SME

Keď sa rúbe Les a nelietajú triesky

Dátumom vzniku tvorba dramatika Ostrovského patrí do 19. storočia, jeho myšlienky však stále pokúšajú umelcov, aby ich tlmočili súčasníkom. Najnovšie sa tak stalo v Slovenskom komornom divadle v Martine.

Jana Oľhová a Daniel Heriban, Marek Geišberg (hore) v inscenácii Les.Jana Oľhová a Daniel Heriban, Marek Geišberg (hore) v inscenácii Les. (Zdroj: TIBOR KUBIČKA)

Nedávno by sa ruský dramatik Ostrovskij dožil 191 rokov. Dátumom vzniku jeho tvorba patrí do 19. storočia, jeho myšlienky však stále pokúšajú umelcov, aby ich tlmočili súčasníkom. Najnovšie sa tak stalo v Slovenskom komornom divadle v Martine.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Režisér Lukáš Brutovský spolu s dramaturgom Miroslavom Dachom patria medzi najmladšiu generáciu tvorcov. Pri inscenovaní Ostrovského hry Les sa síce inšpirovali predchodcami, ale pozreli sa na hru vlastným pohľadom.

Prázdne, priam holé javisko vypĺňa svet Raisy Gurmyžskej (Jana Oľhová), majiteľky lesa na predaj. Výrez tohto sveta, plného hudby, falošných vášní a naučených gest k nám prichádza zdola, z prepadliska a stráca sa takmer vždy, keď sa na scéne objavia dvaja potulujúci sa herci – Šťastlivec a Nešťastlivec. Pretvárka spoločnosti sa tak ocitá v kontraste s akousi vierou v očistnú silu umenia. Po prestávke javisko zaplnia notové stojany. Nemajú ju ich len Šťastlivcev (Marek Geišberg) a Nešťastlivcev (Daniel Heriban). Tí nepatria do Gurmyžskej okruhu. Prostredníctvom nich presviedčajú tvorcovia divákov o sile divadla, pravdivosti umenia a potrebe aktívneho postoja v spoločnosti: na svojich rolách musíme pracovať, nie ich len pasívne prijímať a memorovať.

SkryťVypnúť reklamu

Dvaja herci, komediant Šťastlivcev a tragéd Nešťastlivcev sú dvaja narušitelia, ktorí pravdivými vášňami stvárňujú úlohy, v ktorých sa ocitli v Gurmyžskej dome. Les, predmet predaja, do ktorého zasiahne Nešťastlivcev a vďaka svojmu presvedčivému herectvu napokon získa veno pre mladú Aksiušu (ktorá sa môže vydať za svoju lásku a zároveň sa stane herečkou), sa zhmotní iba v záverečnej scéne. Herci ako chudobní tuláci ruka v ruke opúšťajú prázdne javisko, v ústrety lesu, ktorý ako kopa suchých konárov symbolizuje rozpadnutý, spráchnivený Gurmyžskej majetok a život.

Inscenácia je pretkaná rôznymi divadelnými odkazmi a striedaním žánrov. Viaceré výstupy pracujú s rozporom medzi textom a samotným konaním, ktoré text nasleduje. Takéto režijné vedenie prehlbuje charakteristiku postáv a zároveň spôsobuje uvoľňujúci smiech nad absurdnosťou diania.

SkryťVypnúť reklamu

Interpretačnú niť na začiatku naznačí postava sluhu Karpa (Viliam Hriadel), ktorý ako starší pán stáva pri svojom stojane, lebo potrebuje mať text po ruke. Lenže spočiatku je niť riedka a rôznorodých výstupov veľa. Nedalo sa jednoznačne odčítať, kde sa tvorcovia pokúšali o vtip, či o miesta vážne, prevyšovali slová a chýbal nadhľad, ktorý by objasnil, či sa tvorcovia prikláňajú na niektorú stranu, alebo vlastne ironizujú obe. Výstupom v prvej časti chýbalo tempo a jasnejší kontrast medzi úprimnosťou a teatrálnosťou, najmä Daniel Heriban podliehal teatralite často.

Brutovský je však zručný režisér. Zdĺhavú prvú časť nasledovali po prestávke precízne vypracované výstupy, ktoré nielen ilustrovali text, ale prehĺbili ho. A napriek príslušnosti ku generácii, ktorá všetko spochybňuje, dospeli tvorcovia k nečakane čistej, úprimnej a neironizovanej pointe. Zdalo sa, že prefilozofovali Ostrovského natoľko, že si s ním neporozumeli. No výpoveď, ku ktorej sa prihlásili, je prekvapivo jednoduchá a priamočiara. Je to ich názor na spoločnosť, pričom divadlu ponechali výsadu túto spoločnosť kritizovať.

SkryťVypnúť reklamu

Recenzia/divadlo

Alexander Nikolajevič Ostrovskij: Les

Slovenské komorné divadlo Martin

preklad: Ján Ferenčík

dramaturgia: Miroslav Dacho

scéna: Jozef Ciller

kostýmy: Zuzana Hudáková

réžia: Lukáš Brutovský

hrajú: Jana Oľhová, Daniel Heriban, Marek Geišberg, Kamila Antalová, Daniel Žulčák, Ján Kožuch, Viliam Hriadel, Michal Gazdík, František Výrostko, Ľubomíra Krkošková, Tomáš Tomkuljak

Autor: Dária F. Fehérová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 104
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 899
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 827
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 357
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 562
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 846
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 583
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 574
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


61
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


25
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


161
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


89
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 715
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 309
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 72 377
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 655
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 837
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 411
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 730
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 449
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu