SME

Keď pacienti z blázincov sú pánmi sveta

KNIHA TÝŽDŇA / LEV A JEDNOROŽEC George Orwell aj v esejach rozvíja svoju hlavnú tému: človek v súkolesí totalitnej moci

KNIHA TÝŽDŇA / LEV A JEDNOROŽEC

George Orwell aj v esejach rozvíja svoju hlavnú tému: človek v súkolesí totalitnej moci

Pražské vydavateľstvo Argo pripravilo projekt predstavujúci kompletnú esejistickú tvorbu Georgea Orwella. Knihu Lev a jednorožec: eseje I. (1928 – 1941) preložila Kateřina Hilská ako prvý diel štvorzväzkového edičného počinu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

George Orwell (1903 – 1950) sa narodil v Barme, vo vtedajšej Britskej Indii, kde istý čas pôsobil v službách polície. Aj táto skúsenosť utvárala jeho vzťah k imperializmu. „Zlo“, „prázdnota a zbytočnosť nadvlády belochov na Východe“, takéto a podobné prívlastky možno nájsť nielen v eseji Ako som strieľal slona. Esej Marakéš je zase svedectvom o sociálnom cítení a solidarite s ťažko pracujúcimi, trpiacimi ľuďmi. Mlčky znášajú svoj údel a sú nevypočutí. Bezmenní. „Neviditeľní.“

SkryťVypnúť reklamu

Neviditeľní ľudia

Záujem o človeka je záujmom o život ako najvyššiu hodnotu. Túto myšlienku Orwell rozvinul v eseji Poprava obesením, tematizujúcej medznú situáciu, ktorej predchádzala reakcia odsúdeného, keď sa cestou na popravisko vyhol mláke. V tej chvíli Orwell pochopil „nevýslovnú krivdu, keď pretnete život v plnej sile. Ten muž nezomieral, bol nažive. On a my sme boli skupinkou mužov, ktorí spolu šli a videli, počuli, cítili, chápali rovnaký svet; a o dve minúty... bude o jednu myseľ menej, menej o jeden svet.“

Autor alegorických románov 1984 a Zvieracia farma venoval aj vo svojich esejach najväčšiu pozornosť totalitnej moci, jej podstate, povahe a mechanizmom. Písal o tendenciách ovládnuť individuálne ľudské osudy, privlastniť si ich a izolovať od ostatných, vytvoriť z nich masu uväznenú v strachu z dôsledkov, ktoré prichádzajú z porušenia pravidiel a príkazov, čo si myslieť, čo hovoriť a ako sa správať. Upozorňoval, že totalitná moc v človeku deformuje schopnosť vidieť veci a javy v súvislostiach a uplatňovať zvyčajné porovnávacie kritériá.

SkryťVypnúť reklamu

Nástup hnedých košieľ v Nemecku ho ako slobodomyseľného, ľavicovo zmýšľajúceho intelektuála mobilizoval rovnako ako „falošný úsvit“ sovietskeho komunizmu s čistkami, väznením bez súdu, s procesmi, popravami, lágrami, ako o Sovietskom zväze v roku 1938 referoval novinár Eugene Lyons v knihe Utopická úloha. Tú Orwell ako esejista recenzoval spolu s publikáciami od niekdajšieho cárskeho diplomata Nicolasa de Basilyho, amerického novinára Clarencea K. Streita či neskoršieho nositeľa Nobelovej ceny za literatúru Bertranda Russella.

Orwell uvažoval politicky aj v polemikách nad knihami Dickensa, Tolstého či Henryho Millera. Literatúru totiž vnímal ako individuálny, nie však spoločensky vykorenený proces. Najčastejšie o nej uvažoval ako o akte slobodného prejavu (oslobodenom od politických programov či partajnej disciplíny), ktorý zachováva vernosť „duchovnej poctivosti“ a nepozná „dobrovoľnú autocenzúru“.

SkryťVypnúť reklamu

Krotenie moci

Orwell ľuďom intelektu, politickej citlivosti a mravnej zodpovednosti prisúdil úlohu opakovať tisíckrát počuté pravdy. Povedzme pravdu o tom, že „Hitler

nie je bezvýznamný šialenec a nemecké tanky nie sú z papiera“. Keďže „v súčasnosti sa právo neskrývanej sily uplatňuje temer všade a obdiv k tyranom sa pod rôznymi pláštikmi stal všeobecne vyznávanou vierou“.

Orwell hovoril o „krotení moci“ a túto apelatívnu požiadavku staval do protikladu so všeobecne prijímanými podmienkami, medzi ktoré patria módne, demagogické a alibistické tvrdenia. O občianskej bdelosti a pohotovosti si nikdy nerobil ilúzie. Naopak, krajne znepokojený registroval vzrastajúci nacionalizmus, ktorý vedno s „náboženskou bigotnosťou a feudálnou vernosťou“ pokladal za „oveľa mocnejšie sily než zdravý rozum“.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohé vedel, iné „len“ predvídal. A dejiny ľudskej spoločnosti mu, žiaľ, dávali a stále dávajú za pravdu. Lebo „postavy z temného dávnoveku“ sú permanentne pripravené „vpochodovať do našej súčasnosti“. Lebo „ľudské typy, o ktorých sme sa domnievali, že vyhynuli pred stovkami rokov – tancujúci derviš, náčelník lupičov, Veľký inkvizítor – sa náhle znovu objavili, no nie ako pacienti blázincov,ale ako páni sveta“.

Orwellove literárne vybrúsené eseje sa čítajú ako mrazivo aktuálna výpoveď o nás, o našom sklone zľahčovať a zabúdať, o nezničiteľnej vôli ničiť a o prepotrebnej potrebe tvoriť. V umení a živote. Vždy, keď preváži druhý princíp, na chvíľu sa zlepšia vyhliadky, že tie temné postavy sa podarí hospitalizovať ešte skôr, ako sa vynoria z rovnako temnej minulosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  3. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  4. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  5. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  7. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 20 864
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 370
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 082
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 435
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 5 927
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 4 988
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 601
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 235
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 189 461
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 10 751
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 482
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 908
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 998
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 576
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 383
  8. Miroslav Ferkl: Jaro na Hrad 3 530
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
SkryťZatvoriť reklamu