Zo sna o dokonalom bývaní zostala len neosobná mašinéria

Výtvarník Ján Triaška ukazuje na výstave deveLOOP v Oravskej galérii svoj pohľad na tému bývania.

Maľba Jána Triašku môže na nezasväteného diváka pôsobiť ako typologicky nejednotná kategória. Nachádzajú sa v nej vedľa seba obrazy, ktoré sú z formálnej stránky blízke geometrii i gestickej maľbe a obsahom výraznej časti z nich sú i texty. Ich zásadným znakom je však to, čo možno s istým zjednodušením nazývať subjektívna rovina.

Motívy domu a bytu

Od nej sa odvíjajú témy so zreteľnými sociologickými črtami. Obrazy sú tak odrazom vybraných symptómov súčasnej spoločnosti, ktoré autor podrobuje vlastnej analýze.

Kľúčovým prvkom malieb Jána Triašku a súčasne otvorenou bránou pre ich interpretáciu, je ikonografia. Dôležité miesto v nej zaberá dlhodobo používaný motív domu alebo bytu, ktorý odkazuje na viacero javov. Na dom ako estetickú kategóriu i na to, že spolu s lokalitou, kde sa nachádza, býva často vnímaný ako referencia o spoločenskom statuse jeho obyvateľa.

Aj týmto skutočnostiam je venovaná aktuálna výstava autora v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne otvorená do 30. marca.

Veľká časť vystavených obrazov znázorňuje developerov, so strnulým gestom prezentujúcich maketu rodinného domu. Dokazujú, že Triaška vníma snahu o ideálne bývanie, vlastnú takmer každému z nás, ako komplexnejší symptóm súčasnej spoločnosti. Obrazy odzrkadľujú jeho kritické úvahy o napĺňaní snov o dokonalom bývaní i postrehy, že uniformita nadobudnutých domov sa v konečnom dôsledku veľmi nelíši od unifikovanosti panelákových bytov zo socializmu.

Kávové maľby

Veľa naznačujú aj o tom, že individuálna snaha o bývanie sa spravidla nechce alebo nedokáže vyhnúť konfrontácii s establišmentom jeho sprostredkovateľov. Do opozície sa tak dostáva subjektívna predstava človeka a chladná mašinéria procesu nadobudnutia bývania, ktorej neosobnosť výtvarník trefne spodobuje anonymnou postavou developera – ten má namiesto hlavy otvor vyrezaný do plátna.

Figúra ako dominujúci motív v zobrazení nadobudla dôležitosť v ikonografickom programe autora. Je nosným prvkom aj v jeho „kávových maľbách“, ktoré fungujú ako výstižné etudy o vzorcoch správania ľudí.

Obrazom zo série deveLOOP sa súčasne nedá uprieť zámer o expresívny výraz, ktorý veľa napovedá o autorovom postoji k novodobým kultúrnym fenoménom. Dávka spoločenskej kritiky v týchto, no i v ďalších obrazoch Jána Triašku je navyše v našej súčasnej maľbe skôr ojedinelým úkazom.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  2. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  3. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  4. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  5. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  10. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 785
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 965
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 205
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 353
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 321
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 921
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 628
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 578
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 466
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 865

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor. Okrem Juhosudáncov môže byť v ohrození až dvadsať miliónov ľudí.

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

Neprehliadnite tiež

Černošskí herci a Oscary, to je jednoduchá matematika

Tipnite si počet afroamerických hercov, ktorí získali Oscara za hlavnú úlohu

Viac Oscarov pre černochov? To nie je to, čo potrebujeme

Režiséri Matrixu sa zmenili z bratov Wachovských na sestry Wachovské. V Hollywoode je to detail.

Žalovali ho, že vykrádal cudzí hrob. Nový autor Millenia v tom úspešne pokračuje

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop