SME

Filmy z Cannes: Nehádžme žraloka do Dunaja

Keď Zlatú palmu získala Tarantinova Pulp Fiction, diváci sa do kina hrnuli. Čo urobia, keď doň príde turecký film Zimný spánok, ktorý v Cannes zvíťazil tento rok? Osud Zlatých paliem nebýva vždy rovnaký, slovenský distributér musí vymýšľať spôsob, ako na

Plagát k Stromu života avizoval, že v hlavných úlohách uvidíme Seana Penna a Brada Pitta. Vo filme Terrencea Malicka však hrajú aj dinosaury, čo bolo pre mnohých divákov nestráviteľným prekvapením.Plagát k Stromu života avizoval, že v hlavných úlohách uvidíme Seana Penna a Brada Pitta. Vo filme Terrencea Malicka však hrajú aj dinosaury, čo bolo pre mnohých divákov nestráviteľným prekvapením. (Zdroj: OUTNOW)

ne ľudí pripraviť.

„Ten film je majstrovský. Po celý čas sa drží témy, nesie v sebe silný odkaz, režisér sa v ňom nespreneveril svojmu štýlu. Má len jednu chybu: je nedistribuovateľný. Respektíve, nie je distribuovateľný klasickým spôsobom,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Film Europe Ivan Hronec, ktorý na festivale v Cannes kúpil víťaza Zlatej palmy, turecký film Zimný spánok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Režisér Nuri Belgi Ceylan mal ambiciózny projekt a úspešne ho naplnil. Podarilo sa mu vyrozprávať intímny, spoločenský a tak trochu aj filozofický príbeh zároveň, plynulo prechádzať od prejavov bežného ľudského ega (ktoré ničí napríklad manželstvá) k úvahám o neprítomnosti Boha a existencii zla, ktorá by mohla fatálne ovplyvňovať ľudstvo ako celok.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho film má tri hodiny a šestnásť minút, a je plný rýchlych, literárne napísaných dialógov, ktoré v divákoch vyvolávajú pocit, že musia za pár sekúnd pochopiť Dostojevského alebo Čechova.

Keď o pár mesiacov pôjde do slovenských kín, bude naň treba chuť aj odvahu.

Brad Pitt klamal divákov

Štatistiky ukazujú, že o Zlaté palmy je vo svetových kinách záujem, ale len občas sa stane, že v Cannes objavia ozajstný filmový hit. Takým bola Pulp Fiction Quentina Tarantina v roku 1994, alebo Fahrenheit 9/11 od Michaela Moora o desať rokov neskôr – v oboch prípadoch sa z predaných lístkov vyzbieralo vyše dvesto miliónov dolárov.

Zlaté palmy

a tržby v kinách

  • 2013 - Život Adele
    réžia: Abdellatif Kechiche
    tržby: 20 miliónov dolárov

  • 2012 - Láska
    Michael Haneke
    25 miliónov

  • 2011 - Strom života
    Terrence Malick
    54 miliónov

  • 2010 - Strýko búnmí
    Apichatpong Weerasethakul
    1 milión

  • 2009 - Biela stuha
    Michael Haneke
    19 miliónov

  • 2008 - Medzi stenami
    Laurent Cantet
    13 miliónov

  • 2007 - 4 mesiace, 3 týždne, 2 dni
    Cristian Mungiu
    10 miliónov

  • 2006 - Vietor sa dvíha
    Ken Loach
    22 miliónov

  • 2005 - Dieťa
    bratia Dardennovci
    5 miliónov

  • 2004 - Fahrenheit 9/11
    Michael Moore
    222 miliónov

  • 2002 - Pianista
    Roman Polanski
    120 miliónov

  • 1995 - Underground
    Emir Kusturica
    171 miliónov

  • 1994 - Pulp Fiction
    Quentin Tarantino
    213 miliónov

  • 1991 - Barton Fink
    bratia Coenovci
    6 miliónov

Priemerne na jedného víťaza vychádza asi dvadsať miliónov. Také číslo platilo aj pre vlaňajšiu Zlatú palmu Život Adele a mnohé filmy boli ešte o čosi slabšie.

SkryťVypnúť reklamu

Povedali by ste, že pri takom rumunskom alebo thajskom filme je to celkom logické, pretože kto by sa už hrnul na film, ktorý nakrútil režisér Apichatpong Weerasethakul (Strýko Búnmí, ktorý sa vedel rozpamätať na minulé životy) alebo Cristian Mungiu (4 mesiace, 3 týždne, 2 dni).

Ukazuje sa však, že ani známe režisérske alebo herecké mená návštevnosť veľmi neovplyvnia. Ivan Hronec s tým mal skúsenosti, aj keď pred štyrmi rokmi distribuoval Zlatú palmu od Terrencea Malicka Strom života. V ňom hrá Sean Penn a Brad Pitt.

„Divákov možno najprv Brad Pitt nalákal, ale keď prišla na rad sekvencia s dinosaurami, začali sa postupne dvíhať z kresiel a odchádzať. Nič horšie sa nemôže stať,“ hovorí.

Myslí si preto, že víťazné filmy z Cannes nemožno len tak pustiť do kina, že ľudí na ne treba pripraviť a že on ako distributér musí byť kreatívny a flexibilný a „vymýšľať si pomôcky“.

