SME
Piatok, 19. apríl , 2019

Keď sa rúbe Les a nelietajú triesky

Dátumom vzniku tvorba dramatika Ostrovského patrí do 19. storočia, jeho myšlienky však stále pokúšajú umelcov, aby ich tlmočili súčasníkom. Najnovšie sa tak stalo v Slovenskom komornom divadle v Martine.

Jana Oľhová a Daniel Heriban, Marek Geišberg (hore) v inscenácii Les.Jana Oľhová a Daniel Heriban, Marek Geišberg (hore) v inscenácii Les.(Zdroj: TIBOR KUBIČKA)

Nedávno by sa ruský dramatik Ostrovskij dožil 191 rokov. Dátumom vzniku jeho tvorba patrí do 19. storočia, jeho myšlienky však stále pokúšajú umelcov, aby ich tlmočili súčasníkom. Najnovšie sa tak stalo v Slovenskom komornom divadle v Martine.

Režisér Lukáš Brutovský spolu s dramaturgom Miroslavom Dachom patria medzi najmladšiu generáciu tvorcov. Pri inscenovaní Ostrovského hry Les sa síce inšpirovali predchodcami, ale pozreli sa na hru vlastným pohľadom.

Prázdne, priam holé javisko vypĺňa svet Raisy Gurmyžskej (Jana Oľhová), majiteľky lesa na predaj. Výrez tohto sveta, plného hudby, falošných vášní a naučených gest k nám prichádza zdola, z prepadliska a stráca sa takmer vždy, keď sa na scéne objavia dvaja potulujúci sa herci – Šťastlivec a Nešťastlivec. Pretvárka spoločnosti sa tak ocitá v kontraste s akousi vierou v očistnú silu umenia. Po prestávke javisko zaplnia notové stojany. Nemajú ju ich len Šťastlivcev (Marek Geišberg) a Nešťastlivcev (Daniel Heriban). Tí nepatria do Gurmyžskej okruhu. Prostredníctvom nich presviedčajú tvorcovia divákov o sile divadla, pravdivosti umenia a potrebe aktívneho postoja v spoločnosti: na svojich rolách musíme pracovať, nie ich len pasívne prijímať a memorovať.

Dvaja herci, komediant Šťastlivcev a tragéd Nešťastlivcev sú dvaja narušitelia, ktorí pravdivými vášňami stvárňujú úlohy, v ktorých sa ocitli v Gurmyžskej dome. Les, predmet predaja, do ktorého zasiahne Nešťastlivcev a vďaka svojmu presvedčivému herectvu napokon získa veno pre mladú Aksiušu (ktorá sa môže vydať za svoju lásku a zároveň sa stane herečkou), sa zhmotní iba v záverečnej scéne. Herci ako chudobní tuláci ruka v ruke opúšťajú prázdne javisko, v ústrety lesu, ktorý ako kopa suchých konárov symbolizuje rozpadnutý, spráchnivený Gurmyžskej majetok a život.

Inscenácia je pretkaná rôznymi divadelnými odkazmi a striedaním žánrov. Viaceré výstupy pracujú s rozporom medzi textom a samotným konaním, ktoré text nasleduje. Takéto režijné vedenie prehlbuje charakteristiku postáv a zároveň spôsobuje uvoľňujúci smiech nad absurdnosťou diania.

Interpretačnú niť na začiatku naznačí postava sluhu Karpa (Viliam Hriadel), ktorý ako starší pán stáva pri svojom stojane, lebo potrebuje mať text po ruke. Lenže spočiatku je niť riedka a rôznorodých výstupov veľa. Nedalo sa jednoznačne odčítať, kde sa tvorcovia pokúšali o vtip, či o miesta vážne, prevyšovali slová a chýbal nadhľad, ktorý by objasnil, či sa tvorcovia prikláňajú na niektorú stranu, alebo vlastne ironizujú obe. Výstupom v prvej časti chýbalo tempo a jasnejší kontrast medzi úprimnosťou a teatrálnosťou, najmä Daniel Heriban podliehal teatralite často.

Brutovský je však zručný režisér. Zdĺhavú prvú časť nasledovali po prestávke precízne vypracované výstupy, ktoré nielen ilustrovali text, ale prehĺbili ho. A napriek príslušnosti ku generácii, ktorá všetko spochybňuje, dospeli tvorcovia k nečakane čistej, úprimnej a neironizovanej pointe. Zdalo sa, že prefilozofovali Ostrovského natoľko, že si s ním neporozumeli. No výpoveď, ku ktorej sa prihlásili, je prekvapivo jednoduchá a priamočiara. Je to ich názor na spoločnosť, pričom divadlu ponechali výsadu túto spoločnosť kritizovať.

Recenzia/divadlo

Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les

Slovenské komorné divadlo Martin

preklad: Ján Ferenčík

dramaturgia: Miroslav Dacho

scéna: Jozef Ciller

kostýmy: Zuzana Hudáková

réžia: Lukáš Brutovský

hrajú: Jana Oľhová, Daniel Heriban, Marek Geišberg, Kamila Antalová, Daniel Žulčák, Ján Kožuch, Viliam Hriadel, Michal Gazdík, František Výrostko, Ľubomíra Krkošková, Tomáš Tomkuljak

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 30 556
  2. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 348
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 238
  4. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 7 063
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 668
  6. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 4 029
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 012
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 3 990
  9. Volkswagen Touareg ALL INCLUSIVE je ešte príťažlivejší 3 505
  10. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru 3 236