Zo sna o dokonalom bývaní zostala len neosobná mašinéria

Výtvarník Ján Triaška ukazuje na výstave deveLOOP v Oravskej galérii svoj pohľad na tému bývania.

Maľba Jána Triašku môže na nezasväteného diváka pôsobiť ako typologicky nejednotná kategória. Nachádzajú sa v nej vedľa seba obrazy, ktoré sú z formálnej stránky blízke geometrii i gestickej maľbe a obsahom výraznej časti z nich sú i texty. Ich zásadným znakom je však to, čo možno s istým zjednodušením nazývať subjektívna rovina.

Motívy domu a bytu

Od nej sa odvíjajú témy so zreteľnými sociologickými črtami. Obrazy sú tak odrazom vybraných symptómov súčasnej spoločnosti, ktoré autor podrobuje vlastnej analýze.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kľúčovým prvkom malieb Jána Triašku a súčasne otvorenou bránou pre ich interpretáciu, je ikonografia. Dôležité miesto v nej zaberá dlhodobo používaný motív domu alebo bytu, ktorý odkazuje na viacero javov. Na dom ako estetickú kategóriu i na to, že spolu s lokalitou, kde sa nachádza, býva často vnímaný ako referencia o spoločenskom statuse jeho obyvateľa.

Aj týmto skutočnostiam je venovaná aktuálna výstava autora v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne otvorená do 30. marca.

Veľká časť vystavených obrazov znázorňuje developerov, so strnulým gestom prezentujúcich maketu rodinného domu. Dokazujú, že Triaška vníma snahu o ideálne bývanie, vlastnú takmer každému z nás, ako komplexnejší symptóm súčasnej spoločnosti. Obrazy odzrkadľujú jeho kritické úvahy o napĺňaní snov o dokonalom bývaní i postrehy, že uniformita nadobudnutých domov sa v konečnom dôsledku veľmi nelíši od unifikovanosti panelákových bytov zo socializmu.

Kávové maľby

Veľa naznačujú aj o tom, že individuálna snaha o bývanie sa spravidla nechce alebo nedokáže vyhnúť konfrontácii s establišmentom jeho sprostredkovateľov. Do opozície sa tak dostáva subjektívna predstava človeka a chladná mašinéria procesu nadobudnutia bývania, ktorej neosobnosť výtvarník trefne spodobuje anonymnou postavou developera – ten má namiesto hlavy otvor vyrezaný do plátna.

Figúra ako dominujúci motív v zobrazení nadobudla dôležitosť v ikonografickom programe autora. Je nosným prvkom aj v jeho „kávových maľbách“, ktoré fungujú ako výstižné etudy o vzorcoch správania ľudí.

Obrazom zo série deveLOOP sa súčasne nedá uprieť zámer o expresívny výraz, ktorý veľa napovedá o autorovom postoji k novodobým kultúrnym fenoménom. Dávka spoločenskej kritiky v týchto, no i v ďalších obrazoch Jána Triašku je navyše v našej súčasnej maľbe skôr ojedinelým úkazom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Najužitočnejšia appka 16 145
  2. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 15 111
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 704
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 12 896
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 587
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 232
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 182
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 036
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 384
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 398