Pravda písaná atramentom na vode

V Stredoslovenskej galérii je nenápadná, ale pre dejiny umenia nášho regiónu veľmi dôležitá výstava

Imre Bukta: Hľadanie pohodlnej polohy na elevátore, 1976. Súkromný majetok, Budapešť.(Zdroj: ÁRPÁD BERNÁTH)

Minútové romány ponúkajú nevšednú poetiku. V Banskej Bystrici predstavujú troch spriaznených autorov z troch krajín – Ľubomíra Ďurčeka, Jiřího Kovandu a Imreho Buktu.

Výstavu Minútové romány môžeme čítať ako štúdiu z dejín východoeurópskeho akčného a konceptuálneho umenia. Všetky vystavené diela pochádzajú z obdobia 70. a 80. rokov.

Umenie akcie je oblasť tvorby, kde viac než o výsledné dielo ide o časovo a priestorovo ohraničený dej. S akčným umením sa najčastejšie zoznamujeme cez texty, fotografie alebo videá.

Pri konceptuálnom umení ide o stratégiu, dôležitá je idea, myšlienka, „koncept“ vytvorený autorom. Výstupy konceptuálneho umenia majú formu textových zápisov, grafov, máp, prípadne takisto fotografií alebo filmu.

Výstava prezentujúca akčné a konceptuálne umenie teda neponúka divákovi veľa estetického potešenia pre oči, atakuje však schémy jeho vnímania a uvažovania o svete. A presne takou výstavou sú aj Minútové romány v Stredoslovenskej galérii.

Príbuzné územia

Z rôznorodej tvorby autorov vybrali kurátorky Mira Keratová a Edit Jeřábová tie časti ich diela, v ktorých sa stretávajú na príbuznej pôde. Divák teda môže porovnávať ich individuálne prístupy.

sm-0305-019-durcek.rw_res.jpg

Meno Ľubomíra Ďurčeka (jeho dielo Zábradlie na snímke vyššie) je už známe aj vďaka monografickej vlaňajšej prehliadke v Slovenskej národnej galérii, ktorá sa stala výtvarnou udalosťou roka v ankete SME. Ďurček sa vo svojich analytických projektoch zameriava na tie najobyčajnejšie situácie a vzťahy, ktoré sa v človeku, respektíve medzi ľuďmi, odohrávajú každý deň. Stavia ich do nečakaného svetla a vyťahuje na povrch aspekty, ktoré sú pre väčšinu z nás neviditeľné.

Multimediálny umelec Jiří Kovanda je z generácie českých akčných umelcov ako sú napríklad Jan Mlčoch či Petr Štembera. Kovandove akcie boli civilné, odohrávali sa v mestskom prostredí a svojím priebehom takmer splývali s bežným pouličným dianím. Z odstupu sa dajú čítať ako kritické komentáre k normalizácii, prvoradý je však moment ozvláštnenia skutočnosti, keď sa pod vplyvom nečakanej udalosti symbolicky zastaví bežný tok života.

Maďar Imre Bukta, v súčasnosti známy najmä ako maliar, sa v 70. a 80. rokoch zaoberal akčným umením. Jeho tvorba vychádzala z vidieckeho prostredia, v ktorom sa sám pohyboval.

Čerpal veľa zo života socialistického roľníka, ako námety a rekvizity pritom využíval bežné nástroje, zariadenia či zvieratá. Prácu s nimi posúval do univerzálnejšej roviny prepojením s mytológiou a prírodou. Rôznym neživým objektom, ale aj zvieratám, často prisudzuje ľudské vlastnosti.

Hoď hrudou, kresli hnojom

Minútové romány sú komponované do voľných celkov, kde sa vedľa seba nachádzajú diela s podobnou témou, motívom, prípadne formou.

Pospolu sa tak ocitli napríklad dokumentácia Kovandovej akcie hádzania hrudami hliny o podlahu a Buktova maľba hnojom. Kovandova akcia Kontakt (1977), keď „drgal“ do okoloidúcich, je pripodobnená k Ďurčekovmu projektu Prosím, obráťte ma správnym smerom, prosím (1979), v rámci ktorého sa štyria ľudia zabalení v škatuliach mali pohybovať po námestí iba s pomocou náhodných okoloidúcich.

1-kovanda_r1103_res.jpg

Príkladom takmer dokonalej redukcie materiálnosti diela sú práce s vodou: Jiří Kovanda (na snímke vyššie) v dlaniach prenášal malé množstvá vody z Vltavy niekoľko metrov po prúde, len aby ich opäť vylial do rieky. Ľubomír Ďurček zasa písal atramentom na vodnú hladinu jazera Počúvadlo slovo „pravda“.

Všetkých troch autorov tu spája snaha dosiahnuť pomocou minimálnych prostriedkov, balansujúc na samej hranici umenia, maximálny intelektuálny či duchovný účinok na divákov, ale aj na seba samých.

Výstava Minútové romány, ktorá trvá do 16. marca, nebude baviť každého. No divákovi, ktorý sa zaobíde bez zážitku z technického majstrovstva, ponúkne nevšedný rozmer poetiky a duchovna (v) každodennosti.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 318
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 061
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 574
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop