SME

Dobre, že mi ten kožuch ukradli

Dramaturg, režisér, prekladateľ, publicista a politik Martin Porubjak oslavuje zajtra sedemdesiat rokov.

Martin Porubjak (18. 5. 1944 Bratislava), dramaturg a režisér, vyštudoval VŠMU, kde je dnes profesorom. V roku 1968 spoluzakladal Divadlo na Korze, po roku 1971 niekoľko rokov nesmel pôsobiť v divadlách. V roku 1989 spoluzakladal VPN, v rokoch 1991 až 199Martin Porubjak (18. 5. 1944 Bratislava), dramaturg a režisér, vyštudoval VŠMU, kde je dnes profesorom. V roku 1968 spoluzakladal Divadlo na Korze, po roku 1971 niekoľko rokov nesmel pôsobiť v divadlách. V roku 1989 spoluzakladal VPN, v rokoch 1991 až 199 (Zdroj: SITA)

„Nikdy Martinčanom nezabudnem, že ma v 70. rokoch ako zakázaného dramaturga prichýlili a anonymne a načierno mi umožnili zostať pri divadle,“ hovorí MARTIN PORUBJAK. On sa im odvďačoval skvelou prácou, aj vďaka ktorej sa martinské divadlo prezentovalo nezabudnuteľnými inscenáciami. Takými boli aj Dotyky a spojenia od Pierra Marivauxa v roku 1988 a Baal Bertolta Brechta o rok neskôr. Keď potom po revolúcii tieto predstavenia triumfovali na prestížnom festivale Fringe v Edinburghu, Porubjak, medzičasom už dramaturg SND a momentálne prvý podpredseda slovenskej vlády, si vypýtal od premiéra Čarnogurského dovolenku, aby mohol byť v Škótsku so „svojimi“ Martinčanmi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vysokoškolské štúdium ste absolvovali v šesťdesiatych rokoch, ktoré v socialistickom Československu priali umeniu a kultúre podstatne viac než predošlá dekáda či tie ďalšie dve nasledujúce, pookupačné. Aj to prispelo k tomu, že ste sa rozhodli práve pre divadlo?

Nevedel som si predstaviť iné štúdium. Maturoval som ako sedemnásťročný a už niekoľko rokov som bol divadlom fascinovaný. Chuť naň mi vlastne urobil otec, ktorý po nástupe komunistov k moci sa zrazu ocitol medzi opravármi hromozvodov, a táto profesia ho zaviala do Prahy. On síce aktívne nemal nikdy nič s divadlom, ale miloval ho, zaujímal sa o všetky súbory, od vtedy vznikajúcich divadiel malých javiskových foriem až po tie takzvané kamenné. Od Reduty a Semaforu cez Divadlo Na zábradlí až po Národné. Priatelil sa s Ivanom Vyskočilom, Jiřím Suchým a ďalšími dôležitými ľuďmi a mňa brával všade so sebou.

SkryťVypnúť reklamu

Divadelný štrajk v roku 1997. FOTO - PETER PROCHÁZKA

Študovali ste na bratislavskej Vysokej škole múzických umení, nebola v hre, so zreteľom na otcovo pôsobenie v Prahe, aj tamojšia Divadelná akadémia múzických umení?

Som rodený Bratislavčan, tu som vyrastal, a tak som šiel automaticky na VŠMU. Otec, samozrejme, preferoval Prahu, a už som mal aj vybavený prestup na DAMU, no mama nesúhlasila, a tak som zostal doma.

Asi ste neoľutovali, škola mala výborné renomé. Pamätníci spomínajú na študentské predstavenia v Redute, kde jej malá sála bola vlastne školským divadlom a kde sa hrali tituly úspešné aj na zahraničných festivaloch.

Takým bola nesporne inscenácia starého textu Pavla Kyrmezera Komedia česká o bohatci a lazarovi v réžii Milana Sládka, s ktorou sme zvíťazili na prestížnom festivale v Nancy a potom sme ju hrali v Paríži, Istanbule a ďalších metropolách. To bola naozaj veľká sláva.

SkryťVypnúť reklamu

Ale vás dosť lákala aj absurdná dramatika, nie?

V druhom ročníku sme si Mariánom Labudom, Stanom Dančiakom, Pavlom Mikulíkom a jeho bratom Petrom, študujúcim réžiu, vymysleli, že sa pokúsime inscenovať aj niečo mimo toho, čo určoval školský plán. Vybrali sme si dve jednoaktovky Slawomira Mrožka Veselica a Streap-Tease, ktoré som preložil z poľštiny, a vyrazili sme do Reduty vybaviť si „partizánske“ predstavenie. Vo vrecku sme mali odporúčanie od rektora, aby sme dostali nejaké financie, nakoniec to bolo sto korún.

Na poriadnu inscenáciu by to asi nestačilo, ale zasa na tie časy to nebolo úplne málo.

Iste, a keďže výtvarník Ivan Štěpán potreboval na scénografiu hlavne železo, prenajali sme si nákladné auto a zohnali sme obrovskú kopu hrdzavého šrotu, všetko možné vrátane havarovanéhoskútra. V Redute na dvore sme tú haldu niekoľko dní a nocí ručne šmirgľovali, Štěpán, inšpirovaný Andym Warholom, to potom postriekal divokými farbami, a čoskoro boli kulisy hotové. Veľmi jednoduché, v prvej jednoaktovke to bola hlavneskriňa, v nej sa jeden z trojice parobkov, ktorí sa ocitli v uzavretom priestore a nemohli sa z neho dostať za zvukmi prichádzajúcimi zvonku, nakoniec obesil. V Streap-Tease pre zmenu s dvojicou mužov, ktorí sa odrazu záhadne ocitli zasa v uzavretom priestore, manipulovali dve ruky. Jednu som obsluhoval ja, druhú režírujúci Milan Lasica.

SkryťVypnúť reklamu

Mrožkove hry vedia rozosmiať i zamraziť súčasne. Ako reagovalo publikom na inscenáciu poslucháčov druhého ročníka?

Úspech bol obrovský. A my sme k tomu Mrožkovi ešte pridali aj čosi navyše. Už pri diváckej šatni stáli asi traja uvádzači v rokokových kostýmoch, dôsledne korešpondujúcich s interiérom budovy, a pomáhali ľuďom z kabátov a odprevádzali ich do sály. František Kovár im pritom napríklad recitoval verše Miroslava Válka o tom, ako na Karadžičovej ulici dvaja robotníci zvárajú koľajnice a on by chcel mať tiež také silné svaly. Diváci ešte museli za sprievodu neworleanských smútočných džezovýchskladieb v podaní vtedy veľmi populárneho Traditional clubu prejsť okolo truhly. Z nej potom rokokoví sluhovia vytiahli figurínu mŕtvoly a posadili ju do hľadiska na miesto vždy vyhradené pre rektora. Až potom sa začalo predstavenie.

SkryťVypnúť reklamu

Aj rektor bol spokojný?

Áno, ohlasy pedagógov i divadelných kritikov boli veľmi dobré. A vtedy sme si navždy zamilovali Mrožka.

S priateľom a kolegom Václavom Havlom. FOTO - ISIFA

Tá zostava napovedá, že išlo o zárodok Divadla na Korze. Prečo ste ho nezaložili hneď po absolvovaní školy, ale až o niekoľko rokov neskôr?

Samozrejme, chuť na vlastné divadlo bola, aj moja diplomovka bola o malých divadlách. Navyše, doba bola vtedy prajná, no vojenčina všetko oddialila. Paradoxne sme vybavovali divadlo až vtedy, keď sa dalo tušiť, že sa začnú pre celú spoločnosť ťažké časy. Napriek tomu sme do toho išli, dokonca Labuda, Dančiak a Pavol Mikulík odišli z angážmánu v SND a ja som opustil miesto asistenta na VŠMU. To bol základ činoherného súboru, kde pôsobili aj Zita Furková, Martin Huba, Peter Debnár, Milan Kňažko, Ľubo Gregor, Miloš Pietor a ďalší. Okrem toho pod hlavičkou divadla fungovali Lasica so Satinským, Pantomíma Milana Sládka iskupina Prúdy.

SkryťVypnúť reklamu

Divadlo na Korze, ktoré predstavovalo synonymum slobody umeleckého vyjadrovania, muselo z ideologických dôvodov skončiť v roku 1971, no pesimisti mu predpovedali koniec oveľa skôr.

Bol to boj od inscenácie k inscenácii. Prvý zásah sme dostali už na začiatku roka 1969, keď sme vo foyeri divadla usporiadali výstavu fotografií Od januára do januára. Teda od januára 68 a nástupu Dubčeka po upálenie Jana Palacha, takže tú výstavu nám zrušili okamžite. Potom nás postupne vždy niekto udal, a tak sme museli stiahnuť Mrožkových Stroskotancov, Gogoľovu Ženbu a ďalšie tituly. Keď odvolali nášho riaditeľa Kornela Földváriho, už sa blížil definitívny koniec. Oficiálnym dôvodom zavretia divadla bolo jeho zlé vetranie.

Keď vás o rok vylúčili zo Zväzu dramatických umelcov, znamenalo to odstavenie od akejkoľvek divadelnej práce. Ako ste to znášali?

SkryťVypnúť reklamu

Predovšetkým som sa musel niekde zamestnať, aby som ako príživník socialistického zriadenia neskončil v base. Na chvíľu ma zachránil študijný pobyt na akadémii vied, potom som pracoval v Osvetovom ústave, no a ako zjavenie prišla ponuka z martinského divadla od Ivana Petrovického. Fungoval som tam v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch najskôr neoficiálne, moje meno sa nemohlo objaviť ani v bulletínoch a platili ma z akéhosi čierneho fondu. Postupne sa to však zlepšovalo, už som nemusel byť v anonymite a dokonca som dostal aj oficiálny polovičný úväzok i možnosť režírovať. Martinu som nadosmrti vďačný, boli tamskvelí ľudia, ktorí ma podržali. A robilo sa tam výborné divadlo.

Z osláv sedemdesiatky v martinskom divadle. FOTO - BRAŇO KONEČNÝ

SkryťVypnúť reklamu

K legendárnym martinským inscenáciám patrí Eniky beniky, divadelná obdoba filmu Prelet nad kukučkiným hniezdom. Tú, ako i niektoré ďalšie, mohli vidieť aj návštevníci bratislavského SND, kde martinský súbor neraz hosťoval.

Však ju aj videli, a medzi nimi aj traja ostro sledovaní disidenti Dominik Tatarka, Milan Šimečka a Miroslav Kusý, z čoho mal režisér a šéf divadla Petrovický veľké problémy. Na ministerstve kultúry mu vyčítali, že ich tam pustil, či, nebodaj, priam zavolal.

A zavolal?

Nie, Šimečkovi som hodil lístok do poštovej schránky ja, Kusý sa tam dostal s manželkou, ktorá ako psychologička mala vstupenky od svojho zamestnávateľa, a Tatarku pozval Daniel Fischer na vernisáži jednej z neoficiálnych výstav v Parku kultúry a oddychu. Tam boli totiž vo vestibule fixné panely s programovými plagátmi a letákmi, a keď sa staré menili za nové, tak si na deň-dva zakázaní výtvarníci rýchlo urobili na prázdnych paneloch výstavu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako jeden z mála slovenských umelcov ste nepodpísali takzvanú antichartu...

No, nebolo to žiadne hrdinstvo. Istý čas som robil aj externého dramaturga v prešovskom divadle, a po jednej premiére, keď som odchádzal na nočný vlak do Bratislavy, som zistil, že mi zmizol kožuch. Keď som v požičanom kabáte dorazil ráno z vlaku do práce v Osvetovom ústave, stretol som zamestnancov, ako idú hromadne dolu schodmi. Priateľ a kolegaJanoŠefránekmi pošepol, že všetkých zvolali na nejaké dôležité, zrejme politické zhromaždenie. Tak som sa zvrtol a išiel na políciu oznámiť krádež kožuchu, tak ako mi to v Prešove prikázali. Keď som sa vrátil, už bolo po všetkom, anticharta bola odklepnutá, no bez účasti mojej a Jana Šefránka, ktorý musel náhle niečo opravovať v kotolni. Pravda, neviem, ako by som sa vtedy zachoval, keby som musel ísť aj ja dolu schodmi.

SkryťVypnúť reklamu

V spoločnosti spisovateľov Pavla Vilikovského, Tomáša Janovica a Dušana Mitanu. FOTO - PETER PROCHÁZK

To ste asi vtedy netušili, že po rokoch budete spoluzakladať Verejnosť proti násiliu a ocitnete sa aj v najvyššej politike?

