SME

Urobiť krok, ktorý sa nedá vrátiť späť

V bratislavskej galérii Krokus sa treba dívať, kam stúpate.

Detail inštalácie Svätopluka Mikytu v galérii Krokus. Výstava Variabilita turba potrvá do 20. júna.Detail inštalácie Svätopluka Mikytu v galérii Krokus. Výstava Variabilita turba potrvá do 20. júna. (Zdroj: BORIS NÉMETH)

Svätopluk Mikyta sa síce stále zaoberá pamäťou a minulosťou, no začína o nich hovoriť iným, novým jazykom.

Dvere vnútri galérie Krokus boli zvesené od jej otvorenia, aby sa diváci mohli voľne prechádzať. Teraz sa však dostali späť na svoje miesto. Nie, že by to bola pre návštevníkov aktuálnej výstavy Svätopluka Mikytu zásadná informácia, no funkcia obyčajných dvier tu predsa len zohráva svoju úlohu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď ich totiž otvoríte, možno sa na chvíľu budete zdráhať, či vkročiť. Či vlastne smiete prekročiť prah, keďže za ním priamo na zemi leží to, prečo ste prišli.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadne šnúrky, alarmy ani „dozorkyne“ vás však nezadržia – vstúpiť do rozmernej, precízne vyskladanej inštalácie, ktorá pokrýva celý pôdorys miestnosti, je totiž nevyhnutné.

A keď ste už raz tam, uprostred symbolov, tvarov, farieb, štruktúr, fotografií, kresieb a motívov, je celkom prirodzené, že sa začnete so sklonenou hlavou pozerať pod nohy. Do útrob archívu jedného umelca. Do obrazov minulosti, ktoré nám predkladá ako nejaký atlas dialógov seba so spoločnosťou, politikou, ideológiou či identitou, do ktorých môžete vstúpiť nielen fyzicky.

sm-0602-014-mikyta.rw_res.jpg

Po tsunami

„Prvé, čo človeku napadne, keď sa povie kresba, je zrejme to, že ktosi vezme ceruzku a nakreslí ňou niečo na papier. Mne to však nestačilo a už dávno som vyšiel z papiera na rám, z rámu na stenu a toto je akýsi ďalší krok,“ hovorí Svätopluk Mikyta.

SkryťVypnúť reklamu

Nápad uložiť rozmernú koláž na zem prišiel celkom prirodzene, nebol to žiadny plán. „Rozprávali sme sa s kurátorkou Mirou Keratovou v ateliéri o veciach, ktorými sa zaoberám – o vizualite, o množení, o opakovaní, o grafických princípoch a zrazu tam kdesi zaznelo slovíčko vyliať – namiešať prísady a zahltiť nimi priestor. Ako keď príde tsunami a na hrádzi ostanú po opadnutí vody zakliesnené rôzne predmety,“ vysvetľuje.

Kto však aspoň trochu pozná Mikytovu tvorbu, vie, že nič tu nehrá na náhodu a každý z obrazcov a „zakliesnených predmetov“ má svoje presné miesto i význam. Že nejde len o nejakú prvoplánovú hru formy, lebo tá je uňho vždy výsledkom dlhodobej práce s obsahom.

2014_krokus_mikyta_foto_boris_nemeth_024_res.jpg

Pohľad do inštalácie Variabilita Turba v bratislavskej galérii Krokus.

SkryťVypnúť reklamu

2014_krokus_mikyta_foto_boris_nemeth_008_res.jpg

Nie je to experiment

Na výstave v Krokuse však vidno, že reč, akou Mikyta pracuje s pamäťou, sa začína meniť. Okrem podlahovej koláže je tu totiž i druhá miestnosť galérie, v ktorej sú odrazu celkom iné farby a štruktúry, než na aké sme v súvislosti s jeho tvorbou zvyknutí.

„Nie je to nijaký náhodný experiment,“ vysvetľuje nový jazyk Mikyta. V ateliéri mu nové veci a farby ležali už asi dva roky, táto výstava prišla v čase, keď sa mu zdalo dôležité vyjsť s nimi von.

Všetko je zatiaľ v štádiu uvažovania, ku ktorému ho priviedlo viacero vecí. Jednak si uvedomil, že s témou pamäti robí čoraz viac umelcov, na druhej strane je presvedčený, že v tvorbe každého autora musí byť prítomná istá sebarevitalizácia.

„Nerád by som opustil témy, ktorým som sa venoval. Naopak, to, že s nimi pracujem tak dlho a že s nimi robí i veľa ďalších, vnímam ako čoraz väčšiu výzvu. Toto je začiatok niečoho nového, čo ešte nemá definitívnu podobu, no už sa to nedá poprieť. Je to, akoby som stál uprostred rieky so všetkým, čo som doteraz urobil a hľadám kameň, na ktorý stúpim,“ hovorí Mikyta.

SkryťVypnúť reklamu

Kam presne to bude, uvidíme už čoskoro – o pár dní totiž otvára sólovú výstavu v Prahe a vraví, že po tejto bratislavskej už nemôže urobiť krok späť. Iba dopredu.

2014_krokus_mikyta_foto_boris_nemeth_041_res.jpg

Druhá časť výstavy s dielami, ktoré ukazujú nový, iný pohľad Svätopluka Mikytu na modernitu.

sm-0602-014-nahody.rw_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 001
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 983
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 802
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 919
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 600
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 598
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 922
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 533
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu