FÓRUM

Chcel by som sa stretnúť s Platónom

KNIHA TÝŽDŇA / BYŤ SVOJ Kto Buzássyho pozná, knihou si potvrdí kvalitu jeho charakteru, kto ho nepoznal, získa pocit, že sa s ním dobre porozprával

KNIHA TÝŽDŇA / BYŤ SVOJ

Kto Buzássyho pozná, knihou si potvrdí kvalitu jeho charakteru, kto ho nepoznal, získa pocit, že sa s ním dobre porozprával

Kniha Jána Štrassera Byť svoj – Rozhovory s Jánom Buzássym (LIC) má 18 kapitol, fotografickú prílohu a CD - Buzássy číta zo svojej poézie. Štrasser sa vie pýtať, v prvej kapitole sú otázky podporné, Buzássy podrobne opísal svoje detstvo a rodinné zázemie na pozadí dejinných udalostí od 1. ČSR po 50. roky, o ktorých sa vyjadril, že v nich naplno precítil zlo. Ide akoby o rodinnú kroniku i vlastnú biografiu.

Prečítame si, že Buzássy napísal prvú báseň ako 13-ročný, na strednej škole už publikoval v denníku Smena a ako vysokoškolák v Mladej tvorbe, kde sa od marca 1961 stal redaktorom. Pri písaní poézie ho inšpirovali niektorí českí básnici a pobádal ho aj Miroslav Válek. Dialóg o Válkovi je zaujímavý, zaznejú i silné slová, Buzássy zasvätene hovorí o paradoxoch v jeho činnosti a názoroch po auguste 1968. Štrasserove otázky sú často chúlostivé, a tak sa dostanú i k Válkovmu dielu Slovo i k sviečkovej demonštrácii. „Mal som pocit,“ hovorí Buzássy, „že to nie je jeden Válek, ale dvaja.“ Odpovedá aj na otázku, či Válek zachránil slovenskú kultúru v normalizačnom období.

Rozširovať dobro

Buzássyho pamäť je obdivuhodná, rozpamätúva sa na podrobnosti z 50. až 70. rokov, pamätá si udalosti IV. zjazdu Zväzu československých spisovateľov v Prahe v roku 1967, kde sa Slováci – spisovatelia zachovali oportunisticky, a podobne to bolo s Chartou 77. Stretneme sa aj so smutnými kuriozitami, keď sa napríklad Ján Poničan na previerkach pýtal, aký je rozdiel medzi socialistickou a kapitalistickou literatúrou. Buzássy a Štrasser diskutujú o poézii v 50. rokoch. V druhej polovici 60. rokov boli spolu v redakcii Mladej tvorby, ktorá, ako hovorí Buzássy, skončila dôstojne. „Šesťdesiate roky boli pekné aj preto, že päťdesiate pred nimi a sedemdesiate po nich boli zlé.“

Zaujmú odpovede i otázky v súvislosti s normalizáciou a obdobím po novembri. „Najviac som trpel, keď som sledoval, ako sa militantný nacionalizmus stáva štátnou doktrínou. Ja som hrdý Slovák, ale hlavným kritériom kvality človeka predsa nie je jeho príslušnosť k nejakému národu.“ Štrasserove otázky sú inšpiratívne a Buzássy na ich základe rozvíja udalosti, na ktoré by sa nemalo zabúdať. Obidvaja hovoria otvorene, kriticky, menujú a vysvetľujú, pripomínajú čas normalizácie, keď napríklad Vojtech Mihálik radil začínajúcim autorom: Čítajte Hviezdoslava, nie Buzássyho! Štrasser to nazval ideologickým formátovaním.

Politické témy sa prelínajú s chronológiou vydávania a hodnotenia Buzássyho diel, debatami o prekladoch a hodnotách v literatúre. Za základné, inšpiratívne pokladá Bibliu, Homérove eposy a Vyznania sv. Augustína. Štrasserove otázky sú vecné, presné, niekedy provokatívne: Ty svojim básniam rozumieš? Čo pre teba znamená viera? Je Slovensko kresťanský štát? Buzássy odpovedá vždy so svojím typickým pokojom a jemu vlastným etickým postojom – neslúžiť zlu, rozširovať dobro.

Píšem pre všetkých, ale nie pre každého

Šestnásta kapitola je najosobnejšia, Štrasser si „vynútil“ Buzássyho autocharakteristiku: má individualistickú povahu, preto nemá rád, keď mu niekto niečo prikazuje, je racionálny typ, veľkú rolu v jeho písaní zohráva intuícia, skepsa i melanchólia sú stálou súčasťou jeho života i písania. „Som konzervatívec pravicového typu, kresťanský demokrat.“ Na Štrasserovu repliku „Celý život ťa poznám ako nekonfliktného človeka“ reaguje: „Dávam prednosť diskusii.“

Kapitola Píšem pre všetkých, ale nie pre každého je z hľadiska literárneho najhodnotnejšia. Tu sa Buzássy ukázal aj ako autor sentencií, múdrostí, právd („Báseň je tajomstvo. Nielen pre môjho čitateľa, ale aj pre mňa!“; „Na jedného Jamesa Joycea či Franza Kafku vždy pripadalo tisíc románikov červenej knižnice...“) Obidvaja sa zamýšľajú nad prekladmi, literárnou kritikou, Buzássy sa vyjadruje o svojom vzťahu k iným druhom umenia, odpovedá na otázku, či má papierová kniha budúcnosť? „Kniha je artefakt. V elektronickej čítačke sú zrejme všetky knihy rovnaké.“ Ich úvahy o slove, poézii i tvrdenie, že známejším ako básnik sa stal písaním do SME, vyústili do otázky: Kto dnes potrebuje poéziu? K téme starnutia a staroby sa Buzássy postavil s preňho typickým jemným humorom, za ktorým sa skrýva aj ťarcha.

V poslednej kapitole vyslovuje želanie. Chcel by som sa stretnúť s Platónom, ktorý povedal i toto: Prístup k moci by mal byť zakázaný tým, ktorí ju milujú.

Kto Jána Buzássyho pozná, textami tejto knihy si potvrdí kvalitu jeho charakteru, kto ho doteraz nepoznal, získa pocit, že sa s ním dobre porozprával. Zásluhu na tom má i Ján Štrasser, ktorý sa nielen vie pýtať, ale vie sa pýtať i polemicky, volí problémové témy; ich kniha rozhovorov nemá hluché miesta, naopak, je nabitá sémantikou a má zmysel nielen ako spomínanie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 906
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 019
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 6 118
  4. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 5 377
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 988
  6. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 1 888
  7. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 842
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 777
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 1 767
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 143

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Čo si o autokamerách myslí polícia a môže ísť video na Facebook?

Autokamery snímajú aj poznávacie značky a tváre ľudí, s videami preto treba narábať opatrne.

DOMOV

Fico chce opäť bojovať s korupciou, založí nový úrad

Fico zvažuje aj prijatie nového ústavného zákona o preukazovaní pôvodu majetku

DOMOV

Smer opúšťajú nitrianski členovia, nepáčia sa im kšefty

Predseda miestneho klubu je nespokojný.

Neprehliadnite tiež

Pre hudobníkov sa blížia Vianoce. Toto sú najočakávanejšie albumy do konca roka

Bolo to niekoľko plodných mesiacov. Môže to potvrdiť Beck, U2 alebo Jana Kirschnerová.

Juraj Lehotský: Rodičia často strácajú niečo, čo by ich mohlo robiť šťastnejšími

Režisér filmu Nina hľadá vo svojich filmoch paralely k vlastnému životu.

Zarába rekordne veľa, ale žije ako vojak. Stačilo, hovorí Madonna

Trvá dvadsať minút, kým jej po koncerte prestane pískať v ušiach.

Slovensko bude o Oscara súťažiť s Čiarou

Americká akadémia uvidí príbeh nelegálneho pašeráka Adama.