V Krokus Galérii je dobrým zvykom prizývať externých kurátorov, aby na mieru priestoru pripravili vlastnú výstavu. Tentoraz oslovila Gabriela Kisová českú autorku Zuzanu Blochovú, ktorá sa kurátorsky podieľala napríklad na Pražskom bienále. Spolu s inou českou umelkyňou – Habimou Fuchs a trojicou ďalších žien vytvorila v Bratislave inštaláciu Otvorené stany Habimy Fuchs – Stretnutia s pozoruhodnými ženami.
Výstava je to neštandardná, obecenstvo tu má do činenia s mystifikáciou, preto neexistuje ani typický kurátorsky text, ani obvyklé základné predstavenie zúčastnených. Namiesto toho si návštevník – hosť stanového tábora – môže prečítať recept na voňajúci pokrm, čo mu autorky pripravili.
V recepte každá formulovala svoju prísadu, vlastný príspevok k téme, preto sa dotyčný dozvie, že vkročením na pôdu galérie prijíma: 3 Kristínine výdychy pokoja, 5 okamihov dúhy spadnutých do vrecka Habimy na Mliečnej ceste, 8 štipiek zlatého piesku zmiešaného s mliekom od Brunhildinej kozy, 13 kvetov divokého cesnaku nazbieraných v 13 krajinách Zuzaninho pôvodu či 21 jinov soli a čierneho korenia jangu od Kris.
Ovorené stany Habimy Fuchs - Stretnutia s pozoruhodnými ženami, záber z výstavy.
Stopy dočasného pobytu
Zuzana Blochová, Habima Fuchs, Slovenska Kristína Chrasteková, Brunhilde Groult z Francúzska a Estónka Kris Lemsalu sú pozoruhodné ženy, ktoré voľne putujú svetom aj umením. V tvorbe aj v živote ich lákajú príbuzné témy: večné pravdy, prírodné zákony, archetypálne obrazy, spiritualita. Spoločná výstava nie je spiritualistická. Umelkyne sa opierajú o Fibonacciho špirálu, ktorá tvorí aj akýsi pôdorys inštalácie, diela sú rozmiestnené okolo nej.
Jednotlivé diela, objekty a kresby nesú významy, ktoré sa odvíjajú od súkromných zážitkov a siahajú až k univerzálnym témam, širšej skúsenosti. Popri tom však tieto práce z keramiky, textilu, papiera, kovu, prírodných materiálov ležia a visia vedľa seba v miestnosti a vytvárajú konkrétnu kompozíciu určitých farieb a tvarov.
Niektoré (Tábor fantómov od Kris Lemsalu či totemické diela Kristíny Chrastekovej) pútajú pozornosť hneď, ďalšie (keramiky a iné objekty Habimy Fuchs) sú drobné, akoby mimochodom pohodené v priestore, stále však tvoria plnohodnotné súčasti celku. Autorky v galérii zanechali svoje stopy, dôkazy o dočasnom pobyte. Nádoby, rúcha, predmety „dennej potreby“. Výraz návštevník je na tejto výstave dvojnásobne patričný – človek vstupuje do príbytku piatich žien.
Habima Fuchs, "Geografia vnútra", 2012, keramika, ca 100 cm.
Habima Fuchs, "Ako spojiť nohy s hlavou (východ)", 2013, akvarel na papieri, 21 x 29,5 cm.
Čo chcel autor povedať
Gabriela Kisová si myslí, že miestni diváci majú niekedy problém s pochopením podobných umeleckých diel, lebo verejnosť u nás postráda základné vedomosti z dejín umenia 20. storočia. „Keby poznali napríklad prácu Evy Hessovej či Márie Bartuszovej, dokázali by nadviazať, vedeli by, čo si počať aj s takouto inštaláciou.“
Kým však Eva Hesse a Mária Bartuszová nie sú notoricky známe, ostáva publikum často odkázané na vysvetlivky či komentár. Odhliadnuc od toho, že mnohí umelci vysvetľovanie vlastných diel neznášajú, nie je na škodu, ak si divák odnesie z výstavy okrem iného to, čo chcel autor naozaj povedať. Na budovanie vzťahu (aj v umení) je dôležité, aby jeden vedel, čo vlastne počul a videl. Atmosféry, nálady a potulky asociáciami sú potom príjemný bonus.
Bola by škoda, keby prijímateľ prišiel o obsah. V prípade Otvorených stanov Habimy Fuchs určite.
Otvorené stany Habimy Fuchs - Stretnutia s pozoruhodnými ženami, záber z výstavy, Krokus.