Maľovať musím, vystavovať nechcem

V bratislavskej Galérii 19 otvorili expozíciu maliarskeho diela českej výtvarníčky Zdeny Strobachovej

Zdena Strobachová svojim maľbám nedávala názvy ani ich nedatovala. Na bratislavskej výstave sa prezentuje témou telesnosti.(Zdroj: PETER PIOVARCSY)

Zdena Strobachová sa vo svete najskôr preslávila svojimi dielami v odbore umeleckého skla. Rovnaký potenciál majú aj jej maľby, ktoré však nemala záujem vystavovať, takže sa stávajú známymi až v posledných rokoch.

„Ja maľovať musím!“ Toto umelecké aj životné krédo českej výtvarníčky Zdeny Strobachovej (1932 - 2005), spolupútničky Adrieny Šimotovej, Jiřího Johna či Václava Ciglera, ktoré sa stalo aj názvom súčasnej výstavy v bratislavskej Galérii 19, sa vzťahuje predovšetkým na posledných dvadsať rokov jej života.

Byť umelcom je osamelá činnosť

„Od roku 1985 totiž po dlhej tvorivej odmlke vybuchla jej zabrzdená umelecká činnosť ako vulkán. Uvedomovala si, že byť umelcom je veľmi osamelá činnosť, a tak sa stiahla do ústrania, žila v Řečici u Blatné, kde sa intenzívne venovala maliarskej tvorbe,“ hovorí kurátorka Jana Šindelová (na snímke.

Na výstavu, ktorá potrvá do 11. mája, vybrali spolu s architektom Michalom Motyčkom výlučne diela s problematikou telesnosti, zásadnej maliarskej témy Zdeny Strobachovej. „Sústredili sme sa na najexpresívnejšie práce, je ich zhruba dvadsať, pričom štyri centrálne veľkoformátové sú inštalované do kríža. Rozmanitosť a nevšedný rozsah jej tvorby aspoň čiastočne naznačuje nepretržitá projekcia ďalších obrazov.“

Pravda, tej maliarskej explózii v polovici 80. rokov predchádzal pozoruhodný príbeh talentovanej a veľkorysej ženy, ktorý sa začal odvíjať počas štúdia na Vysokej škole umelecko-priemyselnej v Prahe v ateliéri skla u profesora Josefa Kaplického.

„Už začiatok nebol jednoduchý,“ hovorí kurátorka. „Strobachová pochádzala zo šľachtickej rodiny, takže v 50. rokoch mala problémy dostať sa na školu. Kaplický však rozpoznal jej výnimočné nadanie a tajne ju prepašoval do nultého ročníka.“

Manželstvo s Václavom Ciglerom

Aby sa tam udržala, musela absolvovať nejaké robotnícke povolanie, a tak sa na istý čas zamestnala ako maliarka kulís v Divadle Josefa Svobodu. „Už na škole, kde sa zoznámila s budúcim manželom Václavom Ciglerom, boli jej sklárske práce poznačené originálnou odvážnou farebnosťou a zavŕšením jej úspešného štúdia bola účasť na výstave Expo 58 v Bruseli.“ Presnejšie povedané, účasť jej prác, ona sama, ako politicky nespoľahlivá, vycestovať nesmela.

Dnes sa možno len domnievať, či aj tu sa nerodila jej neskoršia absencia potreby vystavovať svoje diela. V tom čase však jej práce ešte putovali po renomovaných prehliadkach, a tak je Strobachová aj v medzinárodnom kontexte vnímaná ako významná postava českého umeleckého skla 50. až 70. rokov.

Manželstvo s Ciglerom, navzájom inšpiratívny vzťah silných osobností, však postupne limitoval Strobachovej umelecké možnosti. „Cigler totiž od roku 1965 trávil značný čas v Bratislave, kde na VŠVU zakladal ateliér skla v architektúre, a viedol ho potom pätnásť rokov, takže Zdena zostávala v Prahe na dve malé deti prakticky sama.“

Prechod k maľbe

Až prišiel spomínaný rok 1985 a prudké rozhodnutie vrátiť sa k umeleckej tvorbe, kde sa jej hlavným vyjadrovacím prostriedkom stala maľba. „Najtypickejším znakom jej diela je telesnosť, hoci silnými témami sú aj prírodné motívy ako vtáci, motýle, hmyz, rastliny,“ hovorí Šindelová, ktorá sa spolu s Michalom Motyčkom systematicky venuje sprístupňovaniu rozsiahleho maliarskeho diela Zdeny Strobachovej. Diela, napriek svojej výnimočnej kvalite, ešte stále pomerne málo známeho.

„Ona totiž patrila k umelcom, ktorí nemali ambíciu svoju tvorbu prezentovať na verejnosti, jej maliarske výstavy sa dajú zrátať na prstoch jednej ruky,“ pokračuje kurátorka.

Dohnať výstavný deficit

„V motolskej nemocnici a v Múzeu Kampa sa uskutočnili zásluhou kunsthistorika Jaromíra Zeminu, nám sa potom podarilo zorganizovať jej reprezentatívnu maliarsku expozíciu v pražskom Mánese v roku 2006, ku ktorej vyšla aj rozsiahla monografia Sidonie (tak podpisovala svoje obrazy), no Zdena v priebehu prípravy výstavy zomrela. Jej práce sú geniálne, podľa mňa patrí do okruhu významných umelkýň, s ktorými som mala možnosť osobne sa stretnúť a premýšľať o jej a ich tvorbe, ako sú napríklad Kiki Smith, Nancy Spero či Adriena Šimotová,“ pokračuje kurátorka.

„Preto je pre nás veľkou cťou i výzvou propagovať jej dielo, dostať ho do galérií, vystavovať a zviditeľňovať ho. Ono sa potom už samo zaradí na dôstojné miesto v dejinách maľby, kam dávno patrí.“

Zdena Strobachová

3. mája 1932 sa narodila v Prahe

1951 – 1957 štúdium na VŠUP v Prahe u profesora Kaplického

1958 Expo 58 Brusel, zlatá medaila

1960 Trienále Miláno

1960 svadba s Václavom Ciglerom

1964 výstava Československé sklo, New York

1967 Expo 67 Montreal

2002 výstava maľby, Museum Kampa Praha

16. októbra 2005 zomrela v Prahe

2006 výstava maľby Sidonie, Mánes Praha

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 319
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 062
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 010
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 573
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop