KNIHA TÝŽDŇA

Moderná poézia, čo nenadbieha čitateľom

Poetka Katarína Kucbelová domýšľa svoje verše veľmi podrobne, no vďaka jemnej irónii nepôsobia chladne.

Katarína Kucbelová.

Katarína Kucbelová domýšľa svoje verše veľmi podrobne, no vďaka jemnej irónii nepôsobia chladne.

Katarína Kucbelová patrí k poetkám, ktoré, žiaľ, označí veľa čitateľov za poetku „intelektuálnu“, čo býva dosť často len zástupné pomenovanie pre „nezrozumiteľnú“.

Jej tri predchádzajúce knihy (Duály, Šport a Malé veľké mesto) boli riešené ako skladby s opakujúcími sa motívmi, uzavretým a nepríliš prístupným svetom slov a opisu stavu vecí. Aspoň tak pôsobili na prvotné, letmé prelistovanie, ktoré hocijakého záujemcu o poéziu mohlo odradiť.

Nová kniha Vie, čo urobí (Artforum) je čo do podoby jej asi najprístupnejšou knihou. No rovnako ako v predchádzajúcich zbierkach ide o intelektuálnu a čitatelovi nenadbiehajúcu modernú poéziu.

Poetka sama v niekoľkých rozhovoroch (okrem iných v Romboide či Vertigu) zdôrazňuje ako hlavný impulz pre vznik tejto zbierky potrebu vyrovnať sa s násilím, ktoré sa objavuje v ľudskom živote. I s tým, ako sa prítomnosť násilia v spoločnosti toleruje.

Podnetov pre ňu bolo viac, od udalosti v Devínskej Novej Vsi cez Breivikov útok v Nórsku až po podoby domáceho násilia, o ktorých sa stále skôr mlčí.

Rôzne formy nebezpečenstva

So zreteľom na to, že Kucbelová domýšľa svoje básnické zbierky veľmi podrobne – jej verše sú tvorené viac „hlavou“ než „srdcom“ – môže pôsobiť chladne a možno i vypočítavo.

Autorka sa, samozrejme, neposmieva alebo nedeklaruje nejakú povýšenosť nad zobrazovanými témami, skôr si zachováva osobitý odstup, vďaka ktorému môže sledovať situácie z rôznych uhlov. Napríklad drobným podtextom, zdôraznením nejakého viac či menej bizarného prvku: „deti idú zo školy / vyskočia si / aby sa pohojdali / na otcových pevných postojoch“ (báseň Otec môže).

Niekde v pozadí je vedľa násilia a pocitu ohrozenia tiež kontext politický. Napokon, prečo nie, politika sa vždy musela a musí pohybovať, vymedzovať sa voči, alebo naopak prikláňať sa k intolerancii, rasizmu, xenofóbii alebo neposlušnosti a anarchii. Dodáva systém, a ten má, ako nám ukazujú dejiny už niekoľko tisíc rokov, veľmi blízko k totalite. Ako politickej, tak myšlienkovej.

Vidím tu snahu vymedziť sa proti nebezpečenstvu. Tým je popri už zmieňovaných témach určite i automatizácia, myšlienkové stereotypy a pohodlnosť materiálneho, konzumného života. Kucbelová si často berie za témy a motívy rodinu – problém netvorí však ani tak možná psychologická dualita otec verzus matka, ako skôr dnes už stereotypné rozdelenie rolí (dominantní otcovia a introvertné matky), ktoré môže mať za následok postupné devalvovanie života.

Čo je vlastne rodina dnes? Je to stále onen „základ štátu“? Podľa zbierky Kataríny Kucbelovej áno, ale štátu nefungujúceho a rozbitého na uzavreté segmenty, z ktorých vyrastá nebezpečenstvo a ohrozenie.

Ozvena avantgardy

Ďalšou témou knihy je aj sledovanie najbližšieho okolia s často zničeným životným prostredím. V spojení s rodinou poukazuje autorka na devastáciu sveta i na devastáciu vzťahov, spôsobovanú práve netoleranciou, nezáujmom a púhym prežívaním, konzumovaním.

Zneisťuje čitateľa, pretože dosť kruto a až anatomicky zasahuje do intímnych vecí. Nezaoberá sa však existenciálnymi náladami, nestará sa o lyrické pasáže a tiež opúšťa naučený „steril“, ktorý pochytila od svojich starších kolegov (o. i. Peter Šulej a Peter Macsovszký).

Hľadá svoje vlastné vyjadrovacie možnosti – oslobodzuje sa napríklad už tým, že prijíma akúsi ozvenu avantgardy. Myslím tým hlavne snovo pôsobiace pasáže typu „žije pochovaná v kontajneri“, „vo vedľajšej izbe zhodila liana osvetlenie“, ktoré sa však do pomerne bizarného sveta konzumentov logicky hodia.

Cítim za tým však i nejaký vzdialený smútok, beznádej a fatalizmus. Ako keby tá chladnosť opisu stavu vecí nestačila. Niekde po tom všetkom príde zánik, neodvratný a pravdepodobne istý. Až potom bude treba začať znovu, ale až potom, keď „les postupuje ako oheň / ide o to, kto ostane posledný / akoby to bola výhra / vzduch praská a svetlo padá“.

Tieto trochu apokalyptické záverečné verše ukazujú Kucbelovú aj ako zvláštneho vizionára. Ako keby sa všetka špina a bolesť sveta musela prežiť až do konca, aby vyrástlo niečo iné. Čo je trochu zvláštny návrat gnózy – materiálny svet je svetom viac-menej zlým a všetko by malo smerovať k ideálu. Ten však môže prísť až po úplnej potope. Lenže ako ironicky dodáva autorka: „ako by to bola výhra“. Postmoderna unaveného sveta si tu podala ruku s angažovanosťou.

Ďalšie knihy Kataríny Kucbelovej

Duály

Drewo a srd, 2003

V ohnisku záujmu krúžia iluzórne kontrasty pokoja a pohybu, zmeny a zotrvačnosti, áno a nie, celku a detailu, vzdialenosti a spojenia, identity a splývania, pozície a tvaru, očakávania a prekvapenia, dokonalosti a nedokonalosti... Mimoriadne sympaticky pôsobí vyhýbanie sa zjednodušujúcemu antropomorfickému protikladu pozitívneho a negatívneho, priaznivého a nepriaznivého alebo schematickejšie dobra a zla.

Šport

Ars Poetica, 2006

Zbierku tvorí 23 starostlivo vystavaných básní s dynamickou štruktúrou a premyslenými pointami. Zefektívňujeme svoje činnosti, aby nám zostal čas na šport – a ten realizujeme, trénujeme a cvičíme, aby sme dokázali ešte viac zefektívňovať všetky ostatné aktivity. Čitateľský zážitok plynutia a éterickosti vyvoláva i stále prítomný motív dychu, dýchania, ale aj dusenia sa, ktoré spája šport a rozprávanie, resp. písanie.

Malé veľké mesto

Ars Poetica, 2009

Kniha zobrazuje fenomén mesta ako premietacej plochy kolektívneho prežívania súčasného stavu sveta a zároveň individuálny osud, konkrétny príbeh ako súčasť kolobehu mestskej reality. „Tretia kniha výraznej a sugestívnej Kataríny Kucbelovej ukázala pramene, z ktorých sa sýti najtalentovanejšia poetka svojej generácie,“ napísala o knihe Mila Haugová.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 13 991
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 727
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 255
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 538
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 900
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 438
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 333
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 156
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 785
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 716

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

KOMENTÁRE

Srebrenica stále pripomína, že Európa nemusí byť imúnna

Mladič sa pred spravodlivosťou nakoniec neschoval.

Neprehliadnite tiež

Nič úprimné nevie povedať, aj tak je Taylor Swift najpredávanejšou speváčkou

Spieva o mužoch, na ktorých chce zabudnúť. Výsledkom je ukričaný album.

ROZHOVOR

Jeremy Renner pre SME: Ako Johnny Depp neskončím, víno za päťtisíc mi musíte kúpiť vy

Hviezdny herec prišiel na rozhovor, aj keď mal obe ruky zlomené.

RECENZIA

Tomáš Maštalír sa zmenil na netvora, Zuzana Fialová hrá najlepšie samu seba

SND si vzalo ťažkú úlohu: na scénu prinieslo drsný príbeh Richarda III.

Českú fotografiu roka vyhral Slovák. Ukázal sfanatizovaný dav

Martin Bandžák vyhral Czech Press Photo už aj v minulosti. Pozrite si ostatných víťazov.

Na twitteri napísali, že zomrel Milan Kundera. Urobil by chybu, keby to dementoval

Český spisovateľ patrí medzi ľahké terče, ale iným sa stalo aj horšie.