SME

Nehybnosť je naša prirodzená vlastnosť

O možnostiach, úspechoch a limitoch Art Film Festu hovorí riaditeľ Peter Nágel

Riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel (vpravo)  a prezident festivalu Milan Lasica.Riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel (vpravo) a prezident festivalu Milan Lasica. (Zdroj: AFF)

Svetová kinematografia je vo forme, ťažšie to majú festivaly. Aj Art Film Fest, ktorý sa v sobotu začína v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne. „Mohol by byť oveľa lepší, ale mohol aj nebyť,“ hovorí riaditeľ PETER NÁGEL.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď ste na tlačovej konferencii spomínali spoluprácu s Trenčianskymi Teplicami, nemali ste práve dobrú náladu. Čo vás hnevá?

"Možno som bol len stručný a strohý, ale pravdou je, že situácia je zložitá. Už keď som na Art Film Fest nastupoval, producent Ján Kováčik mi hovoril, že každý rok od primátorov počúva, ako sa im festival páči, chcú ho a sľubujú, že na budúci rok to bude lepšie. Ale nie je. Je takmer nemožné zabezpečiť, aby ku kinu Prameň pribudol kino-stan alebo iný premietací priestor. A to sa vôbec nerozprávame o niečom takom vznešenom, ako je vybudovanie festivalového paláca alebo multifunkčného komplexu. To by už boli úvahy v rovine science-fiction."

SkryťVypnúť reklamu

Mesto možno vidí, že festival vznikne, aj keď sa oň príliš nepričiní. Nie je aj v tom problém?

"Aby som bol presný, primátora sa nechcem dotknúť. On je jeden z mála, čo sa snaží. Pripomína však osamoteného vojaka v poli, miestni sponzori mu nepomôžu. Minulý rok sme centrum festivalu odklonili do Trenčína a všetci hneď boli v panike. Kaviarne zostali prázdne, ľudia sa pýtali, či je to koniec festivalu. Vtedy podnikatelia tvrdili, že im na spolupráci záleží, ale prešiel rok a zase spoločne nič nevytvorili. V tom meste pretrváva nehybnosť, asi naša prirodzená vlastnosť."

V čom je teda ten prínos, že Art Film Fest zostáva tam?

"Nebudem skrývať, už sme uvažovali nad zmenou. Myslím si, že Art Film Fest už predstavuje značku, ktorá by bola rozpoznateľná, v akomkoľvek inom slovenskom meste. Takéto strategické rozhodnutie je však možné urobiť len, povedzme, raz za dvadsať rokov. Ale len vtedy, keď si budeme istí, že sme našli miesto s lepšou infraštruktúrou a prirodzenými danosťami, miesto, kam by sme nemuseli všetko nosiť z Bratislavy. Také sme zatiaľ neobjavili."

SkryťVypnúť reklamu

tlacovka_res.jpg

Ako dlho môže takáto neistá situácia trvať? Ako dlho to bude únosné?

"Možno onedlho budeme riešiť legitímnu otázku, či nie je čas robiť na Slovensku jeden veľký festival miesto dvoch či troch. A kto potom rozhodne, v ktorom meste ten jeden bude? Art Film Fest má už dvadsaťdva rokov, a pritom, keď ho Peter Hledík v roku 1993 zakladal, bola to len komorná prehliadka krátkych dokumentov o výtvarnom umení. Trvala tri dni, na prvý ročník prišlo tristo ľudí a všetci sa vraj cítili senzačne."

Dnes má však festival ambície pozývať herecké hviezdy a odovzdávať im ceny.

"Povedzme, že to bol dobrý marketingový nápad. V Bratislave popri Artfilme najskôr fungoval festival Fórum, a potom Bratislavský festival, ktorý napriek krátkemu trvaniu sa stal diváckejším, populárnejším. A na túto skutočnosť bolo potrebné reagovať. Preto vznikli sekcie hraných filmov, prišlo rozšírenie do Trenčína a herci dostávali pamätné tabuľky. Ľudia si už Art Film Fest nevedia bez toho predstaviť."

SkryťVypnúť reklamu

Nie je to však pre takýto festival priveľká a zbytočná ambícia? Filmoví fanúšikovia sa na to nechodia pozerať, radšej sú v kine.

"Veľké osobnosti profesného alebo hereckého umenia oceňuje mnoho festivalov. Nepreceňujem to, ale vnímam, že práve toto má v médiách najväčšiu odozvu a aj sponzori sa nás medzi prvými otázkami pýtajú: A kto príde?"

Do Trenčianskych Teplíc prišiel aj Jeremy Irons alebo Isabelle Huppert, ale tiež herci, ktorí v tom čase už neboli hviezdami súčasnej kinematografie. Ako tento rok Claudia Cardinale.

"Ale boli tam aj Roman Polanski alebo Emir Kusturica. Veľké mená predstavujú symboliku asi pre každého z nás iného druhu, sú to stále zaujímavé osobnosti, možno na západ od nás cenené omnoho viac. Musíme si otvorene povedať, že náš festival nie je z rangu, aby sem každoročne prichádzali top hviezdy súčasnej kinematografie, čo mimochodom, vôbec nie je len otázka peňazí. Navyše, situácia sa za dvadsaťdva rokov radikálne zmenila. V prvej polovici 90. rokoch prevládal o východnú Európu prirodzenejší záujem než dnes. Všetko sa skomercionalizovalo a je problém priniesť meno, ktoré by bolo zaujímavé nielen pre mladých divákov, ale aj pre médiá."

SkryťVypnúť reklamu

Pred dvomi rokmi prišla na Art Film Fest Rumunka Cristina Flutur, ktorá tri týždne pred tým získala cenu pre najlepšiu herečku v Cannes. Hviezda. Ale okolo nej sa haló neurobilo. Prečo?

"Hviezda...?! To hovoríte vy, lebo hviezdny cirkus v Cannes veľmi dobre poznáte. Ale keď prídete za sponzorom a oznámite mu, že príde rumunská herečka, on povie: Aha, fajn. A kto ešte príde? A keď poviete, že už nikto, poďakuje sa vám, že možno nabudúce!"

flutur_res.jpg

Cristina Flutur (v strede) získala spolu s Cosminou Stratan (vľavo) cenu pre najlepšiu herečku na festivale v Cannes za úlohu v rumunskom filme Za kopcami. V pravo Alec Baldwin.

Hovoríte, že Art Film Fest ešte nemá veľké renomé. Nie je to však údel slovenského festivalu? Toto nie je zrovna sexy región. Chýba nám južanský temperament aj severská mystika, sme možno len nudný stred.

SkryťVypnúť reklamu

"To je dobrý postreh. Napríklad športovci to cítia asi rovnako. Tu by sme asi ťažko zorganizovali taký špičkový atletický míting, akým je v Ostrave Zlatá tretra, kam chodí aj Bolt a ďalšie hviezdy ako na bežiacom páse. Paradoxne, šéfuje mu Slovák Alfons Juck, medzinárodne rešpektovaný odborník. Organizuje aj menší míting v Dubnici, ale keďže je viac orientovaný na technické disciplíny ako disk, oštep a kladivo, nie je príliš atraktívny. Síce tam príde aj olympijský víťaz z Maďarska, ale to sa rovná asi tomu, ako keď k nám príde ocenená rumunská herečka. Nikoho to príliš nezaujíma. Ale to je iba jeden uhol pohľadu. Ten druhý je rovnako komplikovaný a súvisí s celkovou kultúrnou tradíciou na Slovensku, jej podporou a dotáciou, kalendárom etablovaných zahraničných prehliadok... je toho oveľa viac, čo vplýva a rozhoduje o fenoméne zvaný medzinárodný filmový festival."

SkryťVypnúť reklamu

Takže keď nás nezaujíma rumunská herečka, nemôžeme sa čudovať, že nikoho nezaujíma ani slovenský festival?

"To by som si určite netrúfal tvrdiť, ale občas sa zdá, že „veľký“svet akoby bol tak nastavený. Vezmime si posledné ročníky festivalov v Cannes, Berlíne, Benátkach. Svojou dramaturgiou akoby túto časť sveta nevnímali. Takmer ju ignorujú."

Vy by ste si vedeli nejaký náš film z posledného obdobia predstaviť v ich súťažiach?

"Ani jeden, samozrejme. Ale myslel som celý východný blok, Balkán aj bývalé sovietske republiky, Maďarsko, Poľsko... Nemám dokonalý prehľad, ale nechce sa mi veriť, že by v takom ohromnom priestore okrem Maďara Kornéla Mundruczóa a Rusa Andreja Zviaginceva nikto iný nebol."

Filmy z týchto troch veľkých festivalov sú na Art Film Feste obľúbené. Ako vnímate, že silná distribučná spoločnosť Film Europe začína organizovať vlastnú prehliadku Be2Can zloženú práve z nich? Ak nejaký zakúpi, asi si ho radšej nechá pre seba, ako by vám ho mala poskytnúť.

SkryťVypnúť reklamu

"Pokojne sa môže stať, že raz na tlačovke oznámim, že žiadny film z Cannes nemáme, aj keď ho už náš distributér bude mať zakúpený. Art Film Fest prichádza tri-štyri týždne po Cannes, čo je extrémne krátky čas a je len zhoda šťastných náhod, že sa nám podarí mať aj Zlatú palmu. To sa podarilo predvlani s Láskou, aj vlani so Životom Adele, čo vyvolalo akési samozrejmé očakávanie, že Zlatá palma bude na našom festivale každý rok. No, bohužiaľ, tentoraz nebude."

Máte ťažké srdce na Film Europe?

"Určite nie. Mali sme napríklad záujem otvoriť festival nórskym filmom z Berlinale In Order of Disappearance so Stellanom Skarsgaardom, ale ponúkli nám odlišné obchodné podmienky ako vlani. Vedeli sme tiež, že majú štyri filmy v súťaži v Cannes, ešte skôr ako sa festival začal, a počas neho kúpili aj ďalšie, vrátane Zlatej palmy. Pýtal som sa, prečo zmenili obchodnú politiku. Riaditeľ Ivan Hronec mi vysvetlil, že ak nejaký film zakúpi, ešte to neznamená, že už film má. Po zaplatení zálohovej garancie vo výške dvadsať percent postupne splatí zvyšok, kým ho uvedie do distribúcie. Ak by ho chcel uvoľniť už pre náš festival, musel by celú sumu zaplatiť okamžite. Keďže tie ceny sú vysoké, požaduje aj od festivalov prijateľnú návratnosť. V praxi to znamená prísnejšie podmienky, že ak by sme chceli uviesť všetky ich filmy, je momentálne pre nás nesplniteľné. Ale ako vidno z programu, máme aj horúce novinky z ponuky Film Europe, takže naša spolupráca pokračuje."

SkryťVypnúť reklamu

turecko_res.jpg

Tohtoročná Zlatá palma turecký film Zimný spánok.

Ako vidíte dnes publikum Art Film Festu? Je dostatočne otvorené na to, aby ste mohli v programe riskovať?

"Nemáme problém zaradiť akýkoľvek film, navzájom si dôverujeme a nevyruší ma ani štatistika, že na nejaké premietanie prišlo len tridsať ľudí. Bolo by zaujímavé vedieť, koľko ľudí by chcelo vidieť tohtoročnú Zlatú palmu, vyše trojhodinový turecký film Zimný spánok. Zrejme by sme ho uviedli len v sále pre 150 ľudí, čo by bol zároveň test, ako sa mu asi bude dariť v bežnej distribúcii."

Napriek problémom, ktoré majú festivaly a distributéri, svetová kinematografia sa zdá byť vo forme. Súhlasíte?

"Áno. Všeobecne deklarovaná kríza akoby sa kinematografii vyhýbala. Filmov, aj dobrých, je, našťastie, stále dosť."

SkryťVypnúť reklamu

Čo sa musí stať, aby vás nejaký nadchol?

"Za tie roky, čo pôsobím v tejto profesii, sa už zo mňa stal otrlý divák. V tom zmysle, že odpozerám všetko, aj tri a pol hodinový turecký film a len málokedy ma niečo prekvapí. Ale z času na čas sa objaví niečo výnimočné. V Cannes som teraz videl ukrajinský film Klan, ktorý máme aj v našej súťaži. V jeho popise som sa dočítal, že je o chlapcovi, ktorý príde ako nováčik do ústavu pre hluchonemých. Nebola tam vôbec zmienka o tom, že v ňom nie sú dialógy, len znaková reč. Treba výnimočnú odvahu a vytrvalosť, aby vznikol v dnešnej dobe film s takým obsahom a formou. Pripomenulo mi to chvíle, keď sme videli čiernobiely a nemý film The Artist. Sedíte ako obvykle v kine a počas premietania si zrazu uvedomíte, že ste svedkom niečoho výnimočného...

SkryťVypnúť reklamu

Načítavam video...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 696
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 900
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 593
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 459
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 689
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 428
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 258
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 673
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


8
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 3
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


1
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 824
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 623
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 37 033
  4. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 24 600
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 549
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 12 026
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 961
  8. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 9 757
  1. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  2. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
  3. Radko Mačuha: Fico vymenil Troškovú za Bombica.
  4. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  5. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  6. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  7. Tupou Ceruzou: Businessman
  8. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
SkryťZatvoriť reklamu