SME

Prečo ľudia sedia a ja tancujem?

STEVE PAXTON, spoluzakladateľ tanečnej techniky improvizácie a hviezda festivalu súčasného tanca Rozhovory tiel si šúľa svoje tenké cigarety a s vystretým chrbtom ich ...


Steve Paxton. FOTO - STEPHEN PETERGORSKY


STEVE PAXTON, spoluzakladateľ tanečnej techniky improvizácie a hviezda festivalu súčasného tanca Rozhovory tiel si šúľa svoje tenké cigarety a s vystretým chrbtom ich fajčí. Rád pritom rozpráva. Nikam sa neponáhľa. Občas sa uškrnie a zo subtílneho tela sa v rohu kaviarne Divadla Aréna ozýva škriatkovský smiech.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V čom spočíva zodpovednosť vašej profesie? Akej cieľovej skupine skladáte účty?

„Žijeme v zaujímavých časoch. Veci sa môžu vyvinúť rôznymi smermi. Ľudia sa odpútavajú od toho, čo doteraz nazývali normálnym. Zmeny sa rútia až príliš - a my vytvárame alternatívne teórie.“

SkryťVypnúť reklamu

Aké?

„Ponúkame niečo, čo je dnes dôležité - tréning schopnosti prekonať nové reality. Vieme predsa, že to, čo je teraz, tu s nami aj tak nebude dlho. Ponúkam inú realitu ľudského pohybu. To je zodpovednosť mojej profesie. V dvadsiatom storočí sa svetu niečo prihodilo.“

Čo?

„Dovtedy boli témami umenia historické udalosti, politika, mýty a romanca. Určitá časť ľudí sa však o to prestala zaujímať a začala sa venovať samotnému fenoménu umenia. Umelci začali prezentovať pri jednej príležitosti niekoľko dimenzií naraz. Stratili sme pohodlie krajiniek. A tanec už nie je utvrdzovaním niekoľkých základných ľudských príbehov. Ja som pohybový výskumník.“

Preto je súčasný tanec pre mnohých divákov tak ťažko zrozumiteľný?

„Mám asi tridsať predstavení do roka. Keď divák okamžite nechápe, o čom to predstavenie je, pochybuje o tom, či to celé má zmysel. My, súčasní tanečníci, však nie sme komplikovaní, len sa nám nechce usmievať a robiť oči na publikum. Nekomunikujeme s ním spoločensky.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako to myslíte?

„Videli ste niekedy Pavarottiho? Ten veľký tučný Talian šialene gestikuluje, hádže úsmevy, vysaje z publika všetku energiu, potom mu ju vracia - je to cukrová pena. Nie sme takí - možno preto, že všade naokolo je toľko cukrovej peny.“

Čo je teda vašou ambíciou?

„Ukázať publiku, čo objavujem: myšlienkové formy pohybom. Je to prezentácia môjho výskumu. Nie je to predstavenie v klasickom zmysle slova. Nemusím sa nutne nazývať umelcom. Ľudské telo je dnes zaseknuté v nefyzickom užívaní. Niektorí ľudia sa presunú zo školskej lavice rovno do kancelárie a nikdy sa nedozvedia, čím sú fyzicky a čo by také poznanie urobilo s ich mentálnym svetom.“

Chceli by ste ich k tomu prebudiť?

„Nie je v poriadku, že ľudia na mojich predstaveniach sedia, kým ja tancujem. Oveľa civilizovanejšie by bolo, keby sme tancovali všetci. Keď cestujem, navštevujem miesta, kde ľudia spolu tancujú. Bol som na takom mieste v Grécku. Tancujem už päťdesiat rokov a tam som zrazu videl tanec, ktorý som nedokázal rozlúštiť. Sú to jednoduché kroky - ale majú malé zákutia, ktoré, ak ste sa nenarodili na tom ostrove - neviete ich zatancovať správne.“

SkryťVypnúť reklamu

Lenže diváci majú na predstavení súčasného tanca často pocit, že sú vynechaní a tanečníci si na pódiu riešia vlastné problémy. Mýlim sa?

„Nie. Aj ja to tak občas cítim, keď som divák. Sympatizujem s ľuďmi, ktorí odmietajú chodiť na predstavenia súčasného tanca. Ani moji príbuzní na ne nechodia.“

Prečo nie?

„Zdajú sa im odcudzené bežnému životu. Musím povedať, že deväťdesiat percent z improvizačných predstavení, ktoré vidím, mi pripadá nezaujímavých. Hanbím sa, keď vám to hovorím, lebo som sám improvizátor. Viem len, že na svojich predstaveniach dávam to najlepšie, čo mám.“

Čo to je?

„Uznávam, že oproti Pavarottimu je to trochu chladné. Ale ja nechcem obecenstvo zvádzať.“

A čo s ním chcete urobiť?

„Hľadám nové formy pohybu v spoločnosti, ktoré telo považuje za nižšiu formu existencie. A naša, ako hovoríme, úžasná myseľ predsa žije v tele. Mozog nemá zmysly, nemá ani nervy. Všetko, čo vie, prichádza zmyslami. A ja pracujem so zmyslami - s bránou medzi mozgom a tým, čo je vonku. A či sa pri tom usmievam, sa mi nezdá až také dôležité.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  2. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  3. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  4. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  5. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  6. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 101 161
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 314
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 071
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 468
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 287
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 026
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 002
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 474
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu