Čím menej viete, tým lepšie

Izraelský režisér Ari Folman spracoval poviedku Stanisława Lema Futurologický kongres.

Robin Wrightová predala svoju vizáž. Odteraz bude majetkom digitálnych štúdií – vo filme Futorologický kongres.(Zdroj: FOTO – ASFK)

Kto čítal legendárnu sci­-fi poviedku, bude týmto filmovým experimentom sklamaný. Jeho výsledok je rozpačitý.

Herečka Robin Wrightová hrá herečku Robin Wrightovú. Je za zenitom, býva v karavane pri letisku s dcérou a chorým synom, ktorý sa realizuje tvorbou a púšťaním šarkanov. Áno, ako konštruktéri Wrightovci.

Filmové štúdiá s vtipným názvom Miramount hasnúcej hviezde ponúknu, že odkúpia jej vizáž – dôkladne ju naskenujú, pretransformujú do digitálnej podoby a budú používať na nakrúcanie filmov. Skutočná Robin inkasuje odmenu, ale nesmie hrať, nakrúcať ani sa nijako verejne prezentovať.

Herečka, podporovaná svojím agentom (Harvey Keitel) napokon súhlasí.

Čo oko vidí, rozum nestíha

Keď platnosť zmluvy o 20 rokov vyprší, Miramount ju pozve do „animovanej zóny“, digitálneho sveta plného ilúzií, aby podpísala novú.

Zaujímavý realistický hraný film s nadpriemernými hereckými výkonmi sa mení na divokú pestrofarebnú animáciu plnú surrealistických nápadov, bizarností a psychedélií.

Ručne kreslený obraz sa skladá z toľkých neustále sa meniacich prvkov, že divák nie je schopný ho vnímať komplexne. Pretože ťažisko nie je zrejmé, výsledkom sú neistota, zmätenosť až chaos. A citová ambivalentnosť.

Len z dialógov a komentárov pochopíme, že svet je buď pod vplyvom chemicky vyvolávaných ilúzií, alebo sledujeme vizualizáciu rozorvaného ženského podvedomia plného symbolov a metafor, prípadne zmes jedného i druhého.

Kreslená Wrightová je ubytovaná v stoposchodovom hoteli, na ktorý ktosi zaútočí, a veľký mejdan sa zme〜ní na katastrofu. Hrdinka je potom dlhý čas v kryogenickom spánku, aby sa napokon vrátila do reálneho sveta hľadať svojho šarkanmi posadnutého syna. A možno ani nie.

Neznalosťou k zážitkom!

Scenárista a režisér Ari Folman zreteľne vyjadruje opovrhnutie Amerikou, Hollywoodom a senzáciechtivými médiami. Všetko ostatné je nejasné, nedopovedané, plné otázok.

Kto sa chce nechať jeho filmom prekvapiť a očariť, musí toho veľa NEpoznať. Predovšetkým: nesmie poznať Lemovu poviedku Futurologický kongres ani Folmanov predchádzajúci film Valčík s Bašírom, lebo jedno i druhé je múdrejšie, silnejšie a pôsobivejšie. Pomôže, keď nebude poznať filmy Žltá ponorka, Kto obvinil králika Rogera, S1m0ne, eXistenZ, Matrix, V koži Johna Malkovicha ani Počiatok. Z nich (a mnohých ďalších) si autor požičal myšlienkové, pocitové aj vizuálne dieliky do svojej mozaiky.

Folman však paradoxne predpokladá, že divák dôverne pozná tvorbu Stanleyho Kubricka, z ktorej výdatne cituje, ale aj Kubricka samotného, na ktorého sa postupne mení Paul Giamatti v role múdreho psychológa.

Lem neškrípal zubami

Izraelský filmár vo Valčíku s Bašírom osviežujúco a pútavo balansoval na rozhraní filmového dokumentu, hranej drámy a animovanej psychoterapie. Futurologický kongres predstavujú dve nerovnocenné nesúdržné samostatné časti, dva rozdielne filmy, každý s inou poetikou. Digitálnu budúcnosť stvárňuje archaická ručná animácia.

Záhadou je aj zdôrazňované autorstvo Stanislawa Lema. Folman rozpráva iný príbeh s inými hrdinami, myšlienkami aj emóciami ako Lemova geniálna poviedka z roku 1971. Čerpá z nej menej motívov ako z iných zdrojov, ďalšie zámerne neguje, obracia naruby – a z nevysvetliteľných dôvodov otrocky zachováva zopár celkom nepodstatných detailov.

Tam, kde Lem až omračujúco presne predvída budúcnosť, Folman sa uspokojuje so satirou a nie vždy spravodlivou kritikou. Kde je Lem láskavo chápavý a veselo hravý, u Folmana nájdeme sardonizmus, iróniu a škrípanie zubov.

Jeho snímka možno ambiciózne a cieľavedome mieri k náročným divákom filmového umenia, no Lucasove Hviezdne vojny obsahujú zo Shakespeara viac ako Folmanov Futurologický kongres z Lema!

Recenzia/film

Futurologický kongres

The Congress
Izrael, 2013, 120 minút
Scenár a réžia: Ari Folman.
Kamera. Michal Englert. Hudba: Max Richter.
Hrajú: Robin Wright, Paul Giamatti, Harvey Keitel, Danny Huston, Kodi Smit-McPhee
Premiéra v SR: 20. februára

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 292
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 185
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 239
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 184
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 957
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 224
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 028
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 595
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 854
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

EKONOMIKA

Kaufland mení predajne. Pozrite sa, ako budú vyzerať

Sieť už začala s prestavbou niektorých pobočiek.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop