Čo priniesol jubilejný ročník týždnovej prehliadky súčasného divadla.
„Bola zrežírovaná so zručnosťou a úctou k textu. K pôvodným autorským zámerom pridala jednotný, no pritom bohatý inscenačný štýl.“ Takto britský kritik Ian Herbert ako predsedu poroty festivalu Nová dráma vysvetľoval udelenie hlavnej ceny. Inscenácia Rechnitz – anjel skazy na desiatom ročníku prehliadky súčasného divadla získala aj cenu študentskej poroty.
Herbert zdôraznil jej pôsobivú vizuálnu stránku aj zrelé a citlivé herectvo zohraného súboru SND. Inscenácia obnažila banalitu zla, bez vyvolávania senzácie sprostredkovala skutočné pocity hrôzy z toho, čo sa udialo, i z toho, čo sa zamlčiavalo. „Veľmi znepokojujúcim spôsobom sme sa tak stali komplicmi diania na scéne,“ dodal Herbert.
Sympatický triler
Porota udelila aj zvláštne ocenenie hercom Štátneho divadla v Košiciach za to, ako reagovali na réžiu poľskej režisérky Agniezsky Olstenovej v inscenácii hry Karola Horáka Svedectvo krvi: „Súbor ako celok ponúkol divákom silný dramatický zážitok“.
Hosťom jubilejného ročníka bol aj známy český kritik a publicista Jan Kerbr. „Videl som veľmi pestrú prehliadku. Z mnohých inscenácií sa ozývalo niečo v dobrom zmysle regionálne, cítil som vôňu rôznych miest, čo bolo zaujímavé,“ hodnotil festival.
Okrem víťaznej inscenácie ocenil aj Karpatský thriller Eugena Gindla v réžii Romana Poláka. Za dôležité považuje, že tento výrazný občiansky počin prezentovala prvá národná scéna. „Aj keď som mal drobné výhrady k divadelnej stránke, táto inscenácia je sympatická silou výpovede a evidentnou zaujatosťou protagonistov,“ hovorí Kerbr.
Kométa a Akvabely
Inscenácia Kométa divadla Astorka Korzo '90 v réžii Juraja Nvotu, ktorá uspela v hlasovaní bratislavských divákov, sa významnému českému kritikovi naopak zdala priveľmi zdĺhavá a mainstreamová. Výhrady mal aj k martinskej inscenácii Akvabely: „Režisér Rastislav Ballek sa v tomto prípade nezišiel s poetikou českého dramatika Davida Drábka.“
Z dvojpredstavenia Vnútro vnútra divadla Skrat naňho viac zapôsobila prvá časť, ktorá mu bolestne pripomenula spoločnú históriu našich národov. „Druhá časť sa mi zdala prehnaná, obrazové zložky sťažovali pochopenie príbehu,“ komentoval.
Na záver festivalu udelili aj ceny textom, ktoré sa zúčastnili na súťaži Drama 2013. Prvé miesto získal Daniel Hevier za text Smrť si vás pridala do svojich kruhov.