
Slovenská premiéra filmu Harry Potter
a tajomná komnata bude 12. decembra.
FOTO - DPA
Pred európskymi premiérami druhého dielu Tajomná komnata - londýnska bola v nedeľu - má Warner jediné poslanie: „Kúzlo musíme zachovať.“ A to napočudovanie nekúzelnými formulkami ako „povolené“ a „zakázané“. Takzvané „making of“ správy sú napríklad zakázané. Rozhovor s dizajnérom príšer Nickom Dudmanom, ktorý bol aj tvorcom oblúd v Star Wars - zakázaný. Aj mágovia moci britskej filiálky Warnera používajú rovnaké čarovné slová ako nemeckí: „Zakázané… iste chápete… kúzlo…“
Je naozaj ohrozené kúzlo? A pred kým ho treba strážiť? Pred fanúšikmi, ktorí by si mohli všimnúť, že predstaviteľ Harryho Daniel Radcliffe, ktorý v novom filme zachraňuje Hogwartovu školu pred mimoriadne odpornými príšerami, v skutočnom živote vôbec nenosí okrúhle okuliare a je už vlastne v rozpuku puberty? Že domáci škriatok Dobby je len animované klbko?
V konečnom dôsledku prísne warnerovské pravidlá ukázali, aké je potterovské kúzlo krehké. Ako keby každý „falošný obraz“ Harryho mohol malého čarodejníka zbaviť kúzla a ako keby každý potterovský citát z neautorizovaných úst rozkladal celý mýtus. „Presne to je naša stratégia,“ káže značkový mág a opakuje zaklínadlo: „Kúzlo musíme zachovať.“ Silou-mocou marketingu sa Warner bráni nahlodávaniu svojho licenčného vlastníctva. Kúzlo pritom stálo na začiatku úspechu: nezamestnaná slobodná matka vytvorila románového hrdinu, ktorý všetkým učaroval a prinútil čítať aj tých, ktorí predtým vzali knihu do ruky len s odporom.
Až potom prišiel marketing - štyri diely Pottera sa predali po celom svete stotridsaťmiliónkrát, fenomén, ktorý dodnes vyvoláva nadšenie. A potom prišla aj moc: Warner Bros. Prvé filmové dobrodružstvo Harryho Pottera lámalo všetky rekordy, z vynálezkyne Harryho bola multimilionárka a Warner tajným vládcom sveta fantázie. Kto chce doň vstúpiť, musí sa skloniť pred Warnerovými čarodejníckymi pravidlami aj na internete: firemní právnici dali začierniť webové stránky fanúšikov alebo prinútili distributérov, aby ich sami zakliali slovami: „Toto nie je oficiálna stránka Harryho Pottera.“
Ale nepovolené čary sa ani takto nedajú celkom zahnať. Komunita fanúšikov začala štrajkovať a biznis s potterovskými devocionáliami sa minulé Vianoce vliekol len ako-tak. Hračkársky priemysel sa sťažoval, že fanúšikovia sa nevedia identifikovať s obrazom svojho hrdinu. Kúzlo sa vytrácalo. Aj keď teraz do kín znovu budú prúdiť milióny milovníkov Harryho, budú vedieť, že ich potterovská skutočnosť leží niekde celkom inde, v ich hlavách, v ktorých neexistuje slovo „zakázané“.
EDWIN GRASSMEIER