SME

Snímky neznámych tvárí nabádajú k úvahám o smrti a minulosti

Grafický dizajnér Marcel Benčík rozpráva o diele, ktoré ho zasiahlo, stene fotografií neznámych ľudí.

Marcel Benčík (1977) – grafický dizajnér, venuje sa najmä dizajnu publikácií, vizuálnej identite a grafickému dizajnu v architektúre. Pôsobí ako pedagóg na bratislavskej VŠVU.Marcel Benčík (1977) – grafický dizajnér, venuje sa najmä dizajnu publikácií, vizuálnej identite a grafickému dizajnu v architektúre. Pôsobí ako pedagóg na bratislavskej VŠVU.

Grafický dizajnér Marcel Benčík rozpráva o diele, ktoré ho zasiahlo, stene plnej fotografií neznámych ľudí od Christiana Boltanského.

„Bolo to v roku 1998. Bol som mladý chalan, čo skončil obchodnú akadémiu. Išiel som do Paríža navštíviť priateľov a ani neviem ako, ocitol som sa na tejto výstave,“ hovorí Marcel Benčík a v rukách drží katalóg z výstavy francúzskeho autora Christiana Boltanského, ktorá bola v parížskom múzeu moderného umenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Odvtedy uplynul dlhý čas a ja som na rôznych prestížnych svetových prehliadkach videl veľmi veľa zaujímavých diel – monumentálnych, sofistikovaných, farebných... Často sa však stane, že človeku z nich po pár hodinách či dňoch neostane nič, ani len spomienka. Táto výstava však vo mne zostala po všetky tie roky ako nejaký prvý intenzívny zásah.“

SkryťVypnúť reklamu

boltanski_menschlich_r9027_res.jpg

Christian Boltanski: Menschlich (1994) – dielo bolo súčasťou monografickej výstavy Dernières Années v Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris v roku 1998.

Rozdielni a jedineční

Šlo o deväť diel Christiana Boltanského vytvorených začiatkom 90. rokov. Vo všetkých prípadoch ide o inštalácie, vychádzajúce z veľmi podobného princípu.

Boltanski totiž od začiatku svojej kariéry pracuje s existujúcimi artefaktmi. S fotografiami neznámych ľudí, s plechovkami, so starým oblečením, s nájdenými predmetmi a materiálmi.

„Veľmi ma to vtedy zaujalo a aj dnes s odstupom času mám pocit, že do istej miery je v tom aj podobnosť s tým, ako uvažujem o veciach pri svojej práci,“ hovorí Benčík.

Boltanski pracuje s množstvom vecí, ktoré sú nositeľom nejakej objektívnej informácie, no spôsob, ako ich usporadúva a do akého kontextu ich uvádza, im zrazu dáva celkom nový príbeh, novú identitu.

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad, hneď v prvej miestnosti múzea stála inštalácia Menschlich. Boltanski zhromaždil asi tisícpäťsto rôznorodých čiernobielych fotografií, ktoré pokrývajú celé steny miestností. Vedľa seba sa tu ocitnú príslušníci SS, členovia Mickey Clubu, kriminálnici, aj obyčajní ľudia. To však divák netuší. Díva sa len do tvárí stoviek bezmenných osôb.

„Väčšina z nich už nežije a my o nich prakticky nič nevieme,“ píše v katalógu Boltanski. „Stratili svoju identitu, nepoznáme ich túžby, ich prednosti, ich nešťatie či šťastie. Dobrí alebo zlí, to všetko je zabudnuté. Jediné, čo o nich môžeme povedať je, že všetci boli ľuďmi – čo znamená, rozdielni a jedineční.“

01_boltanski_res.jpg

Christian Boltanski: Les Registres du Grand Hornu, 1997.

Nad rámec individuality

Keď sa človek ocitne v priestore toľkých bezmenných tvárí alebo tisícok plechoviek nesúcich mená jemu neznámych baníkov, pocity môžu byť rôzne.

SkryťVypnúť reklamu

„Mne sa v hlave premietali úvahy spojené so smrťou, so spomienkami, s návratom do minulosti – a pritom som netušil, že ide o baníkov. Boli to ľudia, každý niečím zaujímavý, ktorí sa ocitli na spoločnom mieste. Zrazu ich divák prestane vnímať ako jednotlivcov a naplní ho emócia, ktorá prekračuje akýkoľvek rámec individuality,“ opisujeskúsenosť Marcel Benčík.

„Autor ma pri tom nijako neusmerňoval, k ničomu ma nenútil. Vytvoril mi podmienky na vnímanie diela a zároveň i vnímanie reality samotnej. A to ma nesmierne bavilo. Dnes sa všetci snažíme byť čo najviac racionálni, objektívni a presní vo všetkom, čo robíme – a pritom, akoby sme zabúdali, že v sebe máme aj nejakú emočnú zložku. Je nám prirodzene daná, nemôžeme ju okašlať – mali by sme s ňou vedieť pracovať, nechať sa ňou viesť, nechať sa viesť prirodzeným zmyslom pre interpretáciu. Myslím, že to sú veci, ktoré robia náš život bohatším.“

SkryťVypnúť reklamu

boltanski_ombres_res.jpg

Christian Boltanski: Théâtre d'ombres.

Ponurá skúsenosť

„To, čo robím, je veľmi tradičné: kladiem otázky, na ktoré nemám odpovede,“ píše v katalógu výstavy uznávaný francúzsky autor. V 80. – 90. rokoch bola jeho práca pravdepodobne na vrchole. „Christian Boltanski je skutočným básnikom aj napriek tomu, že nepoužíva slová,“ napísali o ňom v roku 1989 New York Times počas výstavy v MoMA.

Dodnes rozvíja podobný princíp práce – zhromažďuje množstvá osobných vecí a ľudských tvárí, aby nimi poukazoval na vznik jedinečnosti a jej neodvrátiteľnú pominuteľnosť.

Nečudo, to, čo ho od začiatku tvorby sprevádza, sú spomienky na vlastné detstvo, ktoré sa odohrávalo v pohnutých časoch v židovsko-katolíckej rodine. „Narodil som sa na konci druhej svetovej vojny. Skúsenosť s holokaustom bola v čase môjho formovania rozhodujúca. A hoci som vo svojej tvorbe nikdy nechcel rozprávať o tejto tragédii priamo, je ústredná.“

SkryťVypnúť reklamu

boltanski_portrait_res.jpg

Christian Boltanski.

Víkend
Odoberať tému

Súvisiace témy: Dielo, ktoré mám rád
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  3. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  4. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  5. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  7. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  8. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 66 489
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 9 471
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 478
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 954
  5. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 867
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 5 068
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 554
  8. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 893
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Ladislav Kamenický.

Má ešte stav verejných financií a ekonomiky riešenie? Má, ale nebude to ľahké.


93
Fotografia zo šiesteho zápasu.

Sledujte online prenos.


Peter Tkačenko.

Problémom nie sú ani tak trináste dôchodky ako tie jedenáste a dvanáste.


6
Ministerka kultúry SR Martina Šimkovičová (nominantka SNS), predseda Fondu na podporu umenia (FPU) Matúš Oľha (vľavo) a člen Rady FPU Peter Grutka.

Zamestnanci fondu zvažujú výpovede.


TASR a 1 ďalší 22
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 702
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 843
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 18 113
  4. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 14 301
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 944
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 838
  7. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 11 544
  8. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 559
  1. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  2. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  3. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  4. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  6. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  7. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  8. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
SkryťZatvoriť reklamu