Jeden z najrešpektovanejších hollywoodskych hercov stihol za pár minút roztrieskať pred kamerou Schieleho obraz.
Žeby režisér Wes Anderson nepoznal českého majstra paródií Lipského? Nechce sa veriť, že nevidel jeho Limonádového Joea, Adéla ještě nevečeřela a hlavne Tajemství hradu v Karpatech!
Nech je to akokoľvek, jeho najnovší film Grandhotel Budapešť je dôkazom, že tento Američan, evidentne dlho fascinovaný fenoménom hotel, sa dokáže Európou nielen nadchnúť, ale ju aj prekuknúť tými najkúzelnejšími očami.
Stačí pár minút
Vymyslel príbeh pána Gustava, legendy medzi svetovými hoteliermi, ktorý vďaka nadštandardnej úteche starých dám zdedí pozoruhodný majetok. Lenže sa oň musí biť s početnou skupinou pozostalých. Hoci skratku ako remeselný postup režisér často využíva až ad absurdum, zďaleka nejde o bezbrehú paródiu.
Fiktívna stredoeurópska krajina, v ktorej sa príbeh odohráva, má vysoko estetické črty inšpirované architektúrou a módou začiatku minulého storočia. Postavy, ktoré sa v nej pohybujú, však už majú prvé skúsenosti s fašizmom aj komunizmom.
Dokopy to činí ideálne prostredie pre bizarné karikatúry najrôznejších charakterov. Aj tie Anderson dokáže vymyslieť jedinečne. Nečudo, že ich potom najväčšie herecké hviezdy stvárňujú s takou radosťou, hoci údajne aj za cenu nízkeho rozpočtu, pričom na plátne sa mnohé z nich objavia len na pár minút.
Diabolský bajúz
Napríklad taký Adrien Brody. Spoluprácu s Wesom Andersonom, majstrom netradičných komédií, si nevie vynachváliť. Prvýkrát účinkoval v jeho filme Darjeeling s ručením obmedzeným, kde si zahral jedného z troch hašterivých bratov na dobrodružnej ceste naprieč Indiou.
Vtedy vraj prvý raz naozaj pocítil, aké je dôležité, keď sa herci pred kamerou cítia spolu dobre. Hoci ho najprv prekvapilo, ako málo priestoru dostal u Andersona na improvizáciu, neskôr ocenil krásne prostredie, ktoré režisér vytvoril, nehovoriac o výstižnom a vtipnom scenári.
V Grandhoteli Budapešť si zahral jednu z najprotivnejších postáv. Z množstva fúzov, ktoré môžu charakterizovať tirolsko-alpsko-karpatsko-uralskú zmes zlosyna, mu režisér nechal napokon nasadiť pomerne hustý fičúrsky, dohora vykrútený diabolský bajúz.