DIELO, KTORÉ MÁM RÁD

Snímky neznámych tvárí nabádajú k úvahám o smrti a minulosti

Grafický dizajnér Marcel Benčík rozpráva o diele, ktoré ho zasiahlo, stene fotografií neznámych ľudí.

Marcel Benčík (1977) – grafický dizajnér, venuje sa najmä dizajnu publikácií, vizuálnej identite a grafickému dizajnu v architektúre. Pôsobí ako pedagóg na bratislavskej VŠVU.

Grafický dizajnér Marcel Benčík rozpráva o diele, ktoré ho zasiahlo, stene plnej fotografií neznámych ľudí od Christiana Boltanského.

„Bolo to v roku 1998. Bol som mladý chalan, čo skončil obchodnú akadémiu. Išiel som do Paríža navštíviť priateľov a ani neviem ako, ocitol som sa na tejto výstave,“ hovorí Marcel Benčík a v rukách drží katalóg z výstavy francúzskeho autora Christiana Boltanského, ktorá bola v parížskom múzeu moderného umenia.

„Odvtedy uplynul dlhý čas a ja som na rôznych prestížnych svetových prehliadkach videl veľmi veľa zaujímavých diel – monumentálnych, sofistikovaných, farebných... Často sa však stane, že človeku z nich po pár hodinách či dňoch neostane nič, ani len spomienka. Táto výstava však vo mne zostala po všetky tie roky ako nejaký prvý intenzívny zásah.“

boltanski_menschlich_r9027_res.jpg

Christian Boltanski: Menschlich (1994) – dielo bolo súčasťou monografickej výstavy Dernières Années v Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris v roku 1998.

Rozdielni a jedineční

Šlo o deväť diel Christiana Boltanského vytvorených začiatkom 90. rokov. Vo všetkých prípadoch ide o inštalácie, vychádzajúce z veľmi podobného princípu.

Boltanski totiž od začiatku svojej kariéry pracuje s existujúcimi artefaktmi. S fotografiami neznámych ľudí, s plechovkami, so starým oblečením, s nájdenými predmetmi a materiálmi.

„Veľmi ma to vtedy zaujalo a aj dnes s odstupom času mám pocit, že do istej miery je v tom aj podobnosť s tým, ako uvažujem o veciach pri svojej práci,“ hovorí Benčík.

Boltanski pracuje s množstvom vecí, ktoré sú nositeľom nejakej objektívnej informácie, no spôsob, ako ich usporadúva a do akého kontextu ich uvádza, im zrazu dáva celkom nový príbeh, novú identitu.

Napríklad, hneď v prvej miestnosti múzea stála inštalácia Menschlich. Boltanski zhromaždil asi tisícpäťsto rôznorodých čiernobielych fotografií, ktoré pokrývajú celé steny miestností. Vedľa seba sa tu ocitnú príslušníci SS, členovia Mickey Clubu, kriminálnici, aj obyčajní ľudia. To však divák netuší. Díva sa len do tvárí stoviek bezmenných osôb.

„Väčšina z nich už nežije a my o nich prakticky nič nevieme,“ píše v katalógu Boltanski. „Stratili svoju identitu, nepoznáme ich túžby, ich prednosti, ich nešťatie či šťastie. Dobrí alebo zlí, to všetko je zabudnuté. Jediné, čo o nich môžeme povedať je, že všetci boli ľuďmi – čo znamená, rozdielni a jedineční.“

01_boltanski_res.jpg

Christian Boltanski: Les Registres du Grand Hornu, 1997.

Nad rámec individuality

Keď sa človek ocitne v priestore toľkých bezmenných tvárí alebo tisícok plechoviek nesúcich mená jemu neznámych baníkov, pocity môžu byť rôzne.

„Mne sa v hlave premietali úvahy spojené so smrťou, so spomienkami, s návratom do minulosti – a pritom som netušil, že ide o baníkov. Boli to ľudia, každý niečím zaujímavý, ktorí sa ocitli na spoločnom mieste. Zrazu ich divák prestane vnímať ako jednotlivcov a naplní ho emócia, ktorá prekračuje akýkoľvek rámec individuality,“ opisujeskúsenosť Marcel Benčík.

„Autor ma pri tom nijako neusmerňoval, k ničomu ma nenútil. Vytvoril mi podmienky na vnímanie diela a zároveň i vnímanie reality samotnej. A to ma nesmierne bavilo. Dnes sa všetci snažíme byť čo najviac racionálni, objektívni a presní vo všetkom, čo robíme – a pritom, akoby sme zabúdali, že v sebe máme aj nejakú emočnú zložku. Je nám prirodzene daná, nemôžeme ju okašlať – mali by sme s ňou vedieť pracovať, nechať sa ňou viesť, nechať sa viesť prirodzeným zmyslom pre interpretáciu. Myslím, že to sú veci, ktoré robia náš život bohatším.“

boltanski_ombres_res.jpg

Christian Boltanski: Théâtre d'ombres.

Ponurá skúsenosť

„To, čo robím, je veľmi tradičné: kladiem otázky, na ktoré nemám odpovede,“ píše v katalógu výstavy uznávaný francúzsky autor. V 80. – 90. rokoch bola jeho práca pravdepodobne na vrchole. „Christian Boltanski je skutočným básnikom aj napriek tomu, že nepoužíva slová,“ napísali o ňom v roku 1989 New York Times počas výstavy v MoMA.

Dodnes rozvíja podobný princíp práce – zhromažďuje množstvá osobných vecí a ľudských tvárí, aby nimi poukazoval na vznik jedinečnosti a jej neodvrátiteľnú pominuteľnosť.

Nečudo, to, čo ho od začiatku tvorby sprevádza, sú spomienky na vlastné detstvo, ktoré sa odohrávalo v pohnutých časoch v židovsko-katolíckej rodine. „Narodil som sa na konci druhej svetovej vojny. Skúsenosť s holokaustom bola v čase môjho formovania rozhodujúca. A hoci som vo svojej tvorbe nikdy nechcel rozprávať o tejto tragédii priamo, je ústredná.“

boltanski_portrait_res.jpg

Christian Boltanski.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  4. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  7. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  2. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  3. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  4. Vyberáme správny názov firmy
  5. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  6. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  7. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  8. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  9. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  10. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 29 257
  2. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 441
  3. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 18 082
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 14 893
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 240
  6. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 10 687
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 305
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 162
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 438
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 331

Téma: Víkend


Článok je zaradený aj do ďalších tém Dielo, ktoré mám rád

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dôležité fakty o pakte, pre ktorý Lajčák hrozí demisiou

Globálny pakt o migrácii vzbudzuje vášne v slovenskej politike.

DOMOV

Chceli sme hovoriť s Vaľovou, poslala na nás políciu

Vaľovej prehrala voľby arogancia, hovoria Humenčania.

Neprehliadnite tiež

Karel Gott je opäť v nemocnici, lekári ho poslali do karantény

Spevák má respiračné oslabenie aj oslabenú imunitu.

Zomrel americký oscarový scenárista William Goldman

Goldman napísal scenár k filmom Butch Cassidy či Všetci prezidentovi muži.