SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Nalaďte sa, Binder začal opäť vysielať

Po dlhšom čase mal Erik Binder v Bratislave hneď dve výstavy. Odlišné, no v niečom aj rovnaké.

Erik Binder.Erik Binder. (Zdroj: Aukčná spoločnosť Soga, SME - GABRIEL KUCHTA)

V Soge ukázal priestorové kresby, cez ktoré môže vietor fúkať, a v galérii Čin Čin ničil, búchal, pálil a rezal, lebo pri tvorbe vraj vždy musí čosi zaniknúť, aby niečo nové vzniklo.

Nie je to len pocit divákov, že o Erikovi Binderovi akosi dlhšie nepočuli. Sám priznáva, že dve výstavy, ktoré sa v hlavnom meste a v istom čase vzájomne stretli, boli preňho akýmsi symbolickým vstaním „z výtvarného hrobu“.
Ak si teda Bindera pamätáte najmä ako umelca mladej generácie, ktorý robí „stekancové“ maľby sprejmi, vedzte, že dnes je už skôr stredná generácia, či ako to niektorí kunsthistorici vravia – staršia mladá alebo i mladá stredná.

Skryť Vypnúť reklamu

Nech je to však akokoľvek, na výstave v Soge aj v galérii Čin Čin by ste jeho „stekance“ hľadali márne. Erik Binder sa pomyselne vrátil tam, kde začínal – k inštaláciám, „k divadlu bez hercov“, ako ich sám nazýva.

Z výstavy Mie100 činU v galérii Čin Čin (hore) a z výstavy Same Same But Different v Soge.

03_res.jpg

Nemôžem iba prijímať

„Na pár rokov som šiel na výtvarný zotrvačník,“ hovorí Erik Binder o čase, keď o ňom nebolo veľa počuť. „Na dva roky som sa odsťahoval do Prahy a istým spôsobom som sa tým odstrihol od tohto prostredia. Najprv mi to ani nebolo sympatické, potom som si však zvykol a napokon sa mi to začalo páčiť.“

Nie že by celý čas nič nerobil, naopak, pokračoval v malých výskumoch a v objavovaní vlastných hraníc a možností rôznych médií. Keď sa vrátil a prišla ponuka od Sogy, povedal si, že je už čas vyjsť s novými vecami von. Že sa nedá stále iba prijímať a musí už aj vysielať.

Skryť Vypnúť reklamu

Do priestoru umiestnil trojrozmerné kresby – sochy tvorené iba tenkým drôtom. Jedným z diel boli napríklad rôznorodé náboženské či ideologické symboly, ktoré jemným zdeformovaním strácali pôvodný tvar a vo výsledku predstavovali len akýsi základný stavebný prvok – topologický kruh či „zaškrtenú priamku“, ako o ňom hovorí Binder. „A keď sa jej konce rozpletú, je to už len obyčajná priamka, čo ide donekonečna,“ dodáva.

04_res.jpg

Z výstavy v Soge (hore) a z galérie Čin Čin.

gabk4090_r2251_res.jpg

Musí sa pobiť

Ani v Soge, ani v galérii Čin Čin, kde si výstavu Miesto činu ešte stále môžete pozrieť, sa však nesnažil tváriť, že vymýšľa niečo celkom nové. „Keď niekto študuje umenie, vie, že sa tak tváriť skrátka nemôže. Je to skôr o tom, že sa dokáže zaradiť do línie príbuzných autorov, a to robím aj ja. Akurát, že ja popri tom rád preskakujem z jednej línie do druhej,“ vraví so smiechom.

Skryť Vypnúť reklamu

Výstava v Soge niesla príznačný názov: Same Same But Different (Stále dokola to isté, ale predsa iné), čím chcel upriamiť pozornosť na opakujúce sa prvky v dejinách umenia, no zároveň to sedí i na jeho osobné dejiny.

„Rád do svojich vecí zakomponovávam aj istý prvok nonsensu, absurdity, lebo mám pocit, že žijeme v dobe, ktorá sa priveľmi snaží, aby všetko malo zmysel. A pritom, zmysel umenia tkvie práve v jeho nepotrebnosti. Prekračuje rámec našich biologických potrieb, no paradoxne, práve oceňovanie takýchto nezmyselných vecí nám dáva akýsi presah – to kantovské transcendentno,“ hovorí Binder.

„Dnes sa však umeniu často prihovárame v štýle – poď sem, milé umenie, pekne si sadni, ľahni, prípadne sa obes na stenu a buď dobré a pekné. Veď to je čosi podobné, za čo bojovali ženy v rámci feminizmu, a mne sa zdá, že aj umenie by občas malo zabojovať o to, aby bolo pochopené a aby nefungovalo iba v rámci akejsi ekonomickej estetiky: čo sa predáva – to je umenie,“ dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

gabk4093_r2744_res.jpg

Z výstavy v galérii Čin Čin (hore) a v Soge.

eb_8007105.6-panorama_r9442_res.jpg

Kto si to kúpi?

Hovorí síce, že on ešte vyrástol v dobe, keď platil starý model – budeš výtvarníkom, no nečakaj, že si tým zarobíš – no priznáva, že kedysi tiež podľahol novým pravidlám. „Je veľmi príjemné, keď človek robí to, čo ho baví a ľudia to kupujú. Pomáha mu to ďalej žiť a pracovať, no je to zvodné a sám som tomu do istej miery podľahol. Viackrát som sa to snažil neúspešne prerušiť, no napokon som si uvedomil, že všetko, čo robím, robím v prvom rade preto, lebo ma to baví,“ dodáva.

V ateliéri paralelne pracuje na „stekancových“ maľbách, na objektoch a inštaláciách z rôznorodého materiálu od kartónu, starých dverí, kovu, plastu až po záclony, nedávno urobil i performanciu na festivale Tutti Frutti. Už keď začínal, zdalo sa mu vraj čudné, keď niekto hovoril, že má super nápad, ale nemá peniaze. „Treba predsa robiť s tým, čo je,“ prízvukuje a vidno to i v galérii Čin Čin.

Skryť Vypnúť reklamu

A zdá sa, že celá jeho taktika-netaktika či binderovské „ohýbanie reality“ vychádza, lebo sa tu vraj zastavujú ľudia, krútia hlavami a pýtajú sa, či sa niečo z toho dá vôbec predať. A možno sa len snažia utvrdiť sami seba v tom, že to nepotrebujú, že v kuse kartóna predsa nemôžu vidieť krásnu liptovskú osadu a v kuse drôtu dokonalý tvar.

gabk4091_r9949_res.jpg

Z výstavy Mie100 činU v galérii Čin Čin.

gabk4078_r864_res.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 688
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 106
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 157
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 872
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 707
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 504
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 775
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 142
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 958
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.