
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 028
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 968
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 214
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 861
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 808
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu