FÓRUM

Keď pacienti z blázincov sú pánmi sveta

KNIHA TÝŽDŇA / LEV A JEDNOROŽEC George Orwell aj v esejach rozvíja svoju hlavnú tému: človek v súkolesí totalitnej moci

KNIHA TÝŽDŇA / LEV A JEDNOROŽEC

George Orwell aj v esejach rozvíja svoju hlavnú tému: človek v súkolesí totalitnej moci

Pražské vydavateľstvo Argo pripravilo projekt predstavujúci kompletnú esejistickú tvorbu Georgea Orwella. Knihu Lev a jednorožec: eseje I. (1928 – 1941) preložila Kateřina Hilská ako prvý diel štvorzväzkového edičného počinu.

George Orwell (1903 – 1950) sa narodil v Barme, vo vtedajšej Britskej Indii, kde istý čas pôsobil v službách polície. Aj táto skúsenosť utvárala jeho vzťah k imperializmu. „Zlo“, „prázdnota a zbytočnosť nadvlády belochov na Východe“, takéto a podobné prívlastky možno nájsť nielen v eseji Ako som strieľal slona. Esej Marakéš je zase svedectvom o sociálnom cítení a solidarite s ťažko pracujúcimi, trpiacimi ľuďmi. Mlčky znášajú svoj údel a sú nevypočutí. Bezmenní. „Neviditeľní.“

Neviditeľní ľudia

Záujem o človeka je záujmom o život ako najvyššiu hodnotu. Túto myšlienku Orwell rozvinul v eseji Poprava obesením, tematizujúcej medznú situáciu, ktorej predchádzala reakcia odsúdeného, keď sa cestou na popravisko vyhol mláke. V tej chvíli Orwell pochopil „nevýslovnú krivdu, keď pretnete život v plnej sile. Ten muž nezomieral, bol nažive. On a my sme boli skupinkou mužov, ktorí spolu šli a videli, počuli, cítili, chápali rovnaký svet; a o dve minúty... bude o jednu myseľ menej, menej o jeden svet.“

Autor alegorických románov 1984 a Zvieracia farma venoval aj vo svojich esejach najväčšiu pozornosť totalitnej moci, jej podstate, povahe a mechanizmom. Písal o tendenciách ovládnuť individuálne ľudské osudy, privlastniť si ich a izolovať od ostatných, vytvoriť z nich masu uväznenú v strachu z dôsledkov, ktoré prichádzajú z porušenia pravidiel a príkazov, čo si myslieť, čo hovoriť a ako sa správať. Upozorňoval, že totalitná moc v človeku deformuje schopnosť vidieť veci a javy v súvislostiach a uplatňovať zvyčajné porovnávacie kritériá.

Nástup hnedých košieľ v Nemecku ho ako slobodomyseľného, ľavicovo zmýšľajúceho intelektuála mobilizoval rovnako ako „falošný úsvit“ sovietskeho komunizmu s čistkami, väznením bez súdu, s procesmi, popravami, lágrami, ako o Sovietskom zväze v roku 1938 referoval novinár Eugene Lyons v knihe Utopická úloha. Tú Orwell ako esejista recenzoval spolu s publikáciami od niekdajšieho cárskeho diplomata Nicolasa de Basilyho, amerického novinára Clarencea K. Streita či neskoršieho nositeľa Nobelovej ceny za literatúru Bertranda Russella.

Orwell uvažoval politicky aj v polemikách nad knihami Dickensa, Tolstého či Henryho Millera. Literatúru totiž vnímal ako individuálny, nie však spoločensky vykorenený proces. Najčastejšie o nej uvažoval ako o akte slobodného prejavu (oslobodenom od politických programov či partajnej disciplíny), ktorý zachováva vernosť „duchovnej poctivosti“ a nepozná „dobrovoľnú autocenzúru“.

Krotenie moci

Orwell ľuďom intelektu, politickej citlivosti a mravnej zodpovednosti prisúdil úlohu opakovať tisíckrát počuté pravdy. Povedzme pravdu o tom, že „Hitler

nie je bezvýznamný šialenec a nemecké tanky nie sú z papiera“. Keďže „v súčasnosti sa právo neskrývanej sily uplatňuje temer všade a obdiv k tyranom sa pod rôznymi pláštikmi stal všeobecne vyznávanou vierou“.

Orwell hovoril o „krotení moci“ a túto apelatívnu požiadavku staval do protikladu so všeobecne prijímanými podmienkami, medzi ktoré patria módne, demagogické a alibistické tvrdenia. O občianskej bdelosti a pohotovosti si nikdy nerobil ilúzie. Naopak, krajne znepokojený registroval vzrastajúci nacionalizmus, ktorý vedno s „náboženskou bigotnosťou a feudálnou vernosťou“ pokladal za „oveľa mocnejšie sily než zdravý rozum“.

Mnohé vedel, iné „len“ predvídal. A dejiny ľudskej spoločnosti mu, žiaľ, dávali a stále dávajú za pravdu. Lebo „postavy z temného dávnoveku“ sú permanentne pripravené „vpochodovať do našej súčasnosti“. Lebo „ľudské typy, o ktorých sme sa domnievali, že vyhynuli pred stovkami rokov – tancujúci derviš, náčelník lupičov, Veľký inkvizítor – sa náhle znovu objavili, no nie ako pacienti blázincov,ale ako páni sveta“.

Orwellove literárne vybrúsené eseje sa čítajú ako mrazivo aktuálna výpoveď o nás, o našom sklone zľahčovať a zabúdať, o nezničiteľnej vôli ničiť a o prepotrebnej potrebe tvoriť. V umení a živote. Vždy, keď preváži druhý princíp, na chvíľu sa zlepšia vyhliadky, že tie temné postavy sa podarí hospitalizovať ešte skôr, ako sa vynoria z rovnako temnej minulosti.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 102
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 984
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 136
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 323
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 922
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 262
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 071
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 599
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 792
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 654

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

KULTÚRA

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop