SME

Svetový ľudový umelecký cirkus

SĽUK a Q-99 * Cirkus svet * Réžia, choreografia, texty piesní a scenár: Ján Ďurovčík * Scéna: Peter Čanecký * Premiéra 25., 26., 27. 10. * Istropolis, Bratislava

Na túto premiéru sa čakalo už niekoľko rokov. V tomto, ale ani v predchádzajúcom roku nepripravil SĽUK - podľa internetovej stránky naše „jediné profesionálne teleso reprezentujúce tanečnú, hudobnú a výtvarnú kultúru Slovenska“ - nijaký iný projekt. Avizoval sa reprezentatívny hudobno-tanečný program určený predovšetkým „pre zahraničného diváka a diváka nefolkloristu“, aby som citovala z výročnej správy tejto príspevkovej organizácie. V Cirkuse svet, preloženom do slovenskej angličtiny ako Circus World, malo byť zobrazené stvorenie človeka a nekonečnosti, vznik moci a zla, pôsobenie štyroch živlov i všetkých hriechov sveta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz neviem, či som si pomohla, že som predstavenie sledovala s bulletinom v ruke. Mohla som sa pokojne dívať na skupinku mladých ľudí tančiacich v rytme nápadne pripomínajúcom scénu z West Side Story a nemusela som sa trápiť nad tým, že to boli vlastne národy. Už vôbec som si už nemala prečítať, že „Na rozhádané národy platí jediné - Vietor, Oheň, Voda. Vždy prichádzajú na záver a prinášajú nový začiatok“. Takéto autorské vyznanie by potešilo aj niektorého zo svetových teroristov. Diváci sa však na záver dočkali len malého pyrotechnického „pffft“.

Ale vráťme sa k big-bangu tohto projektu. Myšlienku komerčne využiť majstrovstvo našich tanečníkov i pôvab nášho folklóru vôbec neodmietam, darí sa to v zahraniční, je vlastne na zamyslenie, že sa nám to doteraz výraznejšie nepodarilo, napríklad ani v hudbe. Napokon, aj tí najväčší tradicionalisti folklóru sa dnes snažia vychádzať v ústrety súčasnému divákovi. V tanečných šou sa dokonca môže tolerovať aj istá miera žánrovej nečistoty, dobrý rytmus ospravedlní všeličo. Rytmus však v tomto prípade celkom chýbal viacerým pantomimickým a prvoplánovým pasážam, ktoré sa celkom zbytočne pokúšali dodať dielu nešťastne filozofický rozmer.

SkryťVypnúť reklamu

Najlepšie dopadli dynamické časti, akou bol Tanec zla, v ktorých je choreograf doma a môže v nich naplno využiť svoje prednosti. Ale autor akoby sa nevedel rozhodnúť, či pôjde po línii Roka na dedine viď vinohradnícke vstupy - či po línii akéhosi veľkého divadla sveta. Celkom nevinne, aby vyplnili čas na obliekanie tanečníkov, sa do projektu dostali dvaja cimbalisti. Najhoršie však dopadlo mentorsky pôsobiace plieskanie bičom nad siedmimi hlavnými hriechmi. A skutočne len ťažko sa dá brať ako korektné použitie rómskej piesne na ilustráciu Lenivosti.

Na ozvučenie tejto šou vraj slúžila najlepšia zvuková aparatúra, aká keby bola na Slovensku použitá. Scéna bola dobre myslená ako high-tech cirkus zdôrazňujúci základný prvok kruhu. Čistý, decentný koncept by bol azda vhodný pre rockový koncert, v danom kontexte však pôsobil trochu chladne. V scénickej hudbe Henricha Leška sa okrem ľudových inšpirácií ozývali - cielene i mimochodom - citácie všetkých žánrov a autorov vrátane seba samého. Pesničky, ktoré zaznievali z úst verklikára a zároveň sprievodca dejom i dejinami, boli ale príjemné na počúvanie.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa na Cirkus svet pozrieme z čisto komerčného hľadiska, je prekvapujúce, že sa táto nákladná šou bude podľa zverejneného programu do konca roka hrať už len trikrát. Konkurencie sa teda komerční producenti nemusia priveľmi obávať. Ambíciu presadiť sa na zahraničných trhoch vrelo vítam, ak by, pravda, nezostalo len pri nereálnych plánoch. Mimochodom, väčšie šance na zahraničné hosťovanie mali podľa mňa niektoré z predchádzajúcich menej „svetových“ autentickejších produkcií SĽUK-u.

Zámerne som v celom článku nespomenula meno choreografa, ktorého všadeprítomná umelecká značka celkom zatienila logo telesa, ktoré malo kedysi za cieľ rozvíjať a propagovať tradičnú ľudovú kultúru na Slovensku.

No, ale ako to vlastne dopadlo? Bolo aj standing? Veď, akože! Sme na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  6. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  7. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  8. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 366
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 355
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 919
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 799
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 496
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 3 425
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 3 117
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 643
  2. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 28 100
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 368
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 18 100
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 16 814
  6. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 258
  7. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 921
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 494
  1. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  2. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  3. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  4. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  5. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  6. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  7. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  8. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
SkryťZatvoriť reklamu