Len pre plavcov, ktorí sa neutopia v mori informácií

Rónai premieňa vlastnú postavu na umelecké dielo. Stavanie vlastného pamätníka však vyvažuje neúprosnou sebakritickosťou.

Z výstavy Len pre plavcov.(Zdroj: KUNSTHALLE KOŠICE)

Prvou tohtoročnou výstavou v košickej Kunsthalle / Hale umenia je expozícia s názvom Len pre plavcov. Potrvá do 16. marca a kurátorsky ju pripravil Vladimír Beskid.

Predstavuje retrospektívnu prehliadku výberu z celoživotnej tvorby popredného bratislavského mediálneho a výtvarného umelca Petra Rónaia (1953).

Diela sú umiestnené v niekdajšom bazéne v hlavnej sále, ale „zaplavujú“ aj ostatné priestory haly vrátane malého bazéna, chodieb, skladov či časti pod schodmi. Podľa slov autora je určená len pre plavcov, ktorí vedia plávať v mori informácií a signálov.

Článok pokračuje pod video reklamou

Svojimi prácami tvorivo reaguje na diela najvýraznejších predstaviteľov moderny, ktorí ho nejakým spôsobom oslovili (najviac asi Duchamp, Mondrian, Malevič, Warhol či Beuys), pričom ich odkaz rozvíja ďalej.

Príznačná preňho je dadaistická intelektuálna hravosť so slovami, ale aj pri fotografovaní aj s použitím prvku náhody. Napája sa aj na chápanie predstaviteľov umeleckého hnutia fluxus, na jeho niektorých výstavách sa aktívne zúčastňoval.

Prierez výberom z Rónaiových diel ukazuje, ako desaťročia spája najrôznejšie médiá a ako sa tie navzájom prelínajú.

S ľahkosťou surfuje na vlnách intermediálneho umenia i antiumenia a mixuje ich. To všetko nie samoúčelne: sleduje tým nielen rozvíjanie dedičstva vybraných postáv výtvarnej avantgardy, ale i umelecké sebavyjadrenie a aj citlivé odrážanie obklopujúcej reality, resp. jej subjektívne uchopenie.

S večnou iróniou, často až sarkasticky, spochybňuje všetko a každého (ako vravieva, neverí ani sám sebe...). Obrazoborecky „artatakuje“, rúca stereotypy. Jedným z jeho raných symbolov postoja negácie, bol škrtanec – X, znak. Použil ho už v roku 1990, keď s ďalším vynikajúcim konceptuálnym umelcom Júliusom Kollerom založili skupinu Nová vážnosť (Kollerov typický znak bol – tiež pochybovačný – otáznik, ich spoločný znak vlnovka).
Rónaiov desaťročia vytrvalo budovaný EGO-art s množstvom autoportrétov a ich variovaných mutácií vytvára — podobne ako Warhol — mytológiu a kult vlastnej osobnosti. Premieňa nimi vlastnú postavu na umelecké dielo v procese.

Toto stavanie si vlastného pamätníka, memento mori, vyvažuje neúprosná sebakritickosť pri sebazachycovaní počas plynutia života. Postupne smeruje až k drsnému pretváraniu vlastnej podoby (ego-portréty, sebamystifikácie). Táto EGO-lógia organicky zapadá do celistvého systému jeho vlastnej IDEA-lógie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  3. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  4. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 892
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 060
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 994
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 520
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 513
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 644
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 391
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 484

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež

Lady Gaga posielali na plastiku nosa. Producenti jej hovorili, že nestojí za nič

Do filmu Zrodila sa hviezda speváčka vložila svoj príbeh.

Jiří Macháček: Eštebáckym výsluchom sa veriť nedá, o Tomanovi som musel študovať inde

Český herec hrá hlavnú úlohu v novom česko-slovenskom filme.