FÓRUM

Chcel by som sa stretnúť s Platónom

KNIHA TÝŽDŇA / BYŤ SVOJ Kto Buzássyho pozná, knihou si potvrdí kvalitu jeho charakteru, kto ho nepoznal, získa pocit, že sa s ním dobre porozprával

KNIHA TÝŽDŇA / BYŤ SVOJ

Kto Buzássyho pozná, knihou si potvrdí kvalitu jeho charakteru, kto ho nepoznal, získa pocit, že sa s ním dobre porozprával

Kniha Jána Štrassera Byť svoj – Rozhovory s Jánom Buzássym (LIC) má 18 kapitol, fotografickú prílohu a CD - Buzássy číta zo svojej poézie. Štrasser sa vie pýtať, v prvej kapitole sú otázky podporné, Buzássy podrobne opísal svoje detstvo a rodinné zázemie na pozadí dejinných udalostí od 1. ČSR po 50. roky, o ktorých sa vyjadril, že v nich naplno precítil zlo. Ide akoby o rodinnú kroniku i vlastnú biografiu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečítame si, že Buzássy napísal prvú báseň ako 13-ročný, na strednej škole už publikoval v denníku Smena a ako vysokoškolák v Mladej tvorbe, kde sa od marca 1961 stal redaktorom. Pri písaní poézie ho inšpirovali niektorí českí básnici a pobádal ho aj Miroslav Válek. Dialóg o Válkovi je zaujímavý, zaznejú i silné slová, Buzássy zasvätene hovorí o paradoxoch v jeho činnosti a názoroch po auguste 1968. Štrasserove otázky sú často chúlostivé, a tak sa dostanú i k Válkovmu dielu Slovo i k sviečkovej demonštrácii. „Mal som pocit,“ hovorí Buzássy, „že to nie je jeden Válek, ale dvaja.“ Odpovedá aj na otázku, či Válek zachránil slovenskú kultúru v normalizačnom období.

Rozširovať dobro

Buzássyho pamäť je obdivuhodná, rozpamätúva sa na podrobnosti z 50. až 70. rokov, pamätá si udalosti IV. zjazdu Zväzu československých spisovateľov v Prahe v roku 1967, kde sa Slováci – spisovatelia zachovali oportunisticky, a podobne to bolo s Chartou 77. Stretneme sa aj so smutnými kuriozitami, keď sa napríklad Ján Poničan na previerkach pýtal, aký je rozdiel medzi socialistickou a kapitalistickou literatúrou. Buzássy a Štrasser diskutujú o poézii v 50. rokoch. V druhej polovici 60. rokov boli spolu v redakcii Mladej tvorby, ktorá, ako hovorí Buzássy, skončila dôstojne. „Šesťdesiate roky boli pekné aj preto, že päťdesiate pred nimi a sedemdesiate po nich boli zlé.“

Zaujmú odpovede i otázky v súvislosti s normalizáciou a obdobím po novembri. „Najviac som trpel, keď som sledoval, ako sa militantný nacionalizmus stáva štátnou doktrínou. Ja som hrdý Slovák, ale hlavným kritériom kvality človeka predsa nie je jeho príslušnosť k nejakému národu.“ Štrasserove otázky sú inšpiratívne a Buzássy na ich základe rozvíja udalosti, na ktoré by sa nemalo zabúdať. Obidvaja hovoria otvorene, kriticky, menujú a vysvetľujú, pripomínajú čas normalizácie, keď napríklad Vojtech Mihálik radil začínajúcim autorom: Čítajte Hviezdoslava, nie Buzássyho! Štrasser to nazval ideologickým formátovaním.

Politické témy sa prelínajú s chronológiou vydávania a hodnotenia Buzássyho diel, debatami o prekladoch a hodnotách v literatúre. Za základné, inšpiratívne pokladá Bibliu, Homérove eposy a Vyznania sv. Augustína. Štrasserove otázky sú vecné, presné, niekedy provokatívne: Ty svojim básniam rozumieš? Čo pre teba znamená viera? Je Slovensko kresťanský štát? Buzássy odpovedá vždy so svojím typickým pokojom a jemu vlastným etickým postojom – neslúžiť zlu, rozširovať dobro.

