SME

V galérii urobil bazén a napustil ho motorovým olejom

Kurátorka Nitrianskej galérie Barbora Geržová našla obľúbené dielo v Londýne.

Barbora Geržová, kurátorka, Nitrianska galéria.Barbora Geržová, kurátorka, Nitrianska galéria.

„Bolo to v County Hall a bol to pre mňa neskutočný zážitok,“ začína kurátorka Barbora Geržová rozprávanie o svojom obľúbenom diele od Richarda Wilsona s názvom 20:50. „Odvtedy ma už žiadne iné umenie až tak bezprostredne neoslovilo.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dielo 20:50 bolo v samostatnej miestnosti, do ktorej mohol vstúpiť iba jeden návštevník. Autor v nej nainštaloval bazén siahajúci asi po pás diváka pokrývajúci celú podlahu miestnosti. Napustil ho použitým motorovým olejom, ktorého technické parametre vyjadrené pomerom 20:50 sa stali názvom samotnej inštalácie. Išlo o druhú verziu tohto diela, tretia je v novej Saatchi Gallery, ktorá je v Duke of York's HQ, pričom autor vždy pracoval so špecifickými danosťami konkrétneho priestoru.

SkryťVypnúť reklamu

„V tomto prípade boli steny obložené dubovým dreveným obkladom, kde boli veľké okná a niekoľko dverí,“ spomína si Geržová na zážitok spred vyše desiatich rokov.

saatchi-richard-wilson-2050_res.jpg

Richard Wilson, 20:50, Použitý motorový olej a oceľ, 1987, Saatchi Gallery.

Druh motorového oleja, ktorý Wilson použil, je charakteristický tým, že má extrémne lesklý povrch. Vďaka tomu sa podarilo vytvoriť zrkadliacu plochu potrebnú na vytvorenie dokonalej ilúzie hĺbky priestoru, v ktorej sa odrážala reálna architektúra. Prispela k tomu aj vstupná plošina, ktorá sa končila v strede miestnosti, v ideálnom bode, kde bol iluzívny efekt pre diváka najlepšie viditeľný.

„Človek mal chuť nakloniť sa a pozrieť sa ‚dole‘, do priestoru, ktorý reálne neexistoval. Hoci tam boli ceduľky s nápisom „prosím, nedotýkať sa“, pokušenie vnoriť do vytvorenej ilúzie ruku bolo veľmi silné. Je to dielo, ktoré musíte zažiť, fotografia ho nedokáže sprostredkovať.“

SkryťVypnúť reklamu

To, ako bola ilúzia vytvorená, vám prezradil nos a jemné fúknutie na hladinu. „Bola som sa na Wilsonovu inštaláciu pozrieť niekoľkokrát. Napriek tomu, že som vedela, že materiálom je olej, vždy som na to akoby pozabudla. Vizuálna ilúzia je taká dokonalá, že napriek tomu, že ste pripravený a viete, ako je to spravené, znovu vás to dostane,“ hovorí Geržová.

Prvá verzia diela je z roku 1987, je to však nadčasová práca a nepovedali by ste, že vznikla pred takmer tridsiatimi rokmi. V tom čase išlo o odvážny experiment, pretože tento typ inštalácie bol zriedkavý.

Zo všetkých troch inštalácií bola práve tá v County Hall možno najzaujímavejšia, keď okrem vnútorného priestoru sa cez veľké okná dostal do inštalácie aj vonkajší svet.

Ale nie je to celé iba kratochvíľa? Nie je to tak, že keď prejde prvotné očarenie a človek začne hľadať, čo je vlastne za tým, neuvidí nič? Geržová si to nemyslí.

SkryťVypnúť reklamu

„Pre Wilsona je typické, že rád mení priestor a cielene pracuje s architektúrou. V diele Turning point urobil oválny výrez vo fasáde budovy, ktorý poháňaný motorom rotoval. Jeho diela sú vizuálne efektné, zasiahnu aj obyčajného diváka, ktorý nemá prehľad o súčasnom umení, ale nemyslím si, že ide len o povrchný vizuálny trik. Ani o iluzívnych maľbách Milana Bočkaya vytvorených na princípe trompe l´oeil neuvažujeme týmto zjednodušujúcim spôsobom. Dôležité je, že Wilson pracuje s konkrétnym priestorom, ktorý virtuálne mení, vytvára z neho niečo, čím v skutočnosti nie je. Aj keď je to aj hra s divákom, ktorého autor chytá do vizuálnej pasce, priestor má pod kontrolou, mení jeho formu a funkciu. Prekonáva jeho dané možnosti. Nie je to iba vizuálny efekt, nie je to ten typ atrakcie ako koleso London Eye, ktoré bolo v susedstve galérie.“

SkryťVypnúť reklamu

Inštalácia je pozoruhodná aj veľkorysosťou svojho vyhotovenia. Zakladateľ galérie Charles Saatchi je možno zdatný obchodník, zároveň je však jedným z ľudí, vďaka ktorým je dnes Londýn mekkou súčasného umenia.

„Saatchi kúpil toto dielo do svojich zbierok v 90. rokoch a v tom čase bol jedným z mála, ktorý nakupoval inštalácie. Bol pionierom a nebál sa ísť do experimentálnych vecí. Má obrovskú zbierku, ktorú by mu mohla závidieť akákoľvek inštitúcia venujúca sa súčasnému umeniu. To, že je ochotný ju zverejniť a dať k dispozícii obyčajnému divákovi, pokladám za veľké plus,“ chváli Geržová.

Juraj Kováčik, editor hentak.sk

Autor: Juraj Kováčik, editor hentak.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 61 073
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 128
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 693
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 826
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 164
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 960
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 151
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 90 204
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 094
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 820
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 240
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 873
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 220
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 750
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu