Brusel 8. novembra (TASR) - Moby, Sophie Ellis Bextorová, Tiziano Ferro, A-Teens a ďalšie hviezdy populárnej hudby spojili svoje sily s Európskou komisiou v boji proti fajčeniu mladých ľudí.
Komisia dnes v Bruseli odštartovala za pomoci kanadskej chlapčenskej skupiny b4-4 druhú časť kampane "Cíť sa slobodný povedať nie", ktorej cieľom je presvedčiť mladých Európanov, aby nezačínali fajčiť a pokiaľ už začali, aby sa tohto zlozvyku čím skôr zbavili.
Hoci kampaň bude prebiehať len v členských štátoch EÚ, komisár pre zdravie David Byrne je presvedčený, že prostredníctvom paneurópskych televíznych staníc ako MTV a Eurosport sa dostane aj k mladým ľuďom na Slovensku a v ostatných kandidátskych krajinách. "Cieľom nie je len EÚ, odkaz kampane je určený pre celú Európu," vyhlásil Byrne.
Od dnešného dňa sa bude vo vysielaní 38 televíznych staníc a v 5000 kinosálach na území EÚ pravidelne objavovať krátky klip, v ktorom populárni speváci a skupiny vyzývajú mladých ľudí, aby nefajčili.
"Buďte cool - nefajčite," prihovára sa mladým vychádzajúca britská hviezda Sophie Ellis Bextorová, ktorú preslávil hit Murder On The Dancefloor. V klipe sa objavuje aj americký spevák Moby, Talian Tiziano Ferro, švédska skupina A-Teens a ďalší s jednotným odkazom: povedzte nie cigaretám.
Všetci umelci vystupujú v kampani bez nároku na honorár a televízne stanice poskytli vysielací čas zdarma. Komisia už v máji zorganizovala prvú časť kampane, ktorú vtedy podporili futbalové hviezdy.
Komisár Byrne dnes pripomenul, že takmer 37 percent mladých Európanov pravidelne fajčí. "Je všeobecne známe, že osem z desiatich ľudí, ktorí fajčia, začali medzi 12. a 18. rokom života. Keď sa raz dostanú do zajatia nikotínu, nemajú skutočne na výber. Preto chceme, aby mladí ľudia povedali tabaku nie, kým majú možnosť voľby," vyhlásil.
Zároveň vyzval na harmonizáciu európskej legislatívy, ktorá by zakázala reklamu na tabakové výrobky. "Prišiel čas vypískať tabak preč z javiska," dodal komisár Byrne.
Kampaň "Cíť sa slobodný povedať nie" disponuje na tri roky rozpočtom 18 miliónov eúr a mala by osloviť najmenej 36 miliónov mladých ľudí vo veku 12-18 rokov.
(spravodajca TASR Robert Sermek) ed