SME

Od vlastnej identity k aktivizmu

V SNG v Bratislave otvorili výstavu mapujúcu históriu a súčasnosť našej najstaršej umeleckej školy

Patrícia Koyšová: Payn and Air (2010)Patrícia Koyšová: Payn and Air (2010)

Vysoká škola výtvarných umení oslavuje. Nie je to síce úplne guľaté výročie, no aj 65 rokov jej existencie je predsa dobrým dôvodom na výstavu.

Päť rokov sa v živote umeleckej školy môže javiť ako príliš krátke obdobie na akési bilancovanie, no ak by sme sa na ten čas pozreli očami niektorého z jej študentov, bolo by to vlastne celkom inak – môžu to byť kľúčové roky pre celú jeho ďalšiu tvorbu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aktuálna výstava SNG v Bratislave sa preto na Vysokú školu výtvarných umení pozerá z oboch strán.
Obrovský trojrozmerný model podáva na prvý pohľad strohé štatistické informácie o tom, ako škola vyzerala od svojich začiatkov po dnešok, výstava diel zasa ukazuje výlučne to, čo vytvorili jej študenti v posledných piatich rokoch. A nad tým všetkým visí úderný názov Rozmanitosť nutná.

SkryťVypnúť reklamu

sm-0416-012-svetlana.rw_res.jpg

Svetlana Fialová: Kam spát chodí hvězdy a kde vládne mír (2012)

Nemohla byť iná

Názov zvolili kurátorky Lucia G. Stachová, Viera Kleinová a Alexandra Tamásová. Prevzali ho z teórie o fungovaní systémov. „Je to veda, ktorá hovorí, že jednou z nevyhnutných podmienok fungovania akéhokoľvek systému je požadovaná rozmanitosť. A čím sú prvky nejakého systému rozmanitejšie, tým je ten systém silnejší,“ vysvetľuje Alexandra Tamásová. Celkom výstižne to podľa nej sedí aj na opis školy.

„Je špecifická aj preto, lebo spája umeleckopriemyselné odbory – katedry dizajnu a úžitkového umenia s klasickou akadémiou, založenou na tradičných disciplínach. Táto výstava teda ani nemohla vyzerať inak ako rozmanito. Bolo by to príliš násilné a neprirodzené, keby sme sa na výstave pokúšali hľadať ucelené témy.“
Napriek tomu sa pri vyberaní diel objavili témy, ktoré sú v súčasnej tvorbe študentov v popredí. „Už tým, že sme sa zameriavali na individualitu autora – tak akoby samo vyplynulo, že mladí autori sa najčastejšie zaoberajú sami sebou – svojou identitou, detstvom, spomienkami, vzťahmi a rodinou. V dielach mladej generácie sa však často objavuje aj angažovanosť – všímajú si problémy, reagujú na ne, či priamo navrhujú riešenia,“ hovorí Tamásová.

SkryťVypnúť reklamu

Jednou z najviditeľnejších čŕt tvorby mladých autorov, ktoré sú na výstave, je však čosi iné – „je to princíp intermediality – prestupovania hraníc jednotlivých médií. Stačí si pozrieť napríklad diela z katedry grafiky, medzi ktorými sú iba dva linoryty po boku videa a priestorovej inštalácie. Už neplatia tradičné zaužívané predstavy. Výraznou črtou je napríklad i to, že v úžitkovom umení sa objavuje koncept – dizajnéri vkladajú do svojich diel ideu, ktorá môže mať základ v rozličných témach.“

01_horcinova_90x90_zmensene_r4114_res.jpg

Anna Horčinová: Impossible (2012)

Trojrozmerná mapa

Kým sa však divák dostane k jednotlivým dielam, najprv musí prejsť tým prvým – a určite najväčším z celej výstavy – trojrozmerným modelom histórie školy. Vytvorili ho dizajnéri Marcel Benčík a Branislav Matis.
„Fascinujúce na tom bolo, že z relatívne jednoduchých údajov sa dala vytvoriť mapa, na ktorej sa dá odčítať veľmi veľa vecí. Na jednej strane sme mali čísla: absolventov, katedier, ateliérov – a na ich základe si dnes môžeme predstaviť veľa o spoločenských podmienkach v 50. či 60. rokoch, vidíme, čo sa so školou dialo po revolúcii alebo pri rozpade republiky. Zároveň vidno, akú silu napríklad naberali úžitkové umenia,“ hovorí Marcel Benčík.

SkryťVypnúť reklamu

Aj on je absolventom VŠVU a teraz tam pôsobí ako pedagóg. Dívať sa na ňu kriticky je preto trochu náročné. „Je to predovšetkým moja škola a vždy na ňu budem hrdý. Snažím sa síce byť kritický, no je ťažké mať odstup a zrejme to ani nie je úplne možné. Práve na to je dobrá takáto konfrontácia smerom navonok.“

Aj Stanislav Stankoci, rektor VŠVU, považuje výstavu skôr za priestor na debatu než za oslavu. „Sme verejná škola a na model päťročných odpočtov sme prešli už dávnejšie. Päť rokov nie je dlhý čas, no vždy prináša témy na diskusiu o tom, či to, čo robíme, robíme dobre, a či oslovujeme iba odbornú, alebo aj širokú verejnosť.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 36 637
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 766
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 426
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 292
  5. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí 6 268
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 662
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 555
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 408
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 878
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 455
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 093
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 781
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 959
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 568
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 925
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 737
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu