SME

Nie je to nudný dejepis. Martinská Europeana núka viac

V Slovenskom komornom divadle v Martine uviedli dramatizáciu kultovej knihy Patrika Ouředníka.

Martinská Europeana upútala aj kvalitnými hereckými výkonmi.Martinská Europeana upútala aj kvalitnými hereckými výkonmi. (Zdroj: BRAŇO KONEČNÝ)

Stručné dejiny 20. storočia znie podtitul knihy Patrika Ouředníka Europeana, v ktorej autor s nadhľadom, iró〜niou až miernym cynizmom opisuje skutočné, ale aj mystifikované fakty o najdôležitejších udalostiach, vynálezoch či spoločenských pomeroch minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Divadlo z nedivadelného textu

Dramatizátori Miro Dacho a Ján Luterán stáli pred ťažkou úlohou. Museli pútavou divadelnou formou spracovať literárnu predlohu, v ktorej primárne absentuje dramatický príbeh.

Tvorcovia pre inscenáciu vybrali len časť z Ouředníkovho textu, udalosti však neradili chronologicky. K jednotlivým témam sa v záplave iných neustále vracali a tak zdôrazňovali ich nepopierateľný zástoj v pamäti ľudstva. Najväčšiu pozornosť venovali práve najvýraznejším čiernym bodom európskej histórie – svetovým vojnám, diktatúram a zločinom proti ľudskosti.

SkryťVypnúť reklamu

Režisér Luterán, rovnako ako Ouředník, sa k dejinám nestavia pietne. Aj on sa pozerá na historické udalosti s odstupom a bez konkrétneho stanoviska. Nehľadá odpoveď, ale konštatuje, ako to bolo. Či aspoň mohlo byť. S mierou nadhľadu a predovšetkým divadelnosti – aj tie najkrutejšie fakty hovorí s dávkou emocionálneho dištancu. Luterán neskĺzol k zbytočnej opisnosti (k čomu ho text mohol ľahko zviesť), ale v jednotlivých situáciách hľadá možnosť vyjadriť udalosti divadelným symbolom, obrazom, akciou.

K najsilnejším miestam inscenácie patrí obkresľovanie mŕtvych tiel, keď Viliam Hriadel mokrou handrou cez kriedové pásy kreslí obraz - alúziu na Munchov Výkrik. Možno neadekvátne pôsobí len Beethovenova hudba, ktorá predeľuje scénické obrazy. Škoda, že tvorcovia opomenuli hudobný priemysel minulého storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Polyfunkčná knižnica

Stredobodom scénografie Michala Lošonského a Jána Ptačina je veľkoplošná masívna knižnica. Tento priestor okrem ponúkajúcej estetickej hodnoty dokáže účinne fungovať aj v iných rovinách. Na prvý pohľad z obyčajných políc sa tak stávajú prične koncentračného tábora či televízna obrazovka. Zároveň knihy tu nefungujú len ako obyčajná rekvizita. V inscenácii sa pracuje s ich sémantickou hodnotou. Predovšetkým kniha ako pamäť, výpoveď o minulosti, ale hlavne suma informácií, z ktorých sa stále akosi nedokážeme poučiť.

Herci v plnej miere využili zmysel pre detail, nadhľad, pointu, skratku, strih i rytmus a predovšetkým cítiť vzájomnú hereckú spoluprácu. Tým všetkým nedisponujú len stabilné opory súboru Eva Gašparová, Marek Geišberg či hosťujúci Viliam Hriadel, ale aj mladí členovia – Kamila Antalová a Daniel Žulčák. Herci nevytvárajú charaktery dramatickým oblúkom, predstavujú typy, ktoré sú v každej situácii iné. Inscenácia je vlastne plynulý sled kvalitných hereckých etúd na danú tému, v ktorých réžia len prehĺbila možnosti hereckého vyjadrenia sa o danej situácii.

SkryťVypnúť reklamu

Inscenácia nezaujme iba kvalitnými výkonmi, vynachádzavou réžiou a funkčnosťou výtvarnej stránky, ale predovšetkým spracovaním predlohy a jej tém. Europeanu sa určite oplatí nielen prečítať, ale aj vidieť. A to nielen v rámci oprášenia si vedomostí z dejepisu minulého storočia.

Autor: Karol Mišovic

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  2. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  2. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  3. Pranie a sušenie, ktoré ladí s vaším domovom
  4. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  5. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne
  6. Ikonické hororové postavy, ktoré ťa budú strašiť tento Halloween
  7. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie
  8. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  1. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 9 942
  2. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 9 647
  3. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 479
  4. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 3 439
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 3 239
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 189
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 3 164
  8. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt 2 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  2. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  3. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  5. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  6. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  7. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  8. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 33 626
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 15 673
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 11 991
  4. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..? 9 235
  5. Ján Valchár: Ukrajinská vojna sa presunula na Sibír 6 989
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 5 601
  7. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 5 276
  8. Miroslav Daniš: Dymová clona Oskar Rósza 4 631
  1. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  2. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  3. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
  4. Anna Brawne: Pán Pellegrini, že vám tá nenávisť voči LGBTI+ Ľuďom nevadila, keď ste podpisovali tú Ústavu..
  5. Věra Tepličková: Šťastný Deň starých rodičov
  6. Radko Mačuha: Ako som prestal byť rusofilom.
  7. Dušan Koniar: V piatok sa Fico opýtal, v nedeľu uplynú tri roky, čo odpoveď pozná
  8. Věra Tepličková: Náhoda je blbec alebo Z čista jasna, nikde nič, a tu zrazu... Hajnovič
SkryťZatvoriť reklamu