SME

Prvá veta

Literárium / Stanislav Rakús

Pri zhodnocovaní života a diela nedávno zosnulého Gabriela Garcíu Márqueza, kolumbijského nositeľa Nobelovej ceny za literatúru, sa do centra pozornosti dostal okrem iného zrod jeho románu Sto rokov samoty, špeciálne však to, akým podnetom sa pre autora stala veta: "O veľa rokov neskôr, zoči-voči popravnej čate, plukovník Aureliano Buendía si spomenul na to dávne popoludnie, keď ho otec vzal so sebou a on po prvý raz videl ľad."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide o prvú vetu románovej kompozície, ktorá mu zišla na um pri ceste autom, keď viezol svoju rodinu na výlet, a ten okamih v ňom vyvolal a rozvinul nezadržateľný, hektický proces, ukončený vytvorením jedného z najvýznamnejších románov 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Tento príklad akoby dával za pravdu tým teoretickým a praktickým prístupom k prozaickému textu, podľa ktorých je prvá veta do tej miery dôležitá, že ten, kto ju má, "má všetko". Pravda, možno uvažovať o úrovni prvej vety práve tak ako o úrovni textu, no ak máme na mysli kvalitný text, jeho nevyhnutným, invariantným znakom je to, že je taký, aký má byť. Text sa v tomto chápaní stáva rozhodujúcim tvorivým činiteľom, od ktorého všetko závisí. Je pánom situácie, sám určuje, čo treba robiť, čo doň patrí a čo nepatrí. Autor je de facto služobníkom textu a jeho úlohou je dať všetkým textovým zložkám umelecky primerané miesto.

K činiteľom, v ktorých sa však intenzívne prejavuje autorova voľba a jeho primárna sloboda rozhodovania, patrí prvá veta (incipit) a v širšom začiatok textu, teda to, čo si vyžaduje vnuknutie, čakanie a trpezlivé hľadanie. Táto vstupná časť určuje tonalitu textu, spôsob videnia a rozprávania, fakt, či bude mať sujetové dielo stupňovitý, dominantne príbehový, alebo priraďovací, rámcový charakter a pod. Zároveň tu ide aj o akúsi skrytú inštrukciu, ako treba dielo čítať.

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa v súvislosti s Márquezom dostala v rozličných úvahách na pretras prvá veta jeho románu Sto rokov samoty, vyvoláva to nevyhnutnosť všímať si aj množstvo ďalších pôsobivých viet a situácií, ktorými svoj text naplnil.

Dospejeme tak k tomu, čo Umberto Eco nazýva estetickým alebo semiotickým spôsobom čítania. Na rozdiel od sémantického typu čítania nie je pri ňom rozhodujúce sledovať, ako sa prozaické dianie skončí, ale ako je to, čo sa deje, vyrozprávané.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 497
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 8 466
  3. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 4 214
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 077
  5. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 784
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 112
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 933
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 890
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jozef Černek: Kráľ z Komárna
  2. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  3. Samuel Ivančák: Ako je to medzi nebom a zemou? Bratislavské publikum zažilo premiéru novej piesne Petra Lipu
  4. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  6. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  7. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  8. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 236
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 240
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 438
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 150
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 7 990
  6. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 238
  7. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 035
  8. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 5 140
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  2. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  3. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  4. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  5. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  6. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  7. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
  8. Marcel Rebro: Keď vojna vezme manžela a otca, hory pomáhajú nájsť nádej
SkryťZatvoriť reklamu