FÓRUM

Racionalita kompozícií vyvažovaná emotívnosťou obsahu

KNIHA TÝŽDŇA / ESTER M. -ŠIMEROVÁ Monografia z pera historičky umenia Ľudmily Peterajovej je doteraz najrozsiahlejším dielom o prvej dáme slovenského umenia

KNIHA TÝŽDŇA / ESTER M. -ŠIMEROVÁ

Monografia z pera historičky umenia Ľudmily Peterajovej je doteraz najrozsiahlejším dielom o prvej dáme slovenského umenia

Kniha Ester M.-Šimerová (Petrus, Slovart), monograficky rozpráva o živote a diele tejto významnej slovenskej maliarky 20. storočia, vyšla v čase sto piateho výročia narodenia umelkyne. Práca jej mnohoročnej blízkej priateľky, historičky umenia Ľudmily Peterajovej, je doteraz najrozsiahlejšou rozpravou prvej dáme slovenského umenia, ktorá ako jediná žena absolvovala kompletné výtvarné štúdiá v Paríži v čase najväčšieho rozkvetu parížskej školy.. Jej umelecké začiatky formoval vzťah k syntetickému kubizmu a purizmu dvadsiatych rokov a v oblasti dekoratívneho umenia jej bola blízka estetika štýlu Art Deco. Venovala sa aj scénickému výtvarníctvu a úžitkovému dekoratívnemu umeniu. Šimerová si získala v slovenskom medzivojnovom výtvarnom dianí miesto po boku takých vedúcich osobností slovenského moderného umenia, ako boli Ľudovít Fulla a Mikuláš Galanda. Po mníchovskom diktáte sa nútene presídlila do Čiech, pretože jej manžel bol českého pôvodu. Usadili sa v Plzni, kde však jej diela nacisti označili ako „zvrhlé“ umenie a zakázali jej vystavovať. Po uväznení a poprave manžela, ktorý sa zúčastnil odboja, strávila posledné vojnové roky v Prahe. Po návrate do Bratislavy sa stala predsedníčkou Bloku výtvarných umelcov, v roku 1946 bola členkou československej kultúrnej delegácie na I. zasadnutí UNESCO v Paríži.

Plná rehabilitácia prišla až v 60. rokoch

Začiatkom päťdesiatych rokov, po krátkej povojnovej eufórii, sa maliarkin život opäť osudovo zmenil. Jej umelecké princípy i výsledná tvorba boli v príkrom rozpore s dogmatickým socialistickým realizmom, a aj jej druhý manžel Martin Martinček musel zanechať právnické povolanie, opustiť Bratislavu a pracovať ako robotník v tehelni na Liptove. V novej, zmenenej situácii sa venovala zväčša krajine.

Šesťdesiate roky priniesli liberalizáciu politickej a spoločenskej atmosféry; naskytli sa väčšie možnosti a príležitosti na uplatnenie. Ale až výstava Generácia 1909 v SNG v rokoch 1964 a 1965 plne rehabilitovala jej tvorbu. Roku 1966 získala titul zaslúžilá umelkyňa a vyšla jej prvá monografia od Ľudmily Peterajovej.

Tvorba Ester Šimerovej opäť nadobúda plnosť, autorka rozširuje svoj záujem o rozličné tematické okruhy – okrem krajiny sa zameriava na antické inšpirácie, ku ktorým sa vracia počas celej svojej tvorby ako k základu európskej kultúry. Reaguje na aktuálne problémy doby, na postupné odcudzenie sa ľudí vplyvom zmeneného životného tempa, opäť sa vracia k prírode a jej detailom, v kolážach sa vracia k svojim parížskym vzorom, v kameách komunikuje s francúzskou poéziou, reflektuje nové možnosti techniky a priemyselnej výroby, novej architektúry, identifikuje sa s históriou. Súčasne nastoľuje otázky slobody umeleckej tvorby a poslania umelca v spoločnosti a mnohé iné javy; jej široký záber je určovaný mierou jej poznania, sústavným štúdiom a prílevom informácií z celého sveta. Racionalita jej kompozícii je vyvažovaná emotívnosťou obsahu.

V 80. a 90. rokoch nastáva záverečné tvorivé vzopätie, autorka vytvára množstvo malieb a koláží inšpirovaných prírodou, kvetmi a záhradami. Na prelome tisícročí sa jej tvorba uzatvára.

Tri stovky známych i neznámych diel

Ester Šimerová sa dožila plnej rehabilitácie a spoločenského uznania. V roku 1991 jej v Prahe udelili Rad T. G. Masaryka IV. triedy, nasledovali Cena Martina Benku či Cena M. A. Bazovského. Francúzska vláda jej udelila vysoké štátne vyznamenanie v oblasti umenia a literatúry - Cravate de commandeur de ľ Ordre des Arts et des Lettres a doma získala Rad Ľ. Štúra I. triedy za celoživotné dielo. Šimerová žila a tvorila v Liptovskom Mikuláši až do konca svojho života, zomrela 8. augusta 2005.

Publikácia predstavuje výber takmer tristo diel z galerijných i súkromných zbierok. Vyzdvihnúť tu treba výskumnú prácu autorky monografie pri vyhľadávaní diel umelkyne; skutočným prínosom knihy je reprodukovanie menej známych alebo znovu objavených diel, mnohé z nich neboli doteraz publikované. Pridanou hodnotou textov knihy je fakt, že sa autorka s umelkyňou dlhé roky poznali, mali priateľský vzťah plný dôvery a často spolu korešpondovali. Výber z tejto korešpondencie približuje nielen názory umelkyne na otázky tvorby a umenia, ale predovšetkým ako človeka ťažko skúšaného dobou. Celkovo je text knihy písaný s veľkou mierou osobného stotožnenia, poznania a pochopenia, blízkeho porozumenia oboch žien, maliarky a autorky knihy. To jej dodáva hlboko ľudskú dimenziu, odlišuje ju od iných publikácií tohto druhu a dodáva jej charakter výnimočnosti.

Ester Martinčekovú-Šimerovú si pamätáme ako vzácneho človeka vyvážených vlastností, hlbokého poznania, veľkého talentu, nezdolnej odolnosti, očarujúcej osobnosti. Takúto reprezentačnú publikáciu si zaslúžila už dávno a škoda, že nevyšla už za jej života.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Používate make-up? Potom spozornite
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Mečiarovské spôsoby nového bratislavského župana?
  2. Študenti Stavebnej fakulty STU na exkurzii v Brne
  3. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  4. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  5. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  7. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  8. Používate make-up? Potom spozornite
  9. Legendárna Transsibírska magistrála
  10. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 25 492
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 231
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 244
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 015
  5. Používate make-up? Potom spozornite 1 306
  6. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov 1 187
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 006
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 922
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 914
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 825

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Prečo mnohí športovci nemajú plán B a prepadajú hazardu?

Športový psychológ o hráčoch.

PLUS

Fico dal opäť prednosť sebe, a kto je užitočný idiot politiky

Robert Fico si už musí poslušnosť vynucovať krajnými prostriedkami

KOMENTÁRE

Rok 1998: Maďarka prah môjho domu neprekročí

Čože?! Ty nebudeš voliť Mečiara?

Neprehliadnite tiež

Ako prvá zvládla kariéru aj materstvo. RTVS premiéruje Máriu Teréziu

Výpravný projekt, pri ktorom sa spojili štyri štáty bývalého Rakúsko-Uhorska, uvedie ako prvá Jednotka.

ROZHOVOR

Smejú sa mu, že je sentimentálny. Titanic bol však zázrak, ktorý sa stáva len občas

Veľkofilm oslavuje 20 rokov. Ako by dopadlo porovnanie so slovenskou kinematografiou?

Keď sa chcela brániť, udrel ju. Basgitaristu skupiny Kiss obvinili z obťažovania

Len pred pár týždňami sa v budove televízie vyzliekal.

Joan Baez kedysi vypli elektrinu v Bratislave. Na Slovensku zaspieva posledný koncert

Americká speváčka sa lúči s pódiami. U nás sa kedysi spoznala s Václavom Havlom.