To asi netušil nikto z nás, čo sme sa vtedy stretávali, Martin a Zora Bútorovci, Ivan Marton, Milan Zemko, Tatarka, Šimečkovci, Fedor Gál a pár ďalších. Po revolúcii som sa nemienil venovať politike, nastúpil som do Slovenského národného divadla, no v roku 1991 som bol za VPN kooptovaný do vlády Jána Čarnogurského ako prvý podpredseda. Ďalšímí podpredsedami boli Anton Vavro a Gábor Zászlós, práce bolo vyše hlavy, no rád spomínam na každodenné raňajky o siedmej v kancelárii u Čarnogurského, do práce som teda chodil zámerne nalačno. Za tú hodinu sme si tam však povedali všetko podstatné, čo nás v ten deň čakalo.

SkryťVypnúť reklamu

Keby sa voľby v roku 1992 skončili inak a mali by ste šancu pokračovať v politike, ako by ste sa rozhodli?

To je hypotetická otázka, záviselo by to aj od vytvorených koalícií. Ale mojou celoživotnou láskou je divadlo.

Určitou okľukou ste sa však k politike vrátili z občianskych pozícií pri zakladaní Otvoreného fóra Zachráňme kultúru v divadelnej sezóne 1996/1997...

Na podporu nitrianskeho divadla sa zomkla veľká väčšina slovenských súborov, vzniklo Otvorené fórum Zachráňme kultúru, ktoré popri Mečiarom označených „treťotriednych umelcoch“ na čele s Ladislavom Chudíkom podporili aj filmári, spisovatelia, výtvarníci, akademická obec, vedci a desaťtisíce podpísaných občanov. Na najväčšom zhromaždení od novembra 1989 divadelníci vyhlásili štrajk a symbolickým vrcholom tohto boja sa stala pamätná akcia opozičných poslancov a štrajkujúcich umelcov v budove ministerstva kultúry, sprevádzaná zásahom polície. Na zemi sme tam posediačky strávili noc, ministerstvo ustúpilo a Mečiar tiež.

SkryťVypnúť reklamu

Ste typom dramaturga, ktorý si urobí svoju prácu, odovzdá ju režisérovi a už ide ďalej, alebo si inscenáciu dosledujete až do premiéry?

Mňa vždy divadlo bavilo ako celok, kompletný tvorivý proces, zrod výsledného tvaru, a tak účasť naskúškach bola samozrejmosťou. Nikdy som neoddeľoval napísané od inscenovaného, vždy som mal na mysli hercov, režisérov a ďalších zúčastnených tvorcov.

Nestávalo sa vám, že by sa vaše predstavy líšili od režisérových? Nakoniec, on je ten, kto má posledné slovo.

Nie, jednak nie som konfliktný typ, ale najmä som celkom intuitívne a spontánne pracoval s ľuďmi, s ktorými som si aj inak rozumel. Preto najradšej spomínam na Divadlo na Korze, zložené z navzájom si blízkych ľudí. Divadlo, repertoár i konečný tvar inscenácií boli výsledkom podobného vkusu, názorov a generačného pocitu.

SkryťVypnúť reklamu

Tento víkend oslavujete sedemdesiatku, ako inak než „divadelne“, keď na pražskej konferencii Havel na scéne vystúpite s príspevkom o uvádzaní jeho hier na Slovensku. Je čarom nechceného, že keď v roku 2006 oslavoval sedemdesiatku on, vo vašej zdravici ste Havlovi pripomenuli práve jeho prvú skúsenosť so slovenským divadlom.

Je to nielen čaro nechceného, ale aj krásna symbolika. Tá príhoda z polovice 60. rokov sa viaže k prvému uvedeniu jeho Záhradnej slávnosti na Malej scéne SND, keď sa rozradostená partia divadelníkov po premiére presúvala nočnou Bratislavou a na jednom zábradlí Havel zbadal plátený transparent s nápisom Záhradná slávnosť. Hoci išlo o pozvánku na tancovačku v záhradnej reštaurácii, mladého dramatika to tak nadchlo, že transparent zvesil a obtočil si ho okolo tela. Bdelí uniformovaní strážcovia verejného poriadku ho však okamžite odviedli do svojho sídla U dvoch levov. Vtedy absolvoval Havel nielen svoju prvúskúsenosť so slovenským divadlom, ale aj so slovenskou políciou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 94 236
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 926
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 616
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 461
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 748
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 360
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 261
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 692
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


15
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 7
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


5
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 830
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 624
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 38 493
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 23 680
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 551
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 027
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 963
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 123
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  6. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu