SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Hudba na internete zarába pomalšie

Nové online služby Spotify a Deezer sú zaujímavým biznisom len pre pár vydavateľov.

Spotify, Deezer a ďalšie služby viac vyhovujú fanúšikom než hudobníkom.Spotify, Deezer a ďalšie služby viac vyhovujú fanúšikom než hudobníkom. (Zdroj: FOTOLIA)

Prvé mesiace prevádzky internetových portálov Spotify a Deezer potvrdili, že je to zatiaľ skôr model pre známe mená než pre začínajúce kapely.

Poslucháčom zabezpečujú streamingové služby Spotify a Deezer, ktoré prišli na Slovensko v posledných mesiacoch, pohodlný prístup k množstvu muziky.

Pre autorov a vydavateľov už ich výhody nie sú také jednoznačné.

Veľkí verzus malí

Ako to funguje
Spotify a Deezer
  • Záujemca si na stránke služby vytvorí konto. To môže byť bezplatné (s limitovaným prístupom) alebo platené (s neobmedzeným prístupom a bonusmi).
  • Zdrojom príjmu sú reklamy a mesačné predplatné, ktoré umožňuje prejsť z bezplatnej verzie služby na zvýhodnenú

  • Spotify si ako poskytovateľ necháva približne tridsať percent z celkového zisku. Zvyšok vypláca majiteľom práv prehratej hudby. Nebývajú to umelci, ale vydavateľstvá, ktoré ich zastupujú.

  • Vydavateľstvá sú hlavné a nezávislé. Hlavné fungujú pod záštitou veľkej trojky Universal Music Group, Sony Music Entertainment a Warner Music Group. Ich výhodou je priamy prístup na Spotify, aj na Deezer. Nezávislé vydavateľstvá a umelci vydávajúci sami sa združujú pod tzv. agregátorov. Ide o distribučné služby, ktoré si berú časť zisku.

V lepšej situácii sú najväčší vydavatelia. Riaditeľ slovenskej pobočky Universal Music Peter Riava vraví, že obrat zo Spotify je už po troch mesiacoch vyšší ako z väčšiny kamenných obchodov.

„Pre začínajúcich interpretov je zase prospešné zdielať marketingový kanál s úspešnejšími kolegami. Dostanú sa do povedomia,“ tvrdí Riava. Universal Music zastupuje napríklad Desmod, I.M.T. Smile či Richarda Müllera.

Malé vydavateľstvo Exitab má na Spotify celý katalóg, no nečaká peniaze. Spotify považuje za jednoduchý kanál, ako dostať hudbu k poslucháčom.

„Berieme to ako prestíž a nechceme ukrátiť našich interpretov od možnosti prezentovať svoju tvorbu aj tu,” vysvetľuje jeden zo zakladateľov Exitabu Filip Drábek. Dodáva, že ak nenastane revolúcia v streamovaní, tantiémy z týchto služieb nenahradia zisky z fyzických nosičov.

Album Karnevalová vrana skupiny Korben Dallas sa v obchodoch predáva za desať eur. Na Spotify sa pohybuje medzi najhranejšími slovenskými albumami. Kapela zverejnila honoráre z týchto služieb za január. Spotify im poslal 1,09 dolára a Deezer 3,61 dolára. V prípade, že by sa rozhodli zo streamovacích služieb stiahnuť, majú od svojho vydavateľstva Slnko Records voľnú ruku.

Stránka Spotify For Artists uvádza vzorec určujúci výšku honoráru. Výplata sa odráža od celkového mesačného výnosu služby a podielu prehratí interpreta na celkovom počte všetkých mesačných prehratí. Každá krajina, v ktorej Spotify pôsobí, je považovaná za osobitný trh. Prehratie od používateľa s predplatným generuje väčší zisk ako od neplatiaceho. Spotify uvádza, že jedno prehratie zarobí medzi 0,006 a 0,0084 doláru. Od roku 2009 vyplatili miliardu dolárov v honorároch. Polovicu z toho za posledný rok.

Deezer funguje na rovnakom princípe. Detaily neuvádza, len základný rozdiel. Kým Spotify má databázu 20 miliónov skladieb, Deezer ich má o desať miliónov viac.

Čo sa umelcom nepáči

Výhrady k Spotify pochádzajú predovšetkým od muzikantov. Poukazujú nato, že začínajúci interpreti nedostanú za streamovanie dostatok peňazí. Delia sa totiž o časti z rovnakého balíka ako komerčne úspešné hviezdy. Jedným z najvýraznejších oponentov streamovania je líder kapiel Radiohead a Atoms For Peace, Thom Yorke. Atoms For Peace ani Yorkové sólové albumy na Spotify nie sú. Streamovacie služby dokonca označil za "posledný zúfalý prd zomierajúcej mŕtvoly”. Kritizuje aj to, že najväčšia vydavateľstvá dostali podiel na akciách Spotify a majú tak zvýhodnené obchodné podmienky.

Spotify sa bráni, že honoráre sa budú postupne zvyšovať. Dnes má 24 miliónov užívateľov, z toho štvrtina si platí predplatné. Na porovnanie – mesačný zisk pre album z nezávislej scény bol 3300 dolárov. Za rovnaký čas zarobil celosvetovo úspešný album 425–tisíc dolárov.

Podľa odhadov Spotify v prípade dosiahnutia štyridsiatich miliónov platiacich zákazníkov by album prvej kategórie zarobil 17–tisíc dolárov mesačne. Najväčšie hviezdy by si potom mohli mesačne prísť až na viac ako dva milióny.

Deezer má podľa posledných informácií šesťnásť miliónov aktívnych používateľov, ale iba o milión menej platiacich zákazníkov ako Spotify.

Počet používateľov jednotlivých trhov nesprístupňuje ani jedna spoločnosť.

Alternatíva k pirátstvu

Dlhodobé zisky sú nosným argumentom snahy Spotify a Deezeru zapáčiť sa hudobníkom. Kúpa digitálneho či fyzického nosiča je jednorazová záležitosť. Podľa zástancov streamovania zabezpečuje pravidelné prehrávanie skladieb pomalší, ale dlhodobejší zárobok. Nie je však možné odhadnúť pri akom počte prehratí sa to oplatí.

Spotify a Deezer sa štylizujú aj ako alternatíva k pirátstvu. Podľa portálu The Quietus si zákazníci nevyberajú medzi streamovaním a kupovaním, ale medzi streamovaním a „kradnutím”. Umožňujú totiž legálny prístup k obrovskej databáze hudby.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 559
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 976
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 404
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 107
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 836
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 322
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 487
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 553
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 282
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Johnny Flynn ako David Bowie vo filme Stardust.
Film Správa má medzinárodné obsadenie. Na obrázku Nemci Christoph Bach a Florian Panzner.
Prehliadku Scandi v pondelok 25. januára otvorí dokument o kontroverznej aktivistke Grete Thunbergovej – Greta.
Fotografia z filmu Krajina ve stínu režiséra Bohdana Slámu.