SME

Umelecká literatúra, komerčný svet a nadčasovosť

Literárium / Stanislav Rakús

Literárium / Stanislav Rakús

V roku 2007 vyšla vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ kniha slovenského prozaika Milana Zelinku. V tiráži sa uvádza, že autor prispel na jej vydanie čiastkou 30 000 Sk. Kniha neskôr získala na základe posúdenia odbornej poroty Cenu Anasoft litera za rok 2007, ktorá predstavuje v našich pomeroch nateraz najvyššie možné finančné ohodnotenie literárneho diela. To, že Zelinkova kniha získala prvé miesto v celej prozaickej produkcii príslušného roka, no autor musel na jej vydanie prispieť sumou 30 000 Sk., má dosť bizarnú výpovednú hodnotu. Neviem si totiž predstaviť remeselníka, opravára alebo iného profesionála, ktorý by ponúkol svojmu zákazníkovi finančnú sumu za to, že mu bude môcť vykonať nejakú prácu, napríklad opraviť elektrinu. Ak Milan Zelinka, známy autor, ktorého nemožno pokladať za grafomana, no ktorý zároveň nemohol tušiť, že sa mu táto investícia mnohonásobne finančne vráti, bol ochotný zaplatiť za to, aby mu vyšla kniha, robil tak zrejme bez akýchkoľvek pragmatických zámerov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ide tu o fakt sebarealizácie. Keď totiž ľudský jedinec neuplatní alebo nemá šancu uplatniť svoje schopnosti, môže to viesť k utváraniu situácie, ktorú V. E. Frankl nazval „existenciálnym vákuom“. Má to zároveň aj svoju mravnú stránku a tá je vecou talentu. Talent totiž nie je vlastníctvo, ale dar. Ak má niekto talent a nevyužil by ho, bol by nespravodlivý k tým, ktorí talent nemajú, ale keby ho mali, využili by ho. Preto je dobrý autor v takej malej krajine a „miniatúrnej“ jazykovej oblasti, akou je Slovensko, ochotný písať svoj text nielen bez honoráru, ale aj zaň v prípade potreby zaplatiť. Pre ľudí, ktorí merajú úspešnosť a kvalitu sveta ziskom, sa to môže zdať bláznovstvom.

Knihy majú svoj altruistický komunikačný pohyb v tom, že smerujú od seba k druhým. Text bez adresáta by bol mŕtvy. Jeho kvalitu možno merať tým, ako sa textová situácia zúčastňuje na tvorbe „mlčanlivého“, netextového priestoru, určeného múzickému, dotvárajúcemu typu čitateľa. Aj tento akt spolutvorby spôsobuje, že umelecká literatúra býva vo svojej dobe menšinovým javom. Smerujúc však svojimi kvalitami k tým múzicky disponovaným čitateľom, ktorí sa ešte len narodia, stráca príznak menšinovosti a nadobúda črty nadčasovosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Plátené tašky a opakované použitie
  3. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  5. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  7. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  1. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  2. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  3. Nela Pocisková: Dovolím si už robiť chyby a nevyčítať si to
  4. Plátené tašky a opakované použitie
  5. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  7. Nespoliehajú sa na štát, ale na vlastné sily
  8. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 128
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 150
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 369
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 083
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 717
  6. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 2 560
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 379
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 156
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 36 955
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 22 120
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 646
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 524
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 586
  6. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 10 459
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 785
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 5 537
  1. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  2. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  3. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  4. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  5. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  6. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  7. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  8. Věra Tepličková: Šok v Levoči
SkryťZatvoriť reklamu