SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Kto nadviazal na Leni Riefenstahlovú

V kinách máme víťazný film z Benátok Sacro GRA

Vo filme Sacro GRA sa nedeje ani nič dynamické, ani nič dramatické.Vo filme Sacro GRA sa nedeje ani nič dynamické, ani nič dramatické. (Zdroj: FILM EUROPE)

V okolí nového rímskeho obchvatu nakrútil Gianfranco Rosi film Sacro GRA. Nijako nevysvetľuje, čo ním chcel povedať.

Benátsky filmový festival vlani vyzdvihol diela, ktoré v hlasovaní novinárov zostávali na chvoste. Hlavnú cenu Zlatý lev pre najlepší film si odniesol domáci Sacro GRA režiséra Gianfranca Rosiho, čo vyvolalo senzáciu: vraj prvý raz v Benátkach vyhral dokument!

Lenže keby vás niekto vopred neupozornil, pri pozeraní by ste si vôbec nemuseli uvedomiť, že ide o dokumentárny film.

Rekonštrukcia reality

Scenárista, režisér, kameraman a zvukár Gianfranco Rosi priznal, že pri práci na filme sa nechal inšpirovať dojmom z knihy Itala Calvina Neviditeľné mestá, fantastickým rozprávaním fiktívneho cestovateľa Marca Pola, cudzinca v cudzom orientálnom svete.

Rosi, filmár pôvodom z Eritrey, ktorý vyštudoval New York University Film School, už v roku 2008 bodoval v Benátkach debutom Below Sea Level a za film El sicario – Room 164 v roku 2010 na tom istom festivale získal zase cenu federácie kritikov FIPRESCI.

Rosiho tvorivou metódou je dokonalé a dôverné spoznanie zobrazovaného javu, selekcia jednotlivých prvkov, ich komponovanie a následné reštaurovanie pred zapnutou kamerou. Nezachytáva teda realitu, ale inscenuje ju, čo je princíp skôr hraného a nie dokumentárneho filmu. Nie náhodou chvíľami Sacro GRA evokuje diela talianskeho neorealizmu.

Poézia všedného dňa

Sacro GRA je mozaikou postáv, nie však príbehov, spojených s diaľničným obchvatom Ríma (Grande Raccordo Anulare – GRA). Ručná kamera so zvýraznenými necnosťami v štýle lacného ľudového prístroja ako obrazový i zvukový šum, skreslené podanie farieb, ale aj nelogické a absurdné, akoby náhodné uhly pohľadov, drsný strih, autentickí neherci vytvárajú skladačku tradične pestrého osadenstva periférie.

Prostitútky, transvestiti, tuláci, náboženskí fanatici, výstrední šľachtici, stavební robotníci, zostarnutí herci, posádka vozidla záchrannej služby, rybári, dôchodcovia i vedci defilujú v protiklade voči rieke neustále uháňajúcich automobilov i pomaly plynúcej skutočnej rímskej rieke Tiber.

Letmo, akoby formou útržkov a výrezov, film postupne odkrýva charaktery, za ktorými tušíme príbehy, ale jedno ani druhé nijako nekonkretizuje ani nevysvetľuje. Nedokončuje portréty, príbehy ani myšlienky. V záberoch sa nedeje nič dramatické a vlastne ani dynamické.

Tempo celého filmu je hypnoticky pomalé. Niet tu metafor – a ak sú tu symboly, sotva ich dokážeme rozlúštiť. Nedáva ani žiadny kľúč k výberu postáv a lokácií, nenaznačuje dôvody ani ciele. Divákovi nič neuľahčuje, racionálny i emotívny výklad necháva úplne na ňom. Zostáva kdesi na hranici dokumentu a hraného filmu – a tou hranicou je subtílna poézia.

Impresia: život

Akoby cieľom celého tohto zdanlivého chaosu bolo vyvolať pocit, impresiu. Nie Ríma ani periférie, ale storakých podôb súčasnosti. Stále sa meniacich, vždy iných, pričom význam i pocit závisí ani nie tak od filmára a jeho diela, ako od diváka, jeho skúseností i okamžitej nálady.

Je to úplne odlišný dokumentaristický princíp, než zvolila Leni Riefenstahlová pre svoj celovečerný film Olympia, ktorý v roku 1938 ako skutočne prvý dokument zvíťazil na benátskom festivale.

Sacro GRA

Taliansko, Francúzsko 2013, 93 minút

Scenár: Niccolò Bassetti, Gianfranco Rosi. Réžia: Gianfranco Rosi. Kamera: Gianfranco Rosi. Strih: Jacopo Quadri. Účinkujú: Cesare, Paolo, Emilia, Roberto, Francesco, Xenia, Gaetano a ďalší.

Slovenská premiéra: 5. mája 2014

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 815
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 202
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 196
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 164
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 299
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 134
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 129
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 949
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 507
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková
CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.