Fun Fatale - Večer akrobatického divadla
V Bratislave a Nitre vystúpia ženské akrobatky z Fínska a Nemecka.
Riskantný fyzický výkon tu a teraz, to je cirkus. Toto však nebude ten tradičný. V rámci ojedinelého československého festivalu Fun Fatale 2014 – Ženy na doskách, ktorý odštartoval v marci v Prahe, prichádzajú na Slovensko predstaviteľky súčasného cirkusu. Fenomén nového cirkusu sa rozšíril ako vyhranený umelecký druh z Francúzska, využíva najrôznejšie cirkusové a akrobatické prvky ako divadelné výrazové prostriedky. Nepôjde o feministickú akciu, festival len poskytuje priestor ženským performerkám, ktoré sa v minulosti v takomto priestore objavovali skôr v subtílnych polohách. Už dnes o 20. hodine sa v bratislavskom A4 Nultom priestore predstavia dva súbory. Nemecký Trapez Tanz Teater prináša literárnu akrobaciu na hrazde s kafkovským príbehom Erste Leid (Prvé utrpenie) o akrobatke, ktorá si svoj život zariadila tak, že na hrazde žije vo dne aj v noci a všetky jej potreby riešia sluhovia. Divadlo Ilmatila z Helsínk príde s pohybovou inscenáciou Muualla, v ktorom dvojica autoriek skúma možnosti spojenia animácie, cirkusu a tanca. V predstavení je použité vertikálne aj prevesené lano. Oba súbory vystúpia zajtra 1. apríla aj v Štúdiu nitrianskeho Divadla Andreja Bagara o 18.30.
Slávnosť v botanickej záhrade
Febiofest, Martin, Kino Strojár, 18.00
"Ela Havettu by som prirovnal k Sex Pistols. Tí urobili jednu platňu, spôsobili ňou prevrat a vyvolali mediálny boom - akurát, že ten Havetta nikdy nezažil. Jeho filmy boli trezorové, takže pre celú jednu generáciu neexistoval," hovorí o jednom z našich najlepších režisérov Juraj Johanides.
Medzinárodný filmový festival Febiofest má v programe jeden z jeho mála filmov - Slávnosť v botanickej záhrade, premieta sa dnes v Martine. Havetta vychádzal z folklórnych prvkov aj veľkých biblických motívov a vždy pritom hľadal človeka a jeho osud. A tento film je farebnou fériou o potrebe zázraku v ľudskom živote. Aspoň tak sa to píše v jeho neoficiálnom podtitule.
Yves Saint Laurent
Kinotip
Životopisné filmy o slávnych ľuďoch sú všeobecne obľúbené a zaujímavé je, ako sa s nimi tvorcovia trápia. Len zriedkakedy sa dokážu vyhnúť schémam a kým životný príbeh osobnosti dorozprávajú, divákov väčšinou unavia. Francúzsky film o módnom návrhárovi kombinuje zásadné body kariéry s milostným životom - tak ako sme pri takýchto filmoch zvyknutí, ale aspoň sa zameral len na jednu časť Saint Laurentovho života. Jeho výhodou je prostredie, v ktorom návrhár žil. Takže do filmu sa dostala tradičná francúzska uvoľnenosť (mravov, povedzme) a zároveň aj režisérova ambícia dokázať, že Francúzi žili, pracovali aj milovali sa moderne.
Autor: kk