Maľba Jána Triašku môže na nezasväteného diváka pôsobiť ako typologicky nejednotná kategória. Nachádzajú sa v nej vedľa seba obrazy, ktoré sú z formálnej stránky blízke geometrii i gestickej maľbe a obsahom výraznej časti z nich sú i texty. Ich zásadným znakom je však to, čo možno s istým zjednodušením nazývať subjektívna rovina.
Motívy domu a bytu
Od nej sa odvíjajú témy so zreteľnými sociologickými črtami. Obrazy sú tak odrazom vybraných symptómov súčasnej spoločnosti, ktoré autor podrobuje vlastnej analýze.
Kľúčovým prvkom malieb Jána Triašku a súčasne otvorenou bránou pre ich interpretáciu, je ikonografia. Dôležité miesto v nej zaberá dlhodobo používaný motív domu alebo bytu, ktorý odkazuje na viacero javov. Na dom ako estetickú kategóriu i na to, že spolu s lokalitou, kde sa nachádza, býva často vnímaný ako referencia o spoločenskom statuse jeho obyvateľa.
Aj týmto skutočnostiam je venovaná aktuálna výstava autora v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne otvorená do 30. marca.
Veľká časť vystavených obrazov znázorňuje developerov, so strnulým gestom prezentujúcich maketu rodinného domu. Dokazujú, že Triaška vníma snahu o ideálne bývanie, vlastnú takmer každému z nás, ako komplexnejší symptóm súčasnej spoločnosti. Obrazy odzrkadľujú jeho kritické úvahy o napĺňaní snov o dokonalom bývaní i postrehy, že uniformita nadobudnutých domov sa v konečnom dôsledku veľmi nelíši od unifikovanosti panelákových bytov zo socializmu.
Kávové maľby
Veľa naznačujú aj o tom, že individuálna snaha o bývanie sa spravidla nechce alebo nedokáže vyhnúť konfrontácii s establišmentom jeho sprostredkovateľov. Do opozície sa tak dostáva subjektívna predstava človeka a chladná mašinéria procesu nadobudnutia bývania, ktorej neosobnosť výtvarník trefne spodobuje anonymnou postavou developera – ten má namiesto hlavy otvor vyrezaný do plátna.
Figúra ako dominujúci motív v zobrazení nadobudla dôležitosť v ikonografickom programe autora. Je nosným prvkom aj v jeho „kávových maľbách“, ktoré fungujú ako výstižné etudy o vzorcoch správania ľudí.
Obrazom zo série deveLOOP sa súčasne nedá uprieť zámer o expresívny výraz, ktorý veľa napovedá o autorovom postoji k novodobým kultúrnym fenoménom. Dávka spoločenskej kritiky v týchto, no i v ďalších obrazoch Jána Triašku je navyše v našej súčasnej maľbe skôr ojedinelým úkazom.
Autor: Mira Sikorová-Putišová