Slávny príbeh lásky spojil obe strany Dunaja. Karol Machata, žijúci bard slovenského herectva, bol svojou filmovou láskou unesený.
Zomrel bohatý Pavel Gregorič. Na dvore jeho domu sa koná dražba, rozpredávajú zariadenie. Zúrivo ho skupujú jeho dvaja bratia, ktorým v závete nič nezanechal. A rovno na dvore každý kus nábytku rozrúbu.
Kým nezatnú do poslednej presklenej vitríny z masívneho orecha, vyzerá to na tragédiu. Všetko sa však zvrtne, keď sa na konci dražby objavia v ponuke aj vychádzkové palice a červený dáždnik. O tie už nikto z prítomných nemá záujem.
Napokon ich za forint kúpi okoloidúci žobrák a putuje ďalej. V dedine Glogová ho chytí búrka, a tak rozprestrie parazól. Nie však nad sebou, ale nad spiacim dievčatkom, zanechaným v koši na dvore farského úradu. Niektorí dedinčania to videli na vlastné oči a z udalosti sa stane boží zázrak.
Od tejto chvíle začne osudových okamihov v príbehu pribúdať. A bude ich neúrekom, takmer ako v rozprávke.
Obe strany Dunaja
Dáždnik svätého Petra vznikol ako celovečerný film pred vyše päťdesiatimi rokmi zrejme z politickej potreby prezentovať priateľské slovensko-maďarské vzťahy.
Nie je nutné ho takto vnímať, hoci je viditeľné, ako si tvorcovia dali záležať na paritnej spolupráci: starostlivo vybrali autora predlohy, hereckých protagonistov aj štáb tak, aby boli rovnocenne zastúpené obe strany Dunaja.
Vznikli dve verzie filmu, interiérové scény sa nakrúcali v maďarských štúdiách, exteriéry na Slovensku v obci Žibritov a v Bratislave, ktorej centrum sa zmenilo na Banskú Bystricu z roku 1873.