Niektorí vraj hovoria, že vo Viedni nie sú bary, je tam len „ten bar“ - Americký bar Adolfa Loosa. Miesto, kde sa vo vzduchu miešajú parfumy dám, vône whisky, cigár a tóny džezu. Miesto, v ktorom sa príbehy a tajomstvá prezrádzajú, ale ostávajú tu v bezpečí. V bezpečí malého, no o to zaujímavejšieho priestoru, ktorý by zaiste nemal takúto moc, ak by mu ju niekto nevnukol.
Tým človekom bol Adolf Loos, brniansky rodák a priekopník modernej európskej architektúry. Vo Viedni ho vraj nemali veľmi v láske, ale to len preto, lebo bol nekompromisný a kritický.
Napokon, o jeho náture celkom veľa hovorí už samotný fakt, že bar inšpirovaný svojím americkým pobytom urobil v centre historickej Viedne v časoch monarchie – v roku 1908.
Americký bar Adolfa Loosa vo Viedni.
Barman a jeho hosť
- 1908, Viedeň, Kärntner Durchgang 10
- pôdorys: 4,40 x 6 x 4,10 m
„O Viedni, jej architektúre, ale aj o baroch, by sa dalo hovoriť dlho, no tento konkrétny autor a tento jeden bar sú príkladom dobrej architektúry, ktorú si môžete ísť poľahky pozrieť, keďže to nie je ďaleko,“ hovorí Ján Studený.
Toto dielo si totiž vybral i preto, lebo razí názor, že architektúra sa dá vnímať iba priamym, bezprostredným zážitkom.
„Iný, než priamo zažitý pocit z architektúry neexistuje. Sprostredkovane to skrátka nefunguje – žiada fotka nedokáže preniesť podstatu priestoru a schopnosť človeka vnímať ho v konkrétnom čase,“ dodáva.