SME

Nalaďte sa, Binder začal opäť vysielať

Po dlhšom čase mal Erik Binder v Bratislave hneď dve výstavy. Odlišné, no v niečom aj rovnaké.

Erik Binder.Erik Binder. (Zdroj: Aukčná spoločnosť Soga, SME - GABRIEL KUCHTA)

V Soge ukázal priestorové kresby, cez ktoré môže vietor fúkať, a v galérii Čin Čin ničil, búchal, pálil a rezal, lebo pri tvorbe vraj vždy musí čosi zaniknúť, aby niečo nové vzniklo.

Nie je to len pocit divákov, že o Erikovi Binderovi akosi dlhšie nepočuli. Sám priznáva, že dve výstavy, ktoré sa v hlavnom meste a v istom čase vzájomne stretli, boli preňho akýmsi symbolickým vstaním „z výtvarného hrobu“.
Ak si teda Bindera pamätáte najmä ako umelca mladej generácie, ktorý robí „stekancové“ maľby sprejmi, vedzte, že dnes je už skôr stredná generácia, či ako to niektorí kunsthistorici vravia – staršia mladá alebo i mladá stredná.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nech je to však akokoľvek, na výstave v Soge aj v galérii Čin Čin by ste jeho „stekance“ hľadali márne. Erik Binder sa pomyselne vrátil tam, kde začínal – k inštaláciám, „k divadlu bez hercov“, ako ich sám nazýva.

Z výstavy Mie100 činU v galérii Čin Čin (hore) a z výstavy Same Same But Different v Soge.

03_res.jpg

Nemôžem iba prijímať

„Na pár rokov som šiel na výtvarný zotrvačník,“ hovorí Erik Binder o čase, keď o ňom nebolo veľa počuť. „Na dva roky som sa odsťahoval do Prahy a istým spôsobom som sa tým odstrihol od tohto prostredia. Najprv mi to ani nebolo sympatické, potom som si však zvykol a napokon sa mi to začalo páčiť.“

Nie že by celý čas nič nerobil, naopak, pokračoval v malých výskumoch a v objavovaní vlastných hraníc a možností rôznych médií. Keď sa vrátil a prišla ponuka od Sogy, povedal si, že je už čas vyjsť s novými vecami von. Že sa nedá stále iba prijímať a musí už aj vysielať.

SkryťVypnúť reklamu

Do priestoru umiestnil trojrozmerné kresby – sochy tvorené iba tenkým drôtom. Jedným z diel boli napríklad rôznorodé náboženské či ideologické symboly, ktoré jemným zdeformovaním strácali pôvodný tvar a vo výsledku predstavovali len akýsi základný stavebný prvok – topologický kruh či „zaškrtenú priamku“, ako o ňom hovorí Binder. „A keď sa jej konce rozpletú, je to už len obyčajná priamka, čo ide donekonečna,“ dodáva.

04_res.jpg

Z výstavy v Soge (hore) a z galérie Čin Čin.

gabk4090_r2251_res.jpg

Musí sa pobiť

Ani v Soge, ani v galérii Čin Čin, kde si výstavu Miesto činu ešte stále môžete pozrieť, sa však nesnažil tváriť, že vymýšľa niečo celkom nové. „Keď niekto študuje umenie, vie, že sa tak tváriť skrátka nemôže. Je to skôr o tom, že sa dokáže zaradiť do línie príbuzných autorov, a to robím aj ja. Akurát, že ja popri tom rád preskakujem z jednej línie do druhej,“ vraví so smiechom.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava v Soge niesla príznačný názov: Same Same But Different (Stále dokola to isté, ale predsa iné), čím chcel upriamiť pozornosť na opakujúce sa prvky v dejinách umenia, no zároveň to sedí i na jeho osobné dejiny.

„Rád do svojich vecí zakomponovávam aj istý prvok nonsensu, absurdity, lebo mám pocit, že žijeme v dobe, ktorá sa priveľmi snaží, aby všetko malo zmysel. A pritom, zmysel umenia tkvie práve v jeho nepotrebnosti. Prekračuje rámec našich biologických potrieb, no paradoxne, práve oceňovanie takýchto nezmyselných vecí nám dáva akýsi presah – to kantovské transcendentno,“ hovorí Binder.

„Dnes sa však umeniu často prihovárame v štýle – poď sem, milé umenie, pekne si sadni, ľahni, prípadne sa obes na stenu a buď dobré a pekné. Veď to je čosi podobné, za čo bojovali ženy v rámci feminizmu, a mne sa zdá, že aj umenie by občas malo zabojovať o to, aby bolo pochopené a aby nefungovalo iba v rámci akejsi ekonomickej estetiky: čo sa predáva – to je umenie,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

gabk4093_r2744_res.jpg

Z výstavy v galérii Čin Čin (hore) a v Soge.

eb_8007105.6-panorama_r9442_res.jpg

Kto si to kúpi?

Hovorí síce, že on ešte vyrástol v dobe, keď platil starý model – budeš výtvarníkom, no nečakaj, že si tým zarobíš – no priznáva, že kedysi tiež podľahol novým pravidlám. „Je veľmi príjemné, keď človek robí to, čo ho baví a ľudia to kupujú. Pomáha mu to ďalej žiť a pracovať, no je to zvodné a sám som tomu do istej miery podľahol. Viackrát som sa to snažil neúspešne prerušiť, no napokon som si uvedomil, že všetko, čo robím, robím v prvom rade preto, lebo ma to baví,“ dodáva.

V ateliéri paralelne pracuje na „stekancových“ maľbách, na objektoch a inštaláciách z rôznorodého materiálu od kartónu, starých dverí, kovu, plastu až po záclony, nedávno urobil i performanciu na festivale Tutti Frutti. Už keď začínal, zdalo sa mu vraj čudné, keď niekto hovoril, že má super nápad, ale nemá peniaze. „Treba predsa robiť s tým, čo je,“ prízvukuje a vidno to i v galérii Čin Čin.

SkryťVypnúť reklamu

A zdá sa, že celá jeho taktika-netaktika či binderovské „ohýbanie reality“ vychádza, lebo sa tu vraj zastavujú ľudia, krútia hlavami a pýtajú sa, či sa niečo z toho dá vôbec predať. A možno sa len snažia utvrdiť sami seba v tom, že to nepotrebujú, že v kuse kartóna predsa nemôžu vidieť krásnu liptovskú osadu a v kuse drôtu dokonalý tvar.

gabk4091_r9949_res.jpg

Z výstavy Mie100 činU v galérii Čin Čin.

gabk4078_r864_res.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  8. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 12 648
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 506
  3. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 363
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 732
  5. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 5 469
  6. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 556
  7. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 2 879
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 086
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 191
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 12 841
  3. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 10 531
  4. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 444
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 122
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 043
  7. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský? 4 936
  8. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 4 391
  1. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  2. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  3. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  4. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  5. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  6. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  7. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  8. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
SkryťZatvoriť reklamu