Pravda písaná atramentom na vode

V Stredoslovenskej galérii je nenápadná, ale pre dejiny umenia nášho regiónu veľmi dôležitá výstava

Imre Bukta: Hľadanie pohodlnej polohy na elevátore, 1976. Súkromný majetok, Budapešť.(Zdroj: ÁRPÁD BERNÁTH)

Minútové romány ponúkajú nevšednú poetiku. V Banskej Bystrici predstavujú troch spriaznených autorov z troch krajín – Ľubomíra Ďurčeka, Jiřího Kovandu a Imreho Buktu.

Výstavu Minútové romány môžeme čítať ako štúdiu z dejín východoeurópskeho akčného a konceptuálneho umenia. Všetky vystavené diela pochádzajú z obdobia 70. a 80. rokov.

Umenie akcie je oblasť tvorby, kde viac než o výsledné dielo ide o časovo a priestorovo ohraničený dej. S akčným umením sa najčastejšie zoznamujeme cez texty, fotografie alebo videá.

Pri konceptuálnom umení ide o stratégiu, dôležitá je idea, myšlienka, „koncept“ vytvorený autorom. Výstupy konceptuálneho umenia majú formu textových zápisov, grafov, máp, prípadne takisto fotografií alebo filmu.

Výstava prezentujúca akčné a konceptuálne umenie teda neponúka divákovi veľa estetického potešenia pre oči, atakuje však schémy jeho vnímania a uvažovania o svete. A presne takou výstavou sú aj Minútové romány v Stredoslovenskej galérii.

Príbuzné územia

Z rôznorodej tvorby autorov vybrali kurátorky Mira Keratová a Edit Jeřábová tie časti ich diela, v ktorých sa stretávajú na príbuznej pôde. Divák teda môže porovnávať ich individuálne prístupy.

sm-0305-019-durcek.rw_res.jpg

Meno Ľubomíra Ďurčeka (jeho dielo Zábradlie na snímke vyššie) je už známe aj vďaka monografickej vlaňajšej prehliadke v Slovenskej národnej galérii, ktorá sa stala výtvarnou udalosťou roka v ankete SME. Ďurček sa vo svojich analytických projektoch zameriava na tie najobyčajnejšie situácie a vzťahy, ktoré sa v človeku, respektíve medzi ľuďmi, odohrávajú každý deň. Stavia ich do nečakaného svetla a vyťahuje na povrch aspekty, ktoré sú pre väčšinu z nás neviditeľné.

Multimediálny umelec Jiří Kovanda je z generácie českých akčných umelcov ako sú napríklad Jan Mlčoch či Petr Štembera. Kovandove akcie boli civilné, odohrávali sa v mestskom prostredí a svojím priebehom takmer splývali s bežným pouličným dianím. Z odstupu sa dajú čítať ako kritické komentáre k normalizácii, prvoradý je však moment ozvláštnenia skutočnosti, keď sa pod vplyvom nečakanej udalosti symbolicky zastaví bežný tok života.

Maďar Imre Bukta, v súčasnosti známy najmä ako maliar, sa v 70. a 80. rokoch zaoberal akčným umením. Jeho tvorba vychádzala z vidieckeho prostredia, v ktorom sa sám pohyboval.

Čerpal veľa zo života socialistického roľníka, ako námety a rekvizity pritom využíval bežné nástroje, zariadenia či zvieratá. Prácu s nimi posúval do univerzálnejšej roviny prepojením s mytológiou a prírodou. Rôznym neživým objektom, ale aj zvieratám, často prisudzuje ľudské vlastnosti.

Hoď hrudou, kresli hnojom

Minútové romány sú komponované do voľných celkov, kde sa vedľa seba nachádzajú diela s podobnou témou, motívom, prípadne formou.

Pospolu sa tak ocitli napríklad dokumentácia Kovandovej akcie hádzania hrudami hliny o podlahu a Buktova maľba hnojom. Kovandova akcia Kontakt (1977), keď „drgal“ do okoloidúcich, je pripodobnená k Ďurčekovmu projektu Prosím, obráťte ma správnym smerom, prosím (1979), v rámci ktorého sa štyria ľudia zabalení v škatuliach mali pohybovať po námestí iba s pomocou náhodných okoloidúcich.

1-kovanda_r1103_res.jpg

Príkladom takmer dokonalej redukcie materiálnosti diela sú práce s vodou: Jiří Kovanda (na snímke vyššie) v dlaniach prenášal malé množstvá vody z Vltavy niekoľko metrov po prúde, len aby ich opäť vylial do rieky. Ľubomír Ďurček zasa písal atramentom na vodnú hladinu jazera Počúvadlo slovo „pravda“.

Všetkých troch autorov tu spája snaha dosiahnuť pomocou minimálnych prostriedkov, balansujúc na samej hranici umenia, maximálny intelektuálny či duchovný účinok na divákov, ale aj na seba samých.

Výstava Minútové romány, ktorá trvá do 16. marca, nebude baviť každého. No divákovi, ktorý sa zaobíde bez zážitku z technického majstrovstva, ponúkne nevšedný rozmer poetiky a duchovna (v) každodennosti.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 13 967
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 866
  3. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 10 300
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 221
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 5 884
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 544
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 4 248
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 029
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 3 386
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 127

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Dostali sme sa do civilizačnej pasce (píše Michal Havran)

Zostaneme opäť sami, rozhádaní s našimi priateľmi a spojencami, bez motivácie a plánu, bez peňazí.

Prečo je Ústavný súd dôležitý?

Ústavný súd: Štátna tajomníčka Jankovská podozrenia nevysvetlila

Jankovskú zviditeľnili kauzy.

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Vanek dostal, o čo si koledoval a tragédia gdanského starostu (týždeň podľa Schutza)

Expatov z Londýna neprivlečiete.

Neprehliadnite tiež

Režisér nových Krotiteľov duchov chystá prekvapenie

Film so ženským obsadením nebol dobrý nápad.