SME

Mŕtvy básnik nepíše, je dôležité zostať nažive

KNIHA TÝŽDŇA / ZOSTAŤ NAŽIVE A INÉ TEXTY Houellebecq sa aj v esejach správa provokatívne, cynicky a nekompromisne

KNIHA TÝŽDŇA / ZOSTAŤ NAŽIVE A INÉ TEXTY

Houellebecq sa aj v esejach správa provokatívne, cynicky a nekompromisne

Michel Houellebecq svojou zbierkou esejí a článkov rozširuje bojové pole. Správa sa na ňom tak, ako sme u tohto francúzskeho spisovateľa zvyknutí: provokatívne a nekompromisne. Nevie písať na objednávku (ani tú spoločenskú), práve preto je žiadaný a trendový. Neusiluje sa o popularitu, a tak je populárny viac ako všetci ostatní. Stačí, aby sa nadýchol k novému slovu a jeho čitatelia hrdí na svoj intelektualizmus sú v strehu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tohto druhu rozporov sa Houellebecq už nezbaví. Odmieta pevné rámce a sám svojím prístupom tvorí novú formu. Vysmieva sa falošným nárokom autorít, pritom však stojí na vyvýšenine, z ktorej sťaby literárny kazateľ búra modly a volá k nasledovaniu.

Čitateľ (a fanúšik, lebo bez takého druhu vzťahu a obdivu nie je možné vyšinutého cynika čítať) Houellebecqových románov prežíva malý sviatok. Otvára nenápadnú kolekciu publicistických článkov Zostať nažive a iné texty (Inaque.sk) a dúfa, že v nich stretne „svojho“ autora v civile. Zvedavo pátra, či sa tento Francúz s čitateľmi doteraz iba nehral.

Stále autentický

Prvé zistenie je pozitívne: Houellebecq je autentický. Vášnivo je zaangažovaný do utrpenia ľudského ducha a sveta. „Svet je rozprestierajúcim sa utrpením. Všetka existencia je rozširovaním a drvením. Všetko trpí, kým existuje.“ Tento tragický pocit života nie je samoúčelný. Nejde o nové vrcholy masochizmu, v ktorom sa definitívne utopil autorov duch. Stav utrpenia je prirodzeným štartom tvorivosti a poézie v tom najširšom zmysle.

SkryťVypnúť reklamu

Veselé metafory tu nehľadajte. Sme ponorení do „neartikulovaných výkrikov“ a často sa ocitneme v „záchvatoch utrpenia“. A vyhliadky? Šťastie na nás určite nečaká. „Ale ak sa vám podarí zachytiť niektorú z napodobnenín šťastia, chyťte ju.“ Maximalizmus sa nevypláca a nefunguje. Je rozumné naučiť sa prostému realizmu aj vtedy, keď ide o také veľkolepé projekty ako je šťastie a jemu podobné očakávania. A okrem toho mŕtvy básnik nepíše, preto je dôležité zostať nažive.

Keď sa Houellebecq naštartuje v cynickom duchu, nemá konkurenciu. Nahromadené pravdy pôsobia kruto, ale neexistuje vo svete sila, ktorá by vedela spochybniť ich platnosť. Strach mať nemusíte, ani strach zo šťastia, lebo neexistuje!

V niektorých textoch autor ponúka postmodernú verziu duchovnej cesty na spôsob stredovekého Tomáša Kempenského. Tí, ktorí zvyknú naslepo otvárať knihy a čakajú inšpiráciu, nevyjdú v tomto prípade naprázdno. „Na nič sa neviažte.“ Alebo: „Ste bohatí. Poznáte Dobro, poznáte Zlo.“ Cynik nakoniec nie je výlučne cynikom, pomedzi ťaživé múdra presvitá sympatická spolupatričnosť s ľudským údelom. Houellebecq je možno bláznom, ale určite nie je falošným pozérom.

SkryťVypnúť reklamu

Digitálny jedinec

Houellebecq v jednej chvíli prekračuje striktne individualistické hranice a začína venovať pozornosť aj spoločnosti, dobe a súdobej kultúre. Našťastie nie je akademik. Neobťažuje polemikami s literárnymi kolegami, ktoré sú také príznačné pre tento druh tvorby. Je prístupný aj nám, ktorí pri rannej káve nelistujeme kultúrnymi prílohami francúzskych denníkov.

Nežijeme len v trhovom hospodárstve, ale v trhovej spoločnosti. Medziľudské vzťahy aj vzťah človeka k svetu sa transformujú na rovnicu. Moderný zamestnanec – mobilný, otvorený zmenám a nahraditeľný kýmkoľvek iným – sa ocitá v procese depersonalizácie. Výsledkom dejín informácie je digitálny jedinec. Houellebecq hľadá možnosti ostrovov pozitívnych deviácií (aby sme nezabudli na ďalší titul jeho prózy). Jedným zo symbolov odporu je kniha. Kniha je nástrojom odpojenia od zotročujúceho tepu virtuálneho vesmíru. Literatúra sa zo všetkých síl snaží oponovať nekončiacemu teraz.

SkryťVypnúť reklamu

Vážny Houellebecq nešetriaciskepsou ukazuje v osviežujúcich prestrihoch aj svoju vtipnú (hoci neľútostne sarkastickú) tvár. Nechýba manuál účastníka osláv, ktorý je výsostne praktickým textom. Neradno však zabúdať, že „s pribúdajúcim vekom sa povinnosť oslavovať zmenšuje,sklony k samote narastajú, k slovu sa dostávaskutočný život“.

Francúzsky básnik a prozaik chce zostať nažive. Nebojuje výlučne o fyzickú existenciu. Vie, že smrť je ukrytá v každom zotročení a je nebezpečne blízko, ak si plytký duch nedokáže uchrániť svoju autonómiu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  3. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  1. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  2. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  3. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  4. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  8. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 25 681
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 12 979
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 916
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 272
  5. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 175
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 899
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 3 980
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 3 943
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 188 215
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 305
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 405
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 860
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 456
  6. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 269
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 222
  8. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 4 212
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
SkryťZatvoriť reklamu