SME

Nič také ako ticho neexistuje

Svetoznámy divadelný režisér Robert Wilson začal svoju prednášku v SND štvorminútovým mlčaním.

Robert Wilson na prednáške v Sále opery a baletu SND.Robert Wilson na prednáške v Sále opery a baletu SND. (Zdroj: ALENA KLENKOVÁ)

Na moje abstraktné šou treba mať trpezlivosť tvrdí americký divadelný mág Robert Wilson. V Bratislave to publiku ukázal aj názorne.

Veľká Sála opery a baletu SND bola v nedeľu popoludní naplnená do posledného miesta. Vysoký muž, ktorý aj v dobrom obleku nezaprie suverenitu kovboja, na svoje prvé slovo nechal publikum čakať celé štyri minúty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď v roku 1973 premiéroval v Kodani dvanásťhodinovú inscenáciu The Life and Times of Joseph Stalin, predstavenie sa skončilo nad ránom, keď zistili, že v sále už nikto nezostal. Takmer päťhodinové predstavenie Einstein on the Beach na hudbu Philipa Glassa má zasa niekoľkominútovú pasáž, pri ktorej diváci sledujú len lúč svetla.

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

Wilsonove abstraktné diela prijímajú v Európe oveľa srdečnejšie ako v rodnej Amerike, kde sú diváci priveľmi oddaní reálnym príbehom.

Texasan bez klobúka

Inovátor umenia Robert Wilson vyrastal v Texase, prvé divadelné predstavenia teda videl až počas štúdií v New Yorku. Broadwayské šou, ba ani väčšina konzervatívne naštudovaných opier ho však nenadchli. Zato choreografie Georgea Balanchina či Mercea Cunninghama ho natrvalo inšpirovali. U týchto reprezentantov moderného tanca obdivoval pohyb, ktorý nebol len ilustráciou hudby. Štúdium architektúry ho zasa naučilo myslieť v štruktúrach.

Wilson neinscenuje texty ani nenavrhuje dekorácie, naopak vytvára abstraktné časopriestorové konštrukcie. Naturalizmus v divadle považuje za apriórnu lož. Pripomína, že divadelné bytie je z definície štylizované a formálne.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky svoje diela začína pripravovať v tichu, lebo spolu s Johnom Cageom verí, že nič také, ako ticho, neexistuje. Hudbu, ale aj texty však pridáva až nakoniec, medzi slovami sa pohybuje ako medzi črepinami, vie, že každý typ skúsenosti sa dá do nich pretaviť.

Nemý černošský chlapec, ktorého adoptoval, ho naučil, že „počúvať“ sa dá aj telom a uvažovať aj bez slov. S jeho pomocou urobil v roku 1971 „tichú operu“ Deafman Glance. Sedemhodinovú produkciu pozvali na festival do Nancy, odkiaľ si ju vypýtali do Paríža, kde ju potom hrali päť mesiacov pred vypredanou sálou.

Wilsonova stolička

Takmer v každej inscenácii má Wilson špeciálne ním navrhnuté stoličky. Nič je preňho rekvizitou, aj svetlo či hudba sú integrálnym prvkom jeho obrazov. Fakt, že všetky elementy sú pre Wilsona rovnako dôležité, môže mnohých renomovaných hercov aj urážať.

SkryťVypnúť reklamu

Počas svojej bohatej kariéry pracoval s amatérmi, postihnutými, svojich účinkujúcich si najímal aj na uliciach, raz obsadil dokonca vlastnú mamu.

„Režisér nás modeluje, sme na značkách, ruky v geste, detailne vyberá farbu horizontu, stojíme nepohnute, kým sa nerozhodne,“ opísal Ján Koleník prípravu koprodukčnej inscenácie 1914, ktorá bude mať premíéru koncom mesiaca v Národnom divadle v Prahe a v októbri sa predstaví aj v SND. Vystupovať v nej bude aj jeho dlhoročná spolupracovníčka, sopranistka Soňa Červená, ktorá bude symbolizovať čas.

Načítavam video...

Wilson spolupracuje so špičkou aj v šoubiznise. Keď ho Lady Gaga požiadala, aby jej niečo povedal o divadle, poradil jej, aby sa sústredila na úvod a záver svojho vystúpenia. To medzitým vraj diváci už prepáčia. Aj sám sa totiž rozhoduje podľa prvej a poslednej vety, ak váha, či si má niečo prečítať.

SkryťVypnúť reklamu

Wilson poradil slovenským divadelníkom sústrediť sa na jednu myšlienku, pripomenul, že všetky veľké príbehy sú vlastne jednoduché. Sám však tvorí diela, ktoré je ľahšie prežívať, ako pochopiť. Vôbec mu však neprekáža, ak sa v nich diváci aj stratia. Len bulvár sa podľa neho musí každú chvíľu ubezpečovať, že ho publikum pochopilo.

Wilson parodoval kritikov, ktorí sa domáhajú vysvetlení. Akoukoľvek konkrétnou interpretáciou sa podľa neho ochudobňujeme o všetky ostatné možnosti. Žena, ktorá v jeho inscenácii vraždí deti, tak môže byť anjelom smrti, Medeou, ale aj gazdinkou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 76 781
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 364
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 064
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 115
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 198
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 197
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 256
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 574
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 550
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 55 484
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 484
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 329
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 940
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 583
  8. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 8 982
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu