Keď sa rúbe Les a nelietajú triesky

Dátumom vzniku tvorba dramatika Ostrovského patrí do 19. storočia, jeho myšlienky však stále pokúšajú umelcov, aby ich tlmočili súčasníkom. Najnovšie sa tak stalo v Slovenskom komornom divadle v Martine.

Jana Oľhová a Daniel Heriban, Marek Geišberg (hore) v inscenácii Les.(Zdroj: TIBOR KUBIČKA)

Nedávno by sa ruský dramatik Ostrovskij dožil 191 rokov. Dátumom vzniku jeho tvorba patrí do 19. storočia, jeho myšlienky však stále pokúšajú umelcov, aby ich tlmočili súčasníkom. Najnovšie sa tak stalo v Slovenskom komornom divadle v Martine.

Režisér Lukáš Brutovský spolu s dramaturgom Miroslavom Dachom patria medzi najmladšiu generáciu tvorcov. Pri inscenovaní Ostrovského hry Les sa síce inšpirovali predchodcami, ale pozreli sa na hru vlastným pohľadom.

Prázdne, priam holé javisko vypĺňa svet Raisy Gurmyžskej (Jana Oľhová), majiteľky lesa na predaj. Výrez tohto sveta, plného hudby, falošných vášní a naučených gest k nám prichádza zdola, z prepadliska a stráca sa takmer vždy, keď sa na scéne objavia dvaja potulujúci sa herci – Šťastlivec a Nešťastlivec. Pretvárka spoločnosti sa tak ocitá v kontraste s akousi vierou v očistnú silu umenia. Po prestávke javisko zaplnia notové stojany. Nemajú ju ich len Šťastlivcev (Marek Geišberg) a Nešťastlivcev (Daniel Heriban). Tí nepatria do Gurmyžskej okruhu. Prostredníctvom nich presviedčajú tvorcovia divákov o sile divadla, pravdivosti umenia a potrebe aktívneho postoja v spoločnosti: na svojich rolách musíme pracovať, nie ich len pasívne prijímať a memorovať.

Dvaja herci, komediant Šťastlivcev a tragéd Nešťastlivcev sú dvaja narušitelia, ktorí pravdivými vášňami stvárňujú úlohy, v ktorých sa ocitli v Gurmyžskej dome. Les, predmet predaja, do ktorého zasiahne Nešťastlivcev a vďaka svojmu presvedčivému herectvu napokon získa veno pre mladú Aksiušu (ktorá sa môže vydať za svoju lásku a zároveň sa stane herečkou), sa zhmotní iba v záverečnej scéne. Herci ako chudobní tuláci ruka v ruke opúšťajú prázdne javisko, v ústrety lesu, ktorý ako kopa suchých konárov symbolizuje rozpadnutý, spráchnivený Gurmyžskej majetok a život.

Inscenácia je pretkaná rôznymi divadelnými odkazmi a striedaním žánrov. Viaceré výstupy pracujú s rozporom medzi textom a samotným konaním, ktoré text nasleduje. Takéto režijné vedenie prehlbuje charakteristiku postáv a zároveň spôsobuje uvoľňujúci smiech nad absurdnosťou diania.

Interpretačnú niť na začiatku naznačí postava sluhu Karpa (Viliam Hriadel), ktorý ako starší pán stáva pri svojom stojane, lebo potrebuje mať text po ruke. Lenže spočiatku je niť riedka a rôznorodých výstupov veľa. Nedalo sa jednoznačne odčítať, kde sa tvorcovia pokúšali o vtip, či o miesta vážne, prevyšovali slová a chýbal nadhľad, ktorý by objasnil, či sa tvorcovia prikláňajú na niektorú stranu, alebo vlastne ironizujú obe. Výstupom v prvej časti chýbalo tempo a jasnejší kontrast medzi úprimnosťou a teatrálnosťou, najmä Daniel Heriban podliehal teatralite často.

Brutovský je však zručný režisér. Zdĺhavú prvú časť nasledovali po prestávke precízne vypracované výstupy, ktoré nielen ilustrovali text, ale prehĺbili ho. A napriek príslušnosti ku generácii, ktorá všetko spochybňuje, dospeli tvorcovia k nečakane čistej, úprimnej a neironizovanej pointe. Zdalo sa, že prefilozofovali Ostrovského natoľko, že si s ním neporozumeli. No výpoveď, ku ktorej sa prihlásili, je prekvapivo jednoduchá a priamočiara. Je to ich názor na spoločnosť, pričom divadlu ponechali výsadu túto spoločnosť kritizovať.

Recenzia/divadlo

Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les

Slovenské komorné divadlo Martin

preklad: Ján Ferenčík

dramaturgia: Miroslav Dacho

scéna: Jozef Ciller

kostýmy: Zuzana Hudáková

réžia: Lukáš Brutovský

hrajú: Jana Oľhová, Daniel Heriban, Marek Geišberg, Kamila Antalová, Daniel Žulčák, Ján Kožuch, Viliam Hriadel, Michal Gazdík, František Výrostko, Ľubomíra Krkošková, Tomáš Tomkuljak

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 748
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 554
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 279
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 042
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 716
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 573
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 324
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 873
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 993

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Vo filme odpratával mŕtve telá. V práci ich umýva

Géza Röhrig spomína, že oscarového Saulovho syna pred dvoma rokmi na Berlinale nechceli.

Vykrádal cudzí hrob. Nový autor série Millenium však trest nedostal

Slávne severské krimi zarába milióny, do kníhkupectiev príde už piaty raz.

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop