Robíme akože kariéry

Kepplová po debute Buchty švabachom napísala opäť skvelú knihu

Dvojnovela 57 km od Taškentu predstavuje, parafrázujúc terminológiu pražského vydavateľstva Labyrint, fresh čítanie.

Sme takmer stratená generácia. Ľudia okolo či tesne po tridsiatke, poslední, ktorí si ešte pamätajú názvy celých albumov a nielen jednotlivých skladieb. Ktorí si už nevedia predstaviť, že by sa nemohli zbaliť a odísť žiť takmer hocikam v Európe, no ešte stále to bežne nerobia. A o ktorých sa posledné veľké dejiny v našom regióne (azda okrem tých aktuálnych) ešte stihli obtrieť – ale len veľmi tesne.

Tieto dejiny si viac než s masou ľudí na chladnom námestí kedysi v roku 1989 spájajú so súdružkou učiteľkou, čo jedného dňa začala byť paňou. S rakúskym legom, kinderkom a tajomným rittersportom, ktoré sa – ak ste mali šťastie – raz objavili u vašej tety na stole.

Čo už však môže takáto generácia napísať o premene sveta z totality na turbokapitalizmus tak, aby to nebolo len vyčítané a interpretované z učebníc? A čo o svete, v ktorom sa potuluje? Alebo inak: prečítajte si novú dvojnovelu Zusky Kepplovej 57 km od Taškentu (KK Bagala).

Turbozrod demokracie

Kepplová tvorí spolu s Ivanou Dobrakovovou a Monikou Kompaníkovou trojicu najtalentovanejších mladých slovenských prozaičiek. Problémom je, že keď už raz takto začnú o vás noviny, aj tieto, písať, akoby ste sa ocitli pod tlakom. Nie či ste dosť dobrou, ale o čom by mala byť vaša ďalšia kniha. Tá najsprávnejšia odpoveď „o nás“ sa vám totiž môže zdať banálna. A vtedy urobíte chybu.

To je problém Slo_ody, rozprávania o Bratislave deväťdesiatych rokov, kde dvojica pionierov z „vyspelého sveta“ prichádza šíriť demokraciu a pomôcť v prerode z totalitarizmu na otvorenejší režim. A je pritom logicky konfrontovaná s našskou predstavou, že táto zmena predstavuje premenu verejného majetku na neverejný majetok mojich kamarátov.

Novela v zábleskoch, pozorovaniach a situačných drobnostiach hovorí o ľuďoch, ktorí sa zrazu ocitli kdesi v Bratislave, kde všetko funguje inak. Kde sú paneláky iba plátnom, kde symbolom nového sa stanú vyhodené svokrine jazyky a prvé grafity kdesi vo výťahu. Problémom je, že toto všetko sú vlastne iba anekdoty. Pod povrch rekvizít, do hláv sa ľuďom príliš nepozriete.

Pocítite, že všetci žijú v akomsi absurdnom medzistave, nedokončenom prechode od nikam do niekam – a tento pocit asi naozaj najlepšie vystihuje celé to čudné obdobie. A tento pocit je navodený vynikajúco. Ale čosi, maličký kúsok, možno autenticita, tomu celému chýba.

Kniha o vás

Presne toto všetko však nájdete v druhej novele 57 km od Taškentu. Pretože postavami sú práve tí uveriteľní ľudia z úvodu tohto textu.

Je pre nich prirodzené cestovať a žiť „všade“, no v skutočnosti sú priviazaní o vnútorné predstavy a ideálne svety. Znovu sú to expati, moderní nomádi hľadajúci nejakú kotvu, pričom ak by boli chudobnými, volali by sme ich pracovní migranti. A oni predsa chudobní nie sú.

Rozprávajú o akomsi dolce vita, ale ten život vlastne nie je ani báječný, a niekedy ani skutočný. Áno, takíto sme. Pred rokmi sme sa ešte napchávali buchtami švabachom a dnes robíme akože kariéry. Ale v skutočnosti ani netušíme, čo by to slovo asi malo znamenať.

Ak máte pri čítaní nejakého textu pocit, že toto je presne o vás, o vašom ukrývaní sa za rôzne projekty, a teraz je jedno, či kulisu tomuto pocitu vytvára nejaký zvláštny partnerský trojuholník vo svete od New Yorku cez Budapešť až po Taškent, alebo prežívanie v podnájmoch v ktoromkoľvek meste ktorejkoľvek krajiny Európy, je to najlepšie odporúčanie, aké v novinách môže zaznieť.

Iste, je to čitateľské projektovanie seba do samotných písmeniek, lenže to robíme vždy a všetci. A je poctivé si to na rozdiel od akejsi pseudoobjektívnej literárnej kritiky priznať.

Zuska Kepplová tak znovu napísala výbornú knihu plnú silných obrazov, aj keď nie je rovnako dobrá v oboch jej častiach. Český Labyrint podobnými knihami kedysi priniesol na literárnu scénu takzvané „fresh“ písanie. Oveľa dôležitejšie však je, že 57 km od Taškentu je aj „fresh“ čítanie.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Top 10 inzerovaných áut za posledné 3 roky
  2. Henkel taught 5000 students in Slovakia about sustainability
  3. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  4. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  5. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  6. Používate make-up? Potom spozornite
  7. Legendárna Transsibírska magistrála
  8. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  9. Vianočný bázar chalaňov
  10. Vianočné mecheche 2017
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 35 522
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 109
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 020
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 012
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 072
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 069
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 058
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 978
  9. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 719
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 674

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Velez-Zuzulová: Išla som do niečoho, čo sa doteraz nikomu nepodarilo

Som športovkyňa, ktorá sa nikdy neuspokojí s tým, čo dosiahla, hovorí slovenská slalomárka.

KOMENTÁRE

Horcruxy na ústavnom súde

Prezident výberom Mamojku, Laššákovej a Duriša trafil jednu z lepších kombinácií.

Neprehliadnite tiež

Joan Baez kedysi vypli elektrinu v Bratislave. Na Slovensku zaspieva posledný koncert

Americká speváčka sa lúči s pódiami. U nás sa kedysi spoznala s Václavom Havlom.

Patria k tomu najlepšiemu v tanečnej hudbe. The Chemical Brothers prídu na Pohodu

Keď mali minule na Slovensku koncert, prekvapili svojimi požiadavkami.

Vo veku 82 rokov zomrel dlhoročný sólista opery SND Pavol Mauréry

Na doskách slovenskej prvej opernej scény ako sólista 21 rokov - od roku 1978 až do roku 1999.