Píšem pre všetkých, ale nie pre každého

Šestnásta kapitola je najosobnejšia, Štrasser si „vynútil“ Buzássyho autocharakteristiku: má individualistickú povahu, preto nemá rád, keď mu niekto niečo prikazuje, je racionálny typ, veľkú rolu v jeho písaní zohráva intuícia, skepsa i melanchólia sú stálou súčasťou jeho života i písania. „Som konzervatívec pravicového typu, kresťanský demokrat.“ Na Štrasserovu repliku „Celý život ťa poznám ako nekonfliktného človeka“ reaguje: „Dávam prednosť diskusii.“

Kapitola Píšem pre všetkých, ale nie pre každého je z hľadiska literárneho najhodnotnejšia. Tu sa Buzássy ukázal aj ako autor sentencií, múdrostí, právd („Báseň je tajomstvo. Nielen pre môjho čitateľa, ale aj pre mňa!“; „Na jedného Jamesa Joycea či Franza Kafku vždy pripadalo tisíc románikov červenej knižnice...“) Obidvaja sa zamýšľajú nad prekladmi, literárnou kritikou, Buzássy sa vyjadruje o svojom vzťahu k iným druhom umenia, odpovedá na otázku, či má papierová kniha budúcnosť? „Kniha je artefakt. V elektronickej čítačke sú zrejme všetky knihy rovnaké.“ Ich úvahy o slove, poézii i tvrdenie, že známejším ako básnik sa stal písaním do SME, vyústili do otázky: Kto dnes potrebuje poéziu? K téme starnutia a staroby sa Buzássy postavil s preňho typickým jemným humorom, za ktorým sa skrýva aj ťarcha.

V poslednej kapitole vyslovuje želanie. Chcel by som sa stretnúť s Platónom, ktorý povedal i toto: Prístup k moci by mal byť zakázaný tým, ktorí ju milujú.

Kto Jána Buzássyho pozná, textami tejto knihy si potvrdí kvalitu jeho charakteru, kto ho doteraz nepoznal, získa pocit, že sa s ním dobre porozprával. Zásluhu na tom má i Ján Štrasser, ktorý sa nielen vie pýtať, ale vie sa pýtať i polemicky, volí problémové témy; ich kniha rozhovorov nemá hluché miesta, naopak, je nabitá sémantikou a má zmysel nielen ako spomínanie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  2. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  3. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  6. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  9. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  10. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  1. Poľovníkom sa nestaneš, musíš sa ním narodiť!
  2. Bratislava začína s výstavbou bulváru Mlynské nivy
  3. Tréningové moduly HACCP online
  4. Kuba má záujem o spoluprácu s SPU v Nitre
  5. Návštevníkov Gardenie zaujali expozície SPU v Nitre
  6. Slováci si nevedia predstaviť svoj deň bez chleba a pečiva
  7. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  8. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  9. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta
  10. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk?
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 459
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 478
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 365
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 12 685
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 8 447
  6. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 5 554
  7. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 4 217
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 148
  9. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 3 954
  10. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 3 368

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rusi uverili Putinovmu silnému Rusku

Isté je jedno: Putin nemôže naplniť svoj sľub vojenskej moci a blahobytnej budúcnosti.

PLUS

Odborník na výchovu: Mama má právo povedať dosť

Marek Herman hovorí, že dnešní rodičia majú na seba príliš vysoké nároky.

KOMENTÁRE

Eurofederácia sa nateraz odkladá

Pellegrini by mohol prehodiť výhybku z Visegrádu.

Neprehliadnite tiež

Polícia vylúčila cudzie zavinenie v Aviciiho smrti. Jeho hity hrala kostolná veža

Populárneho švédskeho producenta našli mŕtveho. Zostali po ňom nedokončené skladby.

NEKROLÓG

Utiahnutý chlapec na pódiách trpel. Avicii nebol stvorený pre slávu

Po spolupráci s Madonnou mal dojem, že ju sklamal.

Zomrel švédsky hudobník Tim Bergling, známy ako DJ Avicii

Hudobník zomrel v Ománe vo veku 28 rokov.

Bono je prvým laureátom Medaily Georgea W. Busha

Ocenenie, ktoré budú udeľovať s ročnou periodicitou, je určené pre osobnosti, ktoré sa v istej oblasti zaslúžili o zásadné zmeny vo svete.

Moderátorku zo Superstar uvidíte na reklamnej ploche. Tentoraz vďaka výstave

Na festivale fjúžn nájdete dva zaujímavé fotografické projekty.