Mladá americká skupina vymyslela nový model získania peňazí na turné cez internetovú službu Spotify. Ak im to vyjde, fanúšikom chcú ponúknuť všetky koncerty zadarmo.
Volajú sa Vulfpeck, pochádzajú z Michiganu a prišli na spôsob, ako prekabátiť internetovú streamovaciu službu Spotify.
Vydali album obsahujúci len ticho, žiadne nástroje, hlasy ani nijaké iné zvuky. A svojich fanúšikov vyzvali, aby si ho nechali pustený celú noc.
Ak sa im takýmto spôsobom podarí zarobiť dostatok peňazí, vyrazia na turné a všetky koncerty budú bez vstupného.
Reklama na ticho
Ako to vlastne funguje? Spevák Jack Stratton v propagačnom videu tvrdí, že za jedno prehratie „piesne“ dostáva kapela 0,005 dolára.
Každá z desiatich skladieb na albume Sleepify je trochu dlhšia než tridsať sekúnd, čo je minimálny čas počúvania, aby sa skladbe prirátalo prehratie.
Za hodinu sa dá vygenerovať 120 prehratí, pri osemhodinovom spánku ich bude 960. Jeden fanúšik takto pre kapelu cez službu Spotify zarobí 4,8 dolára. Ak by to spravili všetci naraz, suma za jednu noc dosiahne až sedemtisícdvesto dolárov.
Po týždni od uvedenia majú skladby Vulfpecku v priemere 250-tisíc prehratí. Znamená to, že podľa výpočtov by už mala kapela získať dvanásťtisícpäťsto dolárov. Hudobníci motivovali fanúšikov aj tým, že lokality koncertov budú vyberať podľa toho, kde sa ich album streamoval najviac.
Prvý bol John Cage
Hovorca Spotify ocenil dôvtipnosť nápadu. Zároveň dodal, že sa im predsa viac páčila predchádzajúca tvorba kapely.
Využívanie ticha preslávil v roku 1952 avantgardný skladateľ John Cage. Počas jeho skladby 4'33'' hudobníci namiesto nástrojov používajú iba stopky a nechávajú tak vyniknúť prirodzené zvuky prostredia.
Kým Cage priniesol novátorský zvukový experiment, pri Vulfpecku možno skôr hovoriť o novátorskom marketingovom ťahu.
Podľa magazínu Billboard by úspech projektu znamenal novú formu interakcie s fanúšikmi a mohol by zmeniť vnímanie nezávislých umelcov aj pohľad na streamovacie služby.