Londýn 4. novembra (TASR) - O škandálnu predohru k decembrovému vyhláseniu Turnerovej ceny za najlepšie výtvarné dielo sa postaral štátny tajomník na britskom ministerstve kultúry Kim Howells.
Keď si totiž cez víkend prezrel v galérii Tate vystavené diela štyroch tohoročných finalistov, zanechal na paneli určenom na reakcie verejnosti nasledujúci odkaz:
"Ak je toto to najlepšie, čo britskí umelci dokážu vyprodukovať, potom je britské umenie stratené. Je to studená, mechanická, konceptuálna sračka."
Prostoreký komentár vysokého štátneho úradníka neušiel pozornosti médií a v Británii sa doslova rozhorela diskusia o modernom umení.
Z ankiet a prieskumov vyplýva, že aj široká verejnosť rôzne moderné minimalistické či konceptuálne výtvarné inštalácie za umenie buď nepovažuje, alebo mu nerozumie.
Keď si vlani Turnerovu cenu odniesol Martin Creed, mnohí sa pri pohľade na jeho inštaláciu, ktorú predstavovala prázdna miestnosť a hra niekoľkých svetiel, pýtali, či je to ešte umenie. Podobná otázka môže návštevníkov galérie pri pohľade na diela štyroch finalistov napadnúť aj tento rok.
Fiona Bannerová napríklad vystavila dlhé plátno, na ktorom opísala svoj zážitok zo sledovania erotického filmu. Keith Tyson zase predstavil veľký monolit, do ktorého umiestnil počítač a celú inštaláciu nazval Mysliteľ - zrejme podľa toho Rodinovho. Catherine Yassová sa prezentuje dvoma filmami - jeden nakrútila z vrtuľníka a druhý zo žeriavu. A Liam Gillick vystavuje objekty z plexiskla, hliníku a dreva, ktoré majú reflektovať dnešné umelé prostredie.
Udelenie Turnerovej ceny, za ktorú víťaz inkasuje 20.000 libier, kritizovali v ostatných rokoch aj niektorí kurátori a teoretici umenia. Nepáči sa im prílišná orientácia na inštalácie a konceptuálne umenie. Vytýkajú porotcom, že klasickejšie umelecké postupy, napríklad maľby, si takmer nevšímajú.