SkryťVypnúť reklamu

Jedna palma nemá zmysel

V septembri teda uvedie do kín Zimný spánok – ale nie samostatne. Uvedie ho ako súčasť novej prehliadky Be2Can, ktorú sám chystá.

„Keby sme ho premietali samostatne, možno by ľudia odišli z kina nahnevaní alebo s nepochopením,“ hovorí.

„Nemá zmysel hodiť žraloka do Dunaja alebo pustiť sladkovodnú rybu do mora. Preto sa pokúsime skopírovať prostredie celého festivalu, simulovať jeho súťaž a ukázať, akú dramaturgiu festival má a aké filmy považuje v súčasnosti za zásadné. Ak spolu zo Zlatou palmou uvedieme aj iné filmy zo súťaže v Cannes, diváci budú môcť pochopiť kontext, z akého táto Zlatá palma vyšla.“

Z názvu prehliadky je zrejmé, že okrem filmov z Cannes sa premietnu aj niektoré filmy z Berlína a Benátok.

Hronec má v pláne osloviť aj iné distribučné spoločnosti a získať ich filmy. Napríklad kanadský film Mommy mladého režiséra Xaviera Dolana od Asociácie slovenských filmových klubov. Ten by rád premietol popri novinke Jeana-Luca Godarda Adieu au langage aj preto, že oba teraz v Cannes získali Cenu poroty.

SkryťVypnúť reklamu

„Dolan je mladý provokatér, starí bardi mu možno neodpustia, že je päť rokov v biznise a už nakrútil šesť filmov,“ hovorí Hronec, „ale stavím sa, že keby ste nevedeli, kto nakrútil Adieu au langage, ani by ste nepovedali, že je to Godard. Tipovali by ste, že je to nejaký Dolanov kamarát a súčasník. Obaja prišli do Cannes s inovatívnym filmovým jazykom, a to sa najkrajšie ukáže, keď budú tieto filmy pokope.“

Nie všetko je pre všetkých

Zimný spánok sa spoločnosť Film Europe rozhodla kúpiť pár dní predtým, ako získal Zlatú plamu. Jej riaditeľ počúval ohlasy divákov a vraví, že v novinách si prečítal mnohé recenzie a odhady.

Presvedčilo ho nadšenie okolo filmu a nakoniec využil to, že záujem distributérov oň postupne opadol. Vraj práve preto, že sa ho báli a nevedeli si predstaviť, ako ho odpromujú a uvedú do kín.

SkryťVypnúť reklamu

„Zmierme sa s tým, že takýto typ vysokého umenia nie je určený pre všetkých,“ hovorí Ivan Hronec.

„To len populistická demokracia nás núti k tomu, aby sme zlučovali kvalitu s masovým záujmom. Pritom nás všetko presviedča o opaku a, napokon, ja ani nechcem, aby Zimný spánok videli davy ľudí. Chcem sa o ňom rozprávať s tými, čo ho pochopia, čo čítajú Čechova, poznajú literatúru, poznajú históriu filmu. Možno, že takých ľudí tu nakoniec bude len dvetisíc, ale zmierim sa s tým.“

The Artist: Diváci sa neodvážili chrúmať pukance

„Keď sme o tomto filme prvýkrát počuli a dozvedeli sa, že je čiernobiely a nemý, zostali sme trochu zaskočení. Také čosi si dnes vyžaduje poriadnu odvahu! Ale potom sme si povedali, že má čosi do seba a že by stálo za to, keby sme ho uviedli v bežnej distribúcii,“ hovorí o francúzskom filme The Artist Jana Studená zo spoločnosti Forum Film.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2011 to bol na festivale v Cannes rozhodne ten najextravagantnejší film a nadšenie z neho bolo mimoriadne. Nezískal síce Zlatú palmu, ale Jean Dujardin v hlavnej úlohe dostal cenu pre najlepšieho herca.

Do našich kín prišiel už o necelý rok, tesne po tom, ako vyhral Zlatý glóbus a tesne pred tým, ako ovládol Oscary. Na Slovensku neboli Dujardin ani režisér Michel Hazanavicius dovtedy veľmi známi, a film u nás videlo 7340 divákov, čo pri takomto type filmu považuje Forum Film za úspech.

„Na plagáte sme už mali glóbusy aj palmy,“ hovorí Jana Studená. „Nedá sa povedať, že by prestížne ocenenia filmu vždy pomáhali zvyšovať návštevnosť, toto bol však ten prípad. Do kina naň chodil skôr vyberavý divák a tomu ocenenia pomáhajú zorientovať sa v tom, čo je dobré.“

SkryťVypnúť reklamu

Premiéra filmu bola pre ňu zážitkom, v jednej chvíli si uvedomila, že je v sále úplné ticho. Nie preto, že The Artist je nemý, ale preto, že si nikto netrúfol chrúmať pukance. „Všetci boli takí sústredení, až som začala uvažovať o tom, či nás farba a zvuk zbytočne neodpútavajú od príbehu,“ hovorí.

Napriek tomu, dodnes zrejme zostalo dosť ľudí, ktorí sa čiernobieleho a nemého filmu boja, a preto čarovný Hazanaviciusov film nevideli.


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  2. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  6. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  7. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  8. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  1. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  2. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  3. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  6. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  7. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 717
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 12 176
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 675
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 073
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 041
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 253
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 4 805
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 697
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 186 557
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 13 063
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 242
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 778
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 203
  6. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 5 105
  7. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 4 878
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 679
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
SkryťZatvoriť reklamu