SME

Kapitál priláka do divadla intelektuálov aj prívržencov starého režimu

Divadlo Aréna komentuje kapitalizmus z pohľadu mysliacej, ale aj frustrovanej pracovnej sily.

Tomáš Palonder s hlavou Marxa.Tomáš Palonder s hlavou Marxa. (Zdroj: TASR)

Do zbierky divadla Aréna pribudol ďalší zo série spoločenských hriechov. Kapitalizmus.

Sme nútení žiť tak, ako keby sme boli slobodní – komentuje súčasný svet Slavoj Žižek, jeden z tých žijúcich filozofov, ktorí sa k odkazu Karla Marxa otvorene hlásia. Tvorcov novej inscenácie nazvanej Karl Marx Kapitál nezaujímali žiadne neomarxistické hnutia a už vôbec netúžili po kritike aktuálneho diania na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hra Petra Lomnického napísaná na objednávku divadla Aréna má ambíciu byť nadčasovým existenciálnym výkrikom. Návrat k Marxovi nie je sprevádzaný ilúziou o jeho neomylnosti či demokratickosti. Jednoducho sa pred ním v čase hrozivo narastajúcich sociálnych rozdielov nedá veľmi ujsť.

SkryťVypnúť reklamu

Tvorcov nezaujímal boj o politickú moc, ale prázdno človeka, ktorý je podobne ako kedysi manuálny robotník, len funkciou svojej využiteľnosti na pracovnom trhu. Človek túžiaci po naplnení svojho údelu prestáva byť ľudským zdrojom, ktorého cieľom je vytváranie zisku.

Skúsený prekladateľ Peter Lomnický pracuje aj s literárnymi narážkami. S Petrom Handkem či Thomasom Bernhardom má tento text spoločnú nahnevanosť, absurdnosť, ale aj istú bezvýchodiskovosť a monologickosť.

Lomnický s vtipom pripomína, že revolučnej zmeny spoločnosti sa nemusíme obávať kým frustrované triedy budú túžiť jedine po tom, aby sa raz aj tie zaradili medzi bohatých. Na prísľuboch úspechu pre všetkých stále veľmi dobre zarábajú politici, motivační lídri i banky.

Divadlo bez divadla

Režisér a autor konceptu Martin Čičvák zámerne pristúpil k réžii bez efektných „výrobných prostriedkov“. Ak je dianie na javisku striedme, ešte to neznamená, že tam vládne nuda. Nedostávame ucelený príbeh s rozohranými vzťahmi, ale akýsi metalový koncert s prvkami guerrila performance v rytme dídžeja Reverenda. Ústredná melódia je pieseň skupiny Rage Against the Machine, ale dôjde aj na Bachove Pašie.

SkryťVypnúť reklamu

Štvorica hercov formálne pripomína „rozštvrtenú“ postavu Kukuru v rovnomennej inscenácii, ktorá pred tromi rokmi na tej istej scéne analyzovala stav kultúry a ktorá objednávku na hru o Marxovi vlastne predpovedala.

Štyria herci robia na scéne možné aj nemožné, v divokom rytme komentujú absurdity sveta, ale aj tancujú, sprejujú, spievajú. Pod výborným choreografickým vedením Stanislavy Vlčekovej a Jozefa Vlka podali všetci štyria interpreti charizmatický kolektívny výkon dokonca bez toho, aby sa zbavili vlastnej individuality. Tomáš Palonder vynikol aj spevácky.

Herci kričia do obecenstva frustrácie tých, čo nemajú čas nemať čas a ktorým klame ešte aj obal na džúse: „Nie si svoje peniaze, nie si číslo svojho účtu, nie si svoje meno, nie si to, čo hovoríš...“ pripomínajú publiku.

SkryťVypnúť reklamu

Všeobecné tézy ukotvujú v konkrétnom živote dva monológy. Kristina Greppelová rozpráva o útrapách bohatých. „To more je púšť,“ opakuje zas Táňa Pauhofová a svojím výnimočným monológom dodáva inscenácii zvnútornenosť i globálny rozmer.

Prečítajte si rozhovor s režisérom hry

Kde má v kapitalizme miesto človek?

Rafinovaná pasca

Je viac ako isté, že hra priláka nielen intelektuálov, snobov či ľudí so svedomím, akých si prial v hľadisku iniciátor projektu Juraj Kukura, ale aj prívržencov starého režimu. Na kontroverzie je však toto divadlo zvyknuté. Cestu na Kapitál si môže ušetriť ten, kto čaká nezáväzné pobavenie či polotovar na tácke.

Pre pohoršené publikum pripravil autor rafinovanú pascu v podobe príbehu o psychoanalytikovi, ktorý má vždy pravdu. „Buď s ním súhlasíš a vtedy je jasné, že má pravdu alebo nesúhlasíš, a vtedy je jasné, že narazil na nejaké vytesnenie,“ vraví postava Rich Bitch v úvodnom monológu.

SkryťVypnúť reklamu

Nebude vám tento antikapitalistický pamflet veľmi pochuti? Že by tvorcovia narazili na niečo dôležité?

Recenzia

Peter Lomnický: Karl Marx Kapitál

Réžia: Martin Čičvák

Dramaturgia: Martin Kubran, Zuzana Šajgalíková

Scéna: Tom Ciller

Kostýmy: Nina A. Stillmark

Hrajú: Kristína Greppelová, Braňo Deák, Martin Hronský, Tomáš Palonder, Marián Prevendarčík, Táňa Pauhofová

Premiéra: 27. marca 2014

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 355
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 052
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 654
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 592
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 362
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 123
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 270
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 190
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 96 778
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 037
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 369
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 290
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 062
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 463
  7. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 8 721
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 037
  1. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  2. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  3. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  4. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  5. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  6. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  7. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  8. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
SkryťZatvoriť reklamu