Od vlastnej identity k aktivizmu

V SNG v Bratislave otvorili výstavu mapujúcu históriu a súčasnosť našej najstaršej umeleckej školy

Patrícia Koyšová: Payn and Air (2010)

Vysoká škola výtvarných umení oslavuje. Nie je to síce úplne guľaté výročie, no aj 65 rokov jej existencie je predsa dobrým dôvodom na výstavu.

Päť rokov sa v živote umeleckej školy môže javiť ako príliš krátke obdobie na akési bilancovanie, no ak by sme sa na ten čas pozreli očami niektorého z jej študentov, bolo by to vlastne celkom inak – môžu to byť kľúčové roky pre celú jeho ďalšiu tvorbu.

Aktuálna výstava SNG v Bratislave sa preto na Vysokú školu výtvarných umení pozerá z oboch strán.
Obrovský trojrozmerný model podáva na prvý pohľad strohé štatistické informácie o tom, ako škola vyzerala od svojich začiatkov po dnešok, výstava diel zasa ukazuje výlučne to, čo vytvorili jej študenti v posledných piatich rokoch. A nad tým všetkým visí úderný názov Rozmanitosť nutná.

sm-0416-012-svetlana.rw_res.jpg

Svetlana Fialová: Kam spát chodí hvězdy a kde vládne mír (2012)

Nemohla byť iná

Názov zvolili kurátorky Lucia G. Stachová, Viera Kleinová a Alexandra Tamásová. Prevzali ho z teórie o fungovaní systémov. „Je to veda, ktorá hovorí, že jednou z nevyhnutných podmienok fungovania akéhokoľvek systému je požadovaná rozmanitosť. A čím sú prvky nejakého systému rozmanitejšie, tým je ten systém silnejší,“ vysvetľuje Alexandra Tamásová. Celkom výstižne to podľa nej sedí aj na opis školy.

„Je špecifická aj preto, lebo spája umeleckopriemyselné odbory – katedry dizajnu a úžitkového umenia s klasickou akadémiou, založenou na tradičných disciplínach. Táto výstava teda ani nemohla vyzerať inak ako rozmanito. Bolo by to príliš násilné a neprirodzené, keby sme sa na výstave pokúšali hľadať ucelené témy.“
Napriek tomu sa pri vyberaní diel objavili témy, ktoré sú v súčasnej tvorbe študentov v popredí. „Už tým, že sme sa zameriavali na individualitu autora – tak akoby samo vyplynulo, že mladí autori sa najčastejšie zaoberajú sami sebou – svojou identitou, detstvom, spomienkami, vzťahmi a rodinou. V dielach mladej generácie sa však často objavuje aj angažovanosť – všímajú si problémy, reagujú na ne, či priamo navrhujú riešenia,“ hovorí Tamásová.

Jednou z najviditeľnejších čŕt tvorby mladých autorov, ktoré sú na výstave, je však čosi iné – „je to princíp intermediality – prestupovania hraníc jednotlivých médií. Stačí si pozrieť napríklad diela z katedry grafiky, medzi ktorými sú iba dva linoryty po boku videa a priestorovej inštalácie. Už neplatia tradičné zaužívané predstavy. Výraznou črtou je napríklad i to, že v úžitkovom umení sa objavuje koncept – dizajnéri vkladajú do svojich diel ideu, ktorá môže mať základ v rozličných témach.“

01_horcinova_90x90_zmensene_r4114_res.jpg

Anna Horčinová: Impossible (2012)

Trojrozmerná mapa

Kým sa však divák dostane k jednotlivým dielam, najprv musí prejsť tým prvým – a určite najväčším z celej výstavy – trojrozmerným modelom histórie školy. Vytvorili ho dizajnéri Marcel Benčík a Branislav Matis.
„Fascinujúce na tom bolo, že z relatívne jednoduchých údajov sa dala vytvoriť mapa, na ktorej sa dá odčítať veľmi veľa vecí. Na jednej strane sme mali čísla: absolventov, katedier, ateliérov – a na ich základe si dnes môžeme predstaviť veľa o spoločenských podmienkach v 50. či 60. rokoch, vidíme, čo sa so školou dialo po revolúcii alebo pri rozpade republiky. Zároveň vidno, akú silu napríklad naberali úžitkové umenia,“ hovorí Marcel Benčík.

Aj on je absolventom VŠVU a teraz tam pôsobí ako pedagóg. Dívať sa na ňu kriticky je preto trochu náročné. „Je to predovšetkým moja škola a vždy na ňu budem hrdý. Snažím sa síce byť kritický, no je ťažké mať odstup a zrejme to ani nie je úplne možné. Práve na to je dobrá takáto konfrontácia smerom navonok.“

Aj Stanislav Stankoci, rektor VŠVU, považuje výstavu skôr za priestor na debatu než za oslavu. „Sme verejná škola a na model päťročných odpočtov sme prešli už dávnejšie. Päť rokov nie je dlhý čas, no vždy prináša témy na diskusiu o tom, či to, čo robíme, robíme dobre, a či oslovujeme iba odbornú, alebo aj širokú verejnosť.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  2. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  7. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  8. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  9. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  1. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  4. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  6. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  8. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  9. Rozhodujú činy!
  10. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 13 397
  2. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 12 040
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 509
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 370
  5. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 6 277
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 4 912
  7. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 456
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 3 437
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 3 344
  10. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 3 288

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček šéfredaktorky

Plagiátor sa spoliehal na mlčanie univerzít. Tie prehovorili

Dankovo plagiátorstvo narazilo na hranice časti akadémie.

Prečo je dôležitý Ústavný súd

Ústavný súd: Uznávanému právnikovi Procházkovi to v politike nevyšlo

V Luxemburgu ho odmietli pre obavy o jeho integritu.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Bugár nie je idiot, názory mení na počkanie

Predseda Mosta sa chystá na ďalšiu otočku.

Neprehliadnite tiež

Je koniec. Skupina Cranberries nahrala nový album, naživo ho nikdy nezahrá

Piesne sú spomienkou na speváčku Dolores O´Riordan.