SME
Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma

Nič také ako ticho neexistuje

Svetoznámy divadelný režisér Robert Wilson začal svoju prednášku v SND štvorminútovým mlčaním.

Robert Wilson na prednáške v Sále opery a baletu SND.Robert Wilson na prednáške v Sále opery a baletu SND.(Zdroj: ALENA KLENKOVÁ)

Na moje abstraktné šou treba mať trpezlivosť tvrdí americký divadelný mág Robert Wilson. V Bratislave to publiku ukázal aj názorne.

Veľká Sála opery a baletu SND bola v nedeľu popoludní naplnená do posledného miesta. Vysoký muž, ktorý aj v dobrom obleku nezaprie suverenitu kovboja, na svoje prvé slovo nechal publikum čakať celé štyri minúty.

Keď v roku 1973 premiéroval v Kodani dvanásťhodinovú inscenáciu The Life and Times of Joseph Stalin, predstavenie sa skončilo nad ránom, keď zistili, že v sále už nikto nezostal. Takmer päťhodinové predstavenie Einstein on the Beach na hudbu Philipa Glassa má zasa niekoľkominútovú pasáž, pri ktorej diváci sledujú len lúč svetla.

Článok pokračuje pod video reklamou

Načítavám video...

Wilsonove abstraktné diela prijímajú v Európe oveľa srdečnejšie ako v rodnej Amerike, kde sú diváci priveľmi oddaní reálnym príbehom.

Texasan bez klobúka

Inovátor umenia Robert Wilson vyrastal v Texase, prvé divadelné predstavenia teda videl až počas štúdií v New Yorku. Broadwayské šou, ba ani väčšina konzervatívne naštudovaných opier ho však nenadchli. Zato choreografie Georgea Balanchina či Mercea Cunninghama ho natrvalo inšpirovali. U týchto reprezentantov moderného tanca obdivoval pohyb, ktorý nebol len ilustráciou hudby. Štúdium architektúry ho zasa naučilo myslieť v štruktúrach.

Wilson neinscenuje texty ani nenavrhuje dekorácie, naopak vytvára abstraktné časopriestorové konštrukcie. Naturalizmus v divadle považuje za apriórnu lož. Pripomína, že divadelné bytie je z definície štylizované a formálne.

Všetky svoje diela začína pripravovať v tichu, lebo spolu s Johnom Cageom verí, že nič také, ako ticho, neexistuje. Hudbu, ale aj texty však pridáva až nakoniec, medzi slovami sa pohybuje ako medzi črepinami, vie, že každý typ skúsenosti sa dá do nich pretaviť.

Nemý černošský chlapec, ktorého adoptoval, ho naučil, že „počúvať“ sa dá aj telom a uvažovať aj bez slov. S jeho pomocou urobil v roku 1971 „tichú operu“ Deafman Glance. Sedemhodinovú produkciu pozvali na festival do Nancy, odkiaľ si ju vypýtali do Paríža, kde ju potom hrali päť mesiacov pred vypredanou sálou.

Wilsonova stolička

Takmer v každej inscenácii má Wilson špeciálne ním navrhnuté stoličky. Nič je preňho rekvizitou, aj svetlo či hudba sú integrálnym prvkom jeho obrazov. Fakt, že všetky elementy sú pre Wilsona rovnako dôležité, môže mnohých renomovaných hercov aj urážať.

Počas svojej bohatej kariéry pracoval s amatérmi, postihnutými, svojich účinkujúcich si najímal aj na uliciach, raz obsadil dokonca vlastnú mamu.

„Režisér nás modeluje, sme na značkách, ruky v geste, detailne vyberá farbu horizontu, stojíme nepohnute, kým sa nerozhodne,“ opísal Ján Koleník prípravu koprodukčnej inscenácie 1914, ktorá bude mať premíéru koncom mesiaca v Národnom divadle v Prahe a v októbri sa predstaví aj v SND. Vystupovať v nej bude aj jeho dlhoročná spolupracovníčka, sopranistka Soňa Červená, ktorá bude symbolizovať čas.

Načítavám video...

Wilson spolupracuje so špičkou aj v šoubiznise. Keď ho Lady Gaga požiadala, aby jej niečo povedal o divadle, poradil jej, aby sa sústredila na úvod a záver svojho vystúpenia. To medzitým vraj diváci už prepáčia. Aj sám sa totiž rozhoduje podľa prvej a poslednej vety, ak váha, či si má niečo prečítať.

Wilson poradil slovenským divadelníkom sústrediť sa na jednu myšlienku, pripomenul, že všetky veľké príbehy sú vlastne jednoduché. Sám však tvorí diela, ktoré je ľahšie prežívať, ako pochopiť. Vôbec mu však neprekáža, ak sa v nich diváci aj stratia. Len bulvár sa podľa neho musí každú chvíľu ubezpečovať, že ho publikum pochopilo.

Wilson parodoval kritikov, ktorí sa domáhajú vysvetlení. Akoukoľvek konkrétnou interpretáciou sa podľa neho ochudobňujeme o všetky ostatné možnosti. Žena, ktorá v jeho inscenácii vraždí deti, tak môže byť anjelom smrti, Medeou, ale aj gazdinkou.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  4. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  2. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  4. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  10. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 11 300
  2. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 483
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 447
  4. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 347
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 668
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 6 011
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 869
  8. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 373
  9. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 5 340
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 856