Strata ilúzií nezničí schopnosť snívať

Andrej Dúbravský vystavuje svoju maľbu súčasne v bratislavskej galérii Zahorian & Co. a v Berlíne.

Z výstavy Andreja Dúbravského v bratislavskej galérii Zahorian & Co.

Andrej Dúbravský odišiel maľovať do New Yorku, aby zistil, že maľba je dnes „mŕtvejšia“ než kedykoľvek predtým.

Vlani skončil školu a všetci čakali, čo urobí, kam pôjde, ako bude ďalej maľovať, kto ho bude zastupovať a či budú jeho chlapci stále mať zajačie uši. Vystavoval v New Yorku, v Berlíne, diplomovku obhájil v zatopenom depe neexistujúceho bratislavského metra so skvelým ohlasom a napokon jeho dielo kúpila Slovenská národná galéria.

„Bol to môj detský sen a zrazu sa mi splnil. Úplne ma to dojalo a som za to nesmierne vďačný. Zároveň som to však vnímal ako pozitívny signál, že by som mal ísť ďalej, že by som sa o to mal aspoň pokúsiť,“ hovorí Andrej Dúbravský, ktorého výstavy môžete práve vidieť v bratislavskej galérii Zahorian & Co. i v berlínskej galérii Dittrich & Schlechtriem.

Článok pokračuje pod video reklamou

Diphallic Dude, 2014.

Umelecké getíčka pre zlaté vajíčka

Ako miesto „pokusu“ si vybral rovno New York, kam odišiel začiatkom tohto roka na tri mesiace. Dnes je tam opäť, no nie preto, že by tam bol život umelca jednoduchší.

„Stratil som všetky ideály o umeleckom svete. Nachádzal som tam množstvo umeleckých getíčok, ktoré boli odtrhnuté od normálneho života a iba málokto robil na niečom, čo malo váhu. Ja som však chcel seriózny ateliér, aby som tu mohol maľovať svoje seriózne obrazy. A našiel som iba miniatúrne králikárne pre úbohých umelcov, čo sa tam snažia znášať svoje zlaté vajíčka.“

Napokon však jeden ateliér našiel, dokonca mal okno, nakúpil plátna, farby a začal robiť. Stále sa však pýtal sám seba, čo tam vlastne robí. Farby sa podivne roztekali, na plátne sa ukazovali tehly, ktoré pokrývali všetky steny. „Bol som márnivý a absolútne naivný – myslel som si, že tam prídem a ovládnem umelecký svet. Namiesto toho bolo mínus pätnásť, mal som prenajatú dieru za 1500 dolárov a spával som v práčovni,“ hovorí so smiechom.

Zostal však, namaľoval množstvo pláten a je presvedčený, že to malo zmysel. „Je super žiť tu, na Slovensku, mať nejaký štandard, urobiť raz za čas výstavu a viesť krásny pohodlný život, ale čo potom? Čo ďalej? Možno mám výhodu, že som už zarobil nejaké peniaze a mohol som ich do tohto investovať. Čo iné som s nimi mal robiť – mal som si kúpiť hodinky?“

Trailer, 2014.

andrej-dubravsky---stick-insects-can-rep_r9449_res.jpg

Stick insects can reproduce parthenogenetically, without the need for males, 2014.

Nezmení svet

Výstavy v Berlíne a Bratislave nepovažuje za nijako odlišné. „Je to vlastne jedna výstava, akurát na dvoch miestach,“ hovorí o nich. Dohromady mal asi štyridsať pláten, časť z nich išla do Berlína, časť do Zahorianu, kde sú vystavené napokon iba štyri.

Sú to však tie správne štyri, lebo každé z nich je v niečom iné a zároveň ukazuje, čo je pre jeho maľbu práve teraz charakteristické. Je to rýchlosť, v ktorej sa obraz krajiny stáva takmer abstraktným výjavom. Je to internet, ktorý mu stále spolu s historickou maľbou slúži ako východisko a priestor na konfrontáciu vizuálnych a obsahových prvkov minulosti a súčasnosti. Je to príroda, modlivky, pakobylky, priam obsesívny záujem o romantické výjavy východov i západov slnka a vodnej hladiny. A napokon - sú to muži a chlapci, ktorých telá však nie sú zidealizovanými, vyretušovanými a dokonalými objektmi túžby, čo však vôbec neznamená, že po nich nikto netúži.

Andrej Dúbravský nijako netají, že ho zaujíma „pekný obraz – totálne tradičný“, a to, či v ňom tú trochu irónie z jeho strany objaví aj divák, už necháva naňho. On na to nemá čas – musí predsa maľovať ďalej. Nie však preto, lebo by si myslel, že maľba dnes zmení svet k lepšiemu.

„Nemám pocit, že by dnes maľba donútila ľudí premýšľať o niečom zásadnom – a z tohto pohľadu sa vôbec nedivím, keď ju mnohí považujú len za komoditu a teoretici ju vyhlásili za mŕtvu. Akurát mi nesedí to načasovanie – podľa mňa je totiž mŕtva teraz, oveľa viac ako kedykoľvek predtým. Ja však maľujem, lebo ma to neskutočne baví a mám to rád – toto je dôvod, pre ktorý to robím,“ hovorí.

All transactions are 100 percent safe and private, 2014,

zg-expo-ad-5_r6533_res.jpg

Neskúša, maľuje

Výstavy v Berlíne a v Bratislave sú tiež celkom tradičné – obrazy na rámoch sú zavesené na bielych stenách galérií, hoci v minulosti Dúbravský rád vystavoval na netradičných miestach – okrem depa napríklad v mäsiarstve či na ostrove uprostred Zlatých pieskov. Na podobné „úlety“ však nezanevrel, skôr naopak, stále hľadá spôsob, ako preniesť zážitok z tvorby na divákov, ako z procesu maľby vytvoriť situáciu, ktorú možno zažiť.

„Nemyslím to tak, že budem niekde na lúke maľovať s divákmi, to nie, iba premýšľam, či chcem byť stále iba zatvorený v ateliéri a raz za čas urobiť výstavu,“ vysvetľuje Dúbravský. „Veľmi ma inšpirujú 60. roky minulého storočia a všetky tie skupinové akcie, ktoré umelci podnikali. Utekali do svojich svetov, do svojej scény, pred socializmom a jeho 'výdobytkami' a mne sa zdá, že dnes to má opäť zmysel – utekať, nie však od režimu, ale od tej totálnej komoditnosti. Zdá sa mi, že je to ešte zákernejšie – prepadnúť mamone a premýšľať o umení len v rovine kariéry a peňazí, ako som to zažil v New Yorku.“

Keď sa pýtam, načo to teda všetko robí – načo sa pokúša preraziť na scéne, ktorá maľbu vidí predovšetkým ako tovar a umelcov triedi do kategórií „hot“, „cool“ a „out“, celkom vážne odpovedá: „Ale ja nič konkrétne neskúšam. Ja skrátka len maľujem a ukazujem to ľuďom – a budem to robiť asi po zvyšok svojho života.“

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  3. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  4. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  5. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  6. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  7. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  3. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  4. Dva rekordy na druhý pokus
  5. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  6. Objednali ste sa už u zubára? Preventívne ...
  7. Virtuálne sídlo v Bratislave
  8. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  9. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  10. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 814
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 994
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 418
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 756
  5. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 436
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 605
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 247
  8. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 349
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 6 671
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 976

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zsuzsová bola aj pri podpisovej akcii, ktorá mohla pomôcť Kočnerovi vstúpiť do politiky

Vstup do politiky ohlásil kontroverzný podnikateľ vlani v lete. O mesiac neskôr začal jeho kamarát Tóth zbierať podpisy pre svoju stranu.

Dobré ráno

Dobré ráno: Zúri v Smere občianska vojna?

Hovorí sa o napätí medzi premiérom a šéfom strany Smer.

Zdenko Krajčír

Dôchodkový strop je nezmysel. Existuje aj rozumné riešenie

Súčasný návrh je v rozpore s dlhodobou udržateľnosťou verejných financií.

ŠPORT

Messi si zlomil ruku. Ovplyvnil tým najslávnejšie derby

Futbalisti Real Madrid nevyhrali už päť zápasov.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.