SME

Keď je kinematografia zbraňou

Režisér netají, na čej strane stojí. Nie je to zakázané, ale znižuje to príjemný zážitok.

Múr má vo filme úlohu metafory. Raz je prekonanie prekážky hračkou, inokedy nezdolateľnou bariérou.Múr má vo filme úlohu metafory. Raz je prekonanie prekážky hračkou, inokedy nezdolateľnou bariérou. (Zdroj: ASFK)

Film je trilerom, v ktorom je prítomnosť lásky len sladkou umelou polevou.

Napriek tomu, že sami palestínski producenti ju označujú ako romantickú drámu, snímka Omar je politický triler, ktorý sa nevyhýba propagande, ale na druhej strane prekvapuje priam kafkovskými motívmi, existencializmom a všetkým prenikajúcou zhubnou paranojou. Jej šíriteľmi sú manipulátori z radov izraelskej tajnej polície, ktorí neváhajú míňať čas, energiu i financie na rozklad dlhoročných priateľstiev palestínskych uličníkov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Láska je len ozvláštnením, ružovou sladkou polevou, ktorá má tento príspevok v boji Palestínčanov proti Izraelu spraviť lákavejším a chutnejším pre nezasvätené publikum. Omar, Amjad a Tarek sú kamaráti odmalička. Hoci ich dnes rozdeľuje potupný múr, ďalej sa stretávajú, rozprávajú si vtipy, obzerajú sa za dievčatami a venujú sa obľúbenej kratochvíli palestínskej mládeže: streľbe do izraelských vojakov.

Načítavam video...

Priatelia, milenci a zradcovia

Ich vzťah komplikuje skutočnosť, že pekár Omar miluje Tarekovu sestru Nadiu. Sníva o sobáši, medových týždňoch v Paríži, no má strach vyjaviť dominantnému priateľovi, že ľúbi jeho sestru, nieto ešte požiadať ho o jej ruku. Náklonnosť k dievčine pritom netají ani Amjad.

Keď mladíci zastrelia izraelského vojaka, skončí Omar v izraelskom väzení. Film podrobne opisuje vypočúvanie, fyzické i psychické týranie, prácu donášačov-provokatérov. Omarov svet sa rúca. Nie pre výčitky, ale nemôže si viac byť istý tým, komu veriť. Stáva sa ideálnym kandidátom na tajnú spoluprácu s izraelskou bezpečnosťou, personifikovanou démonickým agentom Ramim.

SkryťVypnúť reklamu

Múr ako bariéra i symbol

Zdanlivo antický motív preliezania múru, pripomínajúci báj o Leandrovi a Here, má aj úlohu metafory. Raz je prekonanie prekážky hračkou, inokedy nezdolateľnou bariérou. Keď Omar opustí väzenie a pokúša sa vymaniť spod policajného vplyvu, mení sa film na triler. Mladík síce zjavne uprednostňuje svoj život a lásku milovanej Nadie, ale tieto pohnútky spolu s otraseným priateľstvom ho vedú k nevypočítateľnému lavírovaniu medzi políciou a odbojom.

Nechýbajú akčné scény. Trošku naivné a ťarbavé, ale nie bez určitého exotického pôvabu arabských a moslimských filmov. Dôvodom je presvedčivo zobrazené autentické prostredie súčasnej Palestíny, plné vzájomných protirečení, ale i slnkom prežiarená kamera Ehaba Assala, ktorá vnáša energiu, pocit sily a živelnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Zlí manipulátori, dobrí vrahovia

Sugestívna je i psychologizácia postáv. Herecké výkony profesionálov i naturščikov majú pôsobivosť autentických nehercov. Veľmi presvedčivá a zároveň svojrázne pôvabná je Leem Lubany, ktorá zvláda prerod Nadie od naivnej školáčky až po dvojnásobnú matku.

Skúsený producent, scenárista a režisér Hany Abu-Assad rozpráva príbeh plný lží a zrád (skutočných i domnelých) zručne, zábavne a zaujímavo, no nevyhol sa viacerým chybám, nielen pri fabulácii. Slabé miesto má i hlavná téza. Zlí Izraelčania vo filme nikoho nezabijú. Viacnásobnými vrahmi sa stávajú „dobrí“ palestínski chlapci. Ich násilné činy film nezvažuje, nedramatizuje, nesúdi, chápe ich ako straty protivníka na fronte.

Zato sa dôsledne, nástojčivo usiluje odhaliť neľudskosť a krutosť Izraelčanov, psychologicky rozkladajúcich palestínsku spoločnosť ponižovaním, zastrašovaním a manipuláciami vyvolávajúcimi nedôveru, neistotu i podo〜zrievavosť. Netají, na čej strane je, ani to, že kinematografiu využíva ako zbraň. Nie je to nezvyčajné ani zakázané. No možný príjemný filmový zážitok narúša pocit, že najviac manipulovaným je v tomto prípade divák.

SkryťVypnúť reklamu

Recenzia / Film

Omar

Palestína 2013
96 minút
Scenár a réžia: Hany Abu-Assad. Kamera: Ehab Assal
Účinkujú: Adam Bakri, Leem Lubany, Samer Bisharat a ďalší
Premiéra v SR: 10. apríla

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 374
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 784
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 599
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 773
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 625
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 411
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 714
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu