KNIHA TÝŽDŇA

Moderná poézia, čo nenadbieha čitateľom

Poetka Katarína Kucbelová domýšľa svoje verše veľmi podrobne, no vďaka jemnej irónii nepôsobia chladne.

Katarína Kucbelová.

Katarína Kucbelová domýšľa svoje verše veľmi podrobne, no vďaka jemnej irónii nepôsobia chladne.

Katarína Kucbelová patrí k poetkám, ktoré, žiaľ, označí veľa čitateľov za poetku „intelektuálnu“, čo býva dosť často len zástupné pomenovanie pre „nezrozumiteľnú“.

Jej tri predchádzajúce knihy (Duály, Šport a Malé veľké mesto) boli riešené ako skladby s opakujúcími sa motívmi, uzavretým a nepríliš prístupným svetom slov a opisu stavu vecí. Aspoň tak pôsobili na prvotné, letmé prelistovanie, ktoré hocijakého záujemcu o poéziu mohlo odradiť.

Nová kniha Vie, čo urobí (Artforum) je čo do podoby jej asi najprístupnejšou knihou. No rovnako ako v predchádzajúcich zbierkach ide o intelektuálnu a čitatelovi nenadbiehajúcu modernú poéziu.

Poetka sama v niekoľkých rozhovoroch (okrem iných v Romboide či Vertigu) zdôrazňuje ako hlavný impulz pre vznik tejto zbierky potrebu vyrovnať sa s násilím, ktoré sa objavuje v ľudskom živote. I s tým, ako sa prítomnosť násilia v spoločnosti toleruje.

Podnetov pre ňu bolo viac, od udalosti v Devínskej Novej Vsi cez Breivikov útok v Nórsku až po podoby domáceho násilia, o ktorých sa stále skôr mlčí.

Rôzne formy nebezpečenstva

So zreteľom na to, že Kucbelová domýšľa svoje básnické zbierky veľmi podrobne – jej verše sú tvorené viac „hlavou“ než „srdcom“ – môže pôsobiť chladne a možno i vypočítavo.

Autorka sa, samozrejme, neposmieva alebo nedeklaruje nejakú povýšenosť nad zobrazovanými témami, skôr si zachováva osobitý odstup, vďaka ktorému môže sledovať situácie z rôznych uhlov. Napríklad drobným podtextom, zdôraznením nejakého viac či menej bizarného prvku: „deti idú zo školy / vyskočia si / aby sa pohojdali / na otcových pevných postojoch“ (báseň Otec môže).

Niekde v pozadí je vedľa násilia a pocitu ohrozenia tiež kontext politický. Napokon, prečo nie, politika sa vždy musela a musí pohybovať, vymedzovať sa voči, alebo naopak prikláňať sa k intolerancii, rasizmu, xenofóbii alebo neposlušnosti a anarchii. Dodáva systém, a ten má, ako nám ukazujú dejiny už niekoľko tisíc rokov, veľmi blízko k totalite. Ako politickej, tak myšlienkovej.

Vidím tu snahu vymedziť sa proti nebezpečenstvu. Tým je popri už zmieňovaných témach určite i automatizácia, myšlienkové stereotypy a pohodlnosť materiálneho, konzumného života. Kucbelová si často berie za témy a motívy rodinu – problém netvorí však ani tak možná psychologická dualita otec verzus matka, ako skôr dnes už stereotypné rozdelenie rolí (dominantní otcovia a introvertné matky), ktoré môže mať za následok postupné devalvovanie života.

Čo je vlastne rodina dnes? Je to stále onen „základ štátu“? Podľa zbierky Kataríny Kucbelovej áno, ale štátu nefungujúceho a rozbitého na uzavreté segmenty, z ktorých vyrastá nebezpečenstvo a ohrozenie.

Ozvena avantgardy

Ďalšou témou knihy je aj sledovanie najbližšieho okolia s často zničeným životným prostredím. V spojení s rodinou poukazuje autorka na devastáciu sveta i na devastáciu vzťahov, spôsobovanú práve netoleranciou, nezáujmom a púhym prežívaním, konzumovaním.

Zneisťuje čitateľa, pretože dosť kruto a až anatomicky zasahuje do intímnych vecí. Nezaoberá sa však existenciálnymi náladami, nestará sa o lyrické pasáže a tiež opúšťa naučený „steril“, ktorý pochytila od svojich starších kolegov (o. i. Peter Šulej a Peter Macsovszký).

Hľadá svoje vlastné vyjadrovacie možnosti – oslobodzuje sa napríklad už tým, že prijíma akúsi ozvenu avantgardy. Myslím tým hlavne snovo pôsobiace pasáže typu „žije pochovaná v kontajneri“, „vo vedľajšej izbe zhodila liana osvetlenie“, ktoré sa však do pomerne bizarného sveta konzumentov logicky hodia.

Cítim za tým však i nejaký vzdialený smútok, beznádej a fatalizmus. Ako keby tá chladnosť opisu stavu vecí nestačila. Niekde po tom všetkom príde zánik, neodvratný a pravdepodobne istý. Až potom bude treba začať znovu, ale až potom, keď „les postupuje ako oheň / ide o to, kto ostane posledný / akoby to bola výhra / vzduch praská a svetlo padá“.

Tieto trochu apokalyptické záverečné verše ukazujú Kucbelovú aj ako zvláštneho vizionára. Ako keby sa všetka špina a bolesť sveta musela prežiť až do konca, aby vyrástlo niečo iné. Čo je trochu zvláštny návrat gnózy – materiálny svet je svetom viac-menej zlým a všetko by malo smerovať k ideálu. Ten však môže prísť až po úplnej potope. Lenže ako ironicky dodáva autorka: „ako by to bola výhra“. Postmoderna unaveného sveta si tu podala ruku s angažovanosťou.

Ďalšie knihy Kataríny Kucbelovej

Duály

Drewo a srd, 2003

V ohnisku záujmu krúžia iluzórne kontrasty pokoja a pohybu, zmeny a zotrvačnosti, áno a nie, celku a detailu, vzdialenosti a spojenia, identity a splývania, pozície a tvaru, očakávania a prekvapenia, dokonalosti a nedokonalosti... Mimoriadne sympaticky pôsobí vyhýbanie sa zjednodušujúcemu antropomorfickému protikladu pozitívneho a negatívneho, priaznivého a nepriaznivého alebo schematickejšie dobra a zla.

Šport

Ars Poetica, 2006

Zbierku tvorí 23 starostlivo vystavaných básní s dynamickou štruktúrou a premyslenými pointami. Zefektívňujeme svoje činnosti, aby nám zostal čas na šport – a ten realizujeme, trénujeme a cvičíme, aby sme dokázali ešte viac zefektívňovať všetky ostatné aktivity. Čitateľský zážitok plynutia a éterickosti vyvoláva i stále prítomný motív dychu, dýchania, ale aj dusenia sa, ktoré spája šport a rozprávanie, resp. písanie.

Malé veľké mesto

Ars Poetica, 2009

Kniha zobrazuje fenomén mesta ako premietacej plochy kolektívneho prežívania súčasného stavu sveta a zároveň individuálny osud, konkrétny príbeh ako súčasť kolobehu mestskej reality. „Tretia kniha výraznej a sugestívnej Kataríny Kucbelovej ukázala pramene, z ktorých sa sýti najtalentovanejšia poetka svojej generácie,“ napísala o knihe Mila Haugová.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  3. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  6. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  7. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  8. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  10. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 013
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 552
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 553
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 260
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 922
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 737
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 397
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 299
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 566
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 115

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

PRIMÁR

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla.

Neprehliadnite tiež

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie, no zmysel života našiel až v charite.

Preletel okolo neho Usain Bolt. A on pochopil, že na ceste k dokonalému sci-fi zaostal

Dvadsiate výročie Piateho elementu oslávi Luc Besson najdrahším európskym filmom.

Zomrel predstaviteľ Jamesa Bonda Roger Moore

Herec zomrel na rakovinu vo veku 89 rokov.

Proti stereotypu treba bojovať. Archívny chlapec preto zahodil hotový album

Slovenský folker namiesto toho vydal výbornú nahrávku Tranzit.