Krok do tmy chce vysvetliť všetko

Po Jurajovi Nvotovi sa vo filme pokúsil stvárniť svoj pohľad na temné časy komunizmu aj Miloslav Luther.

Vo filme je neobyčajne veľa erotických scén, decentne nasnímané kamerou Igora Luthera.(Zdroj: CONTINENTAL FILM)

Milostná dráma o bývalom partizánskom veliteľovi prináša množstvo vedľajších, hoci silných epizód, ktoré si na ploche jedného filmu v konečnom dôsledku prekážajú a snímka v závere stráca dych.

Oproti zmierlivým českým retrokomédiám či dobovým drámam s kriminálnym podtextom po Jurajovi Nvotovi (Eštebák) nabral ďalší slovenský filmár odvahu stvárniť svoj pohľad na temné časy komunistickej minulosti. Novinka Miloslava Luthera Krok do tmy o bývalom partizánskom veliteľovi nesie označenie „milostná dráma“.

V tieni monsterprocesov

Ako mnoho iných aj Miloslav Luther, keď dostane raz za veľmi dlhý čas možnosť prihovoriť sa publiku, akoby chcel povedať všetko naraz. A tak je Krok do tmy aj vojnovou drámou biblických rozmerov, tragédiou človeka, ktorý tak veľmi túži zachovať si čisté svedomie, až si ho práve tou snahou zašpiní, sebaobetou milujúcej ženy, osudom neúspešného karieristu, ale i obrazom jedného z najtemnejších období našej histórie, panoptikom obludností aj oblúd.

Prináša veľa čiastočných a vedľajších, no silných epizód, z ktorých každá by vydala na samostatný film. Takto pospolu na ploche dvoch hodín si navzájom prekážajú. Úsilie všetko ukázať a vysvetliť – aj to, čo by pôsobilo silnejšie ako letmá spomienka, náznak či zmienka – potláča zamýšľanú ústrednú líniu i dramatický oblúk rozprávania. V závere film stráca dych, napätie aj nástojčivosť.

Prístup režiséra k zobrazovanému obdobiu je poznačený skutočnosťou, že vtedy „prežíval šťastné detstvo v nešťastnom období“, no postavy detí tu nie sú nijako využité a detské videnie sa prejavuje len v akomsi protirečivom spoločenskom vákuu. Ťažisko príbehu sa odohráva po Stalinovej smrti v roku 1953. V čase, keď naplno zúrila kolektivizácia, tri roky po násilnom rozohnaní kláštorov, po monsterprocesoch s Miladou Horákovou aj s Rudolfom Slánskym a Vladom Clementisom.

V base sedia Husák aj Novomeský, za nevyjasnených okolností zomreli Šmidke aj Bašťovanský. V Příbrame a Jáchymove fárajú do uránových baní „nepriatelia ľudu“, v armáde slúžia „čierni baróni“.

Pre dobrých nie je miesto

A predsa sú filmové postavy akoby zaskočené a prekvapené bezškrupulóznymi karieristami a vydriduchmi, šokuje ich likvidácia náboženských symbolov a na straníckych školeniach i predvolebných mítingoch dávajú nahlas najavo svoj nesúhlas, akoby netušili, s čím sa zahrávajú.

Nenájdeme tu jediného idealistu, presvedčeného zaslepeného „budovateľa lepších zajtrajškov“, hoci takí bývajú najobludnejší. Sú tu len podvodníci, oportunisti, agenti, alibisti alebo zlomení slabosi.

Ústredná postava (Marko Igonda) počas vojny vyniesla rozsudok smrti nad vlastným bratom, ale nejaví ani náznak výčitiek. Dokonca podvádza milujúcu ženu. Odmieta sa podieľať na komunistickom svinstve, ale nebojuje proti nemu, usiluje sa mu vyhýbať, nevidieť ho, ignorovať. Obetavá manželka (Monika Haasová) sa spolčí aj s diablom, len aby ho zachránila. A milenka (Kristýna Boková)? Tá ho predsa dostala do postele, lebo jej to uložili ako stranícku úlohu! (Akokoľvek nepravdepodobne a vykonštruovane to znie.)

Určité sympatie môže vzbudiť jej otec (Miroslav Donutil), no starý právnik, ktorý sa ako „buržoázny element“ neúspešne pokúsil o útek na Západ, je vystrašený, rezignovaný a chce len jediné: prežiť. Za akúkoľvek cenu.

Nadávky neoživia frázy

Vzťahy medzi postavami sú také zničené, že vôbec neprekáža, ak to medzi Igondom, Haasovou a Bokovou neiskrí. Ani v decentne nasnímaných erotických scénach, ktorých je tu neobyčajne veľa. Presvedčivejšie Igondovi vychádzajú interakcie s mužskými postavami.

V dialógoch sa prelínajú papierom šuštiace frázy so súčasnými expresívami a najmä množstvom vulgarizmov, čo – v rozpore so zámerom priblížiť film mladému divákovi – robí postavy i príbeh odťažitými, ťažko uveriteľnými. Naplno a suverénne pôsobí kamera režisérovho brata Igora Luthera, ktorá spolu s výpravou, kostýmami, rekvizitami a maskami snímke dodáva hĺbku, náladu, emócie a pútavosť i tam, kde sa to rozprávaniu celkom nedarí.

Miloslav Luther za zlom minulej éry nevidí zločinnú ideológiu, ale zlých zdeformovaných jednotlivcov. Má na svoj názor plné právo a, ako odznelo ešte pred slávnostnou premiérou, Slovenská filmová a televízna akadémia práve jeho Krok do tmy navrhuje nominovať na Európsku filmovú cenu.

Recenzia / Film

Krok do tmy

120 minút.
Scenár: Miloslav Luther, Marián Puobiš.
Réžia: Miloslav Luther.
Kamera: Igor Luther. Strih: Barbora Paššová.
Hudba: Vladimír Godár, Jevgenij Iršai, Peter Martinček.
Účinkujú: Marko Igonda, Monika Haasová, Kristýna Boková, Miroslav Donutil, Péter Nádašdi, Ady Hajdu, Atilla Mokoš, Marián Geišberg, Boris Farkaš a ďalší.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 629
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 621
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 567
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 614
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 177
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 825
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 873
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 290
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 961
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 481

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop