FÓRUM

Chcel by som sa stretnúť s Platónom

KNIHA TÝŽDŇA / BYŤ SVOJ Kto Buzássyho pozná, knihou si potvrdí kvalitu jeho charakteru, kto ho nepoznal, získa pocit, že sa s ním dobre porozprával

KNIHA TÝŽDŇA / BYŤ SVOJ

Kto Buzássyho pozná, knihou si potvrdí kvalitu jeho charakteru, kto ho nepoznal, získa pocit, že sa s ním dobre porozprával

Kniha Jána Štrassera Byť svoj – Rozhovory s Jánom Buzássym (LIC) má 18 kapitol, fotografickú prílohu a CD - Buzássy číta zo svojej poézie. Štrasser sa vie pýtať, v prvej kapitole sú otázky podporné, Buzássy podrobne opísal svoje detstvo a rodinné zázemie na pozadí dejinných udalostí od 1. ČSR po 50. roky, o ktorých sa vyjadril, že v nich naplno precítil zlo. Ide akoby o rodinnú kroniku i vlastnú biografiu.

Prečítame si, že Buzássy napísal prvú báseň ako 13-ročný, na strednej škole už publikoval v denníku Smena a ako vysokoškolák v Mladej tvorbe, kde sa od marca 1961 stal redaktorom. Pri písaní poézie ho inšpirovali niektorí českí básnici a pobádal ho aj Miroslav Válek. Dialóg o Válkovi je zaujímavý, zaznejú i silné slová, Buzássy zasvätene hovorí o paradoxoch v jeho činnosti a názoroch po auguste 1968. Štrasserove otázky sú často chúlostivé, a tak sa dostanú i k Válkovmu dielu Slovo i k sviečkovej demonštrácii. „Mal som pocit,“ hovorí Buzássy, „že to nie je jeden Válek, ale dvaja.“ Odpovedá aj na otázku, či Válek zachránil slovenskú kultúru v normalizačnom období.

Rozširovať dobro

Buzássyho pamäť je obdivuhodná, rozpamätúva sa na podrobnosti z 50. až 70. rokov, pamätá si udalosti IV. zjazdu Zväzu československých spisovateľov v Prahe v roku 1967, kde sa Slováci – spisovatelia zachovali oportunisticky, a podobne to bolo s Chartou 77. Stretneme sa aj so smutnými kuriozitami, keď sa napríklad Ján Poničan na previerkach pýtal, aký je rozdiel medzi socialistickou a kapitalistickou literatúrou. Buzássy a Štrasser diskutujú o poézii v 50. rokoch. V druhej polovici 60. rokov boli spolu v redakcii Mladej tvorby, ktorá, ako hovorí Buzássy, skončila dôstojne. „Šesťdesiate roky boli pekné aj preto, že päťdesiate pred nimi a sedemdesiate po nich boli zlé.“

Zaujmú odpovede i otázky v súvislosti s normalizáciou a obdobím po novembri. „Najviac som trpel, keď som sledoval, ako sa militantný nacionalizmus stáva štátnou doktrínou. Ja som hrdý Slovák, ale hlavným kritériom kvality človeka predsa nie je jeho príslušnosť k nejakému národu.“ Štrasserove otázky sú inšpiratívne a Buzássy na ich základe rozvíja udalosti, na ktoré by sa nemalo zabúdať. Obidvaja hovoria otvorene, kriticky, menujú a vysvetľujú, pripomínajú čas normalizácie, keď napríklad Vojtech Mihálik radil začínajúcim autorom: Čítajte Hviezdoslava, nie Buzássyho! Štrasser to nazval ideologickým formátovaním.

Politické témy sa prelínajú s chronológiou vydávania a hodnotenia Buzássyho diel, debatami o prekladoch a hodnotách v literatúre. Za základné, inšpiratívne pokladá Bibliu, Homérove eposy a Vyznania sv. Augustína. Štrasserove otázky sú vecné, presné, niekedy provokatívne: Ty svojim básniam rozumieš? Čo pre teba znamená viera? Je Slovensko kresťanský štát? Buzássy odpovedá vždy so svojím typickým pokojom a jemu vlastným etickým postojom – neslúžiť zlu, rozširovať dobro.

Píšem pre všetkých, ale nie pre každého

Šestnásta kapitola je najosobnejšia, Štrasser si „vynútil“ Buzássyho autocharakteristiku: má individualistickú povahu, preto nemá rád, keď mu niekto niečo prikazuje, je racionálny typ, veľkú rolu v jeho písaní zohráva intuícia, skepsa i melanchólia sú stálou súčasťou jeho života i písania. „Som konzervatívec pravicového typu, kresťanský demokrat.“ Na Štrasserovu repliku „Celý život ťa poznám ako nekonfliktného človeka“ reaguje: „Dávam prednosť diskusii.“

Kapitola Píšem pre všetkých, ale nie pre každého je z hľadiska literárneho najhodnotnejšia. Tu sa Buzássy ukázal aj ako autor sentencií, múdrostí, právd („Báseň je tajomstvo. Nielen pre môjho čitateľa, ale aj pre mňa!“; „Na jedného Jamesa Joycea či Franza Kafku vždy pripadalo tisíc románikov červenej knižnice...“) Obidvaja sa zamýšľajú nad prekladmi, literárnou kritikou, Buzássy sa vyjadruje o svojom vzťahu k iným druhom umenia, odpovedá na otázku, či má papierová kniha budúcnosť? „Kniha je artefakt. V elektronickej čítačke sú zrejme všetky knihy rovnaké.“ Ich úvahy o slove, poézii i tvrdenie, že známejším ako básnik sa stal písaním do SME, vyústili do otázky: Kto dnes potrebuje poéziu? K téme starnutia a staroby sa Buzássy postavil s preňho typickým jemným humorom, za ktorým sa skrýva aj ťarcha.

V poslednej kapitole vyslovuje želanie. Chcel by som sa stretnúť s Platónom, ktorý povedal i toto: Prístup k moci by mal byť zakázaný tým, ktorí ju milujú.

Kto Jána Buzássyho pozná, textami tejto knihy si potvrdí kvalitu jeho charakteru, kto ho doteraz nepoznal, získa pocit, že sa s ním dobre porozprával. Zásluhu na tom má i Ján Štrasser, ktorý sa nielen vie pýtať, ale vie sa pýtať i polemicky, volí problémové témy; ich kniha rozhovorov nemá hluché miesta, naopak, je nabitá sémantikou a má zmysel nielen ako spomínanie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 16 126
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 919
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 640
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 6 016
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 883
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 700
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 229
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 171
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 588
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 250

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop