SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Filmy z Cannes: Nehádžme žraloka do Dunaja

Keď Zlatú palmu získala Tarantinova Pulp Fiction, diváci sa do kina hrnuli. Čo urobia, keď doň príde turecký film Zimný spánok, ktorý v Cannes zvíťazil tento rok? Osud Zlatých paliem nebýva vždy rovnaký, slovenský distributér musí vymýšľať spôsob, ako na

Plagát k Stromu života avizoval, že v hlavných úlohách uvidíme Seana Penna a Brada Pitta. Vo filme Terrencea Malicka však hrajú aj dinosaury, čo bolo pre mnohých divákov nestráviteľným prekvapením.Plagát k Stromu života avizoval, že v hlavných úlohách uvidíme Seana Penna a Brada Pitta. Vo filme Terrencea Malicka však hrajú aj dinosaury, čo bolo pre mnohých divákov nestráviteľným prekvapením. (Zdroj: OUTNOW)

ne ľudí pripraviť.

„Ten film je majstrovský. Po celý čas sa drží témy, nesie v sebe silný odkaz, režisér sa v ňom nespreneveril svojmu štýlu. Má len jednu chybu: je nedistribuovateľný. Respektíve, nie je distribuovateľný klasickým spôsobom,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Film Europe Ivan Hronec, ktorý na festivale v Cannes kúpil víťaza Zlatej palmy, turecký film Zimný spánok.

Režisér Nuri Belgi Ceylan mal ambiciózny projekt a úspešne ho naplnil. Podarilo sa mu vyrozprávať intímny, spoločenský a tak trochu aj filozofický príbeh zároveň, plynulo prechádzať od prejavov bežného ľudského ega (ktoré ničí napríklad manželstvá) k úvahám o neprítomnosti Boha a existencii zla, ktorá by mohla fatálne ovplyvňovať ľudstvo ako celok.

Jeho film má tri hodiny a šestnásť minút, a je plný rýchlych, literárne napísaných dialógov, ktoré v divákoch vyvolávajú pocit, že musia za pár sekúnd pochopiť Dostojevského alebo Čechova.

Keď o pár mesiacov pôjde do slovenských kín, bude naň treba chuť aj odvahu.

Brad Pitt klamal divákov

Štatistiky ukazujú, že o Zlaté palmy je vo svetových kinách záujem, ale len občas sa stane, že v Cannes objavia ozajstný filmový hit. Takým bola Pulp Fiction Quentina Tarantina v roku 1994, alebo Fahrenheit 9/11 od Michaela Moora o desať rokov neskôr – v oboch prípadoch sa z predaných lístkov vyzbieralo vyše dvesto miliónov dolárov.

Zlaté palmy
a tržby v kinách
  • 2013 - Život Adele
    réžia: Abdellatif Kechiche
    tržby: 20 miliónov dolárov
  • 2012 - Láska
    Michael Haneke
    25 miliónov
  • 2011 - Strom života
    Terrence Malick
    54 miliónov
  • 2010 - Strýko búnmí
    Apichatpong Weerasethakul
    1 milión
  • 2009 - Biela stuha
    Michael Haneke
    19 miliónov
  • 2008 - Medzi stenami
    Laurent Cantet
    13 miliónov
  • 2007 - 4 mesiace, 3 týždne, 2 dni
    Cristian Mungiu
    10 miliónov
  • 2006 - Vietor sa dvíha
    Ken Loach
    22 miliónov
  • 2005 - Dieťa
    bratia Dardennovci
    5 miliónov
  • 2004 - Fahrenheit 9/11
    Michael Moore
    222 miliónov
  • 2002 - Pianista
    Roman Polanski
    120 miliónov
  • 1995 - Underground
    Emir Kusturica
    171 miliónov
  • 1994 - Pulp Fiction
    Quentin Tarantino
    213 miliónov
  • 1991 - Barton Fink
    bratia Coenovci
    6 miliónov

Priemerne na jedného víťaza vychádza asi dvadsať miliónov. Také číslo platilo aj pre vlaňajšiu Zlatú palmu Život Adele a mnohé filmy boli ešte o čosi slabšie.

Povedali by ste, že pri takom rumunskom alebo thajskom filme je to celkom logické, pretože kto by sa už hrnul na film, ktorý nakrútil režisér Apichatpong Weerasethakul (Strýko Búnmí, ktorý sa vedel rozpamätať na minulé životy) alebo Cristian Mungiu (4 mesiace, 3 týždne, 2 dni).

Ukazuje sa však, že ani známe režisérske alebo herecké mená návštevnosť veľmi neovplyvnia. Ivan Hronec s tým mal skúsenosti, aj keď pred štyrmi rokmi distribuoval Zlatú palmu od Terrencea Malicka Strom života. V ňom hrá Sean Penn a Brad Pitt.

„Divákov možno najprv Brad Pitt nalákal, ale keď prišla na rad sekvencia s dinosaurami, začali sa postupne dvíhať z kresiel a odchádzať. Nič horšie sa nemôže stať,“ hovorí.

Myslí si preto, že víťazné filmy z Cannes nemožno len tak pustiť do kina, že ľudí na ne treba pripraviť a že on ako distributér musí byť kreatívny a flexibilný a „vymýšľať si pomôcky“.

Jedna palma nemá zmysel

V septembri teda uvedie do kín Zimný spánok – ale nie samostatne. Uvedie ho ako súčasť novej prehliadky Be2Can, ktorú sám chystá.

„Keby sme ho premietali samostatne, možno by ľudia odišli z kina nahnevaní alebo s nepochopením,“ hovorí.

„Nemá zmysel hodiť žraloka do Dunaja alebo pustiť sladkovodnú rybu do mora. Preto sa pokúsime skopírovať prostredie celého festivalu, simulovať jeho súťaž a ukázať, akú dramaturgiu festival má a aké filmy považuje v súčasnosti za zásadné. Ak spolu zo Zlatou palmou uvedieme aj iné filmy zo súťaže v Cannes, diváci budú môcť pochopiť kontext, z akého táto Zlatá palma vyšla.“

Z názvu prehliadky je zrejmé, že okrem filmov z Cannes sa premietnu aj niektoré filmy z Berlína a Benátok.

Hronec má v pláne osloviť aj iné distribučné spoločnosti a získať ich filmy. Napríklad kanadský film Mommy mladého režiséra Xaviera Dolana od Asociácie slovenských filmových klubov. Ten by rád premietol popri novinke Jeana-Luca Godarda Adieu au langage aj preto, že oba teraz v Cannes získali Cenu poroty.

„Dolan je mladý provokatér, starí bardi mu možno neodpustia, že je päť rokov v biznise a už nakrútil šesť filmov,“ hovorí Hronec, „ale stavím sa, že keby ste nevedeli, kto nakrútil Adieu au langage, ani by ste nepovedali, že je to Godard. Tipovali by ste, že je to nejaký Dolanov kamarát a súčasník. Obaja prišli do Cannes s inovatívnym filmovým jazykom, a to sa najkrajšie ukáže, keď budú tieto filmy pokope.“

Nie všetko je pre všetkých

Zimný spánok sa spoločnosť Film Europe rozhodla kúpiť pár dní predtým, ako získal Zlatú plamu. Jej riaditeľ počúval ohlasy divákov a vraví, že v novinách si prečítal mnohé recenzie a odhady.

Presvedčilo ho nadšenie okolo filmu a nakoniec využil to, že záujem distributérov oň postupne opadol. Vraj práve preto, že sa ho báli a nevedeli si predstaviť, ako ho odpromujú a uvedú do kín.

„Zmierme sa s tým, že takýto typ vysokého umenia nie je určený pre všetkých,“ hovorí Ivan Hronec.

„To len populistická demokracia nás núti k tomu, aby sme zlučovali kvalitu s masovým záujmom. Pritom nás všetko presviedča o opaku a, napokon, ja ani nechcem, aby Zimný spánok videli davy ľudí. Chcem sa o ňom rozprávať s tými, čo ho pochopia, čo čítajú Čechova, poznajú literatúru, poznajú históriu filmu. Možno, že takých ľudí tu nakoniec bude len dvetisíc, ale zmierim sa s tým.“

The Artist: Diváci sa neodvážili chrúmať pukance

„Keď sme o tomto filme prvýkrát počuli a dozvedeli sa, že je čiernobiely a nemý, zostali sme trochu zaskočení. Také čosi si dnes vyžaduje poriadnu odvahu! Ale potom sme si povedali, že má čosi do seba a že by stálo za to, keby sme ho uviedli v bežnej distribúcii,“ hovorí o francúzskom filme The Artist Jana Studená zo spoločnosti Forum Film.

V roku 2011 to bol na festivale v Cannes rozhodne ten najextravagantnejší film a nadšenie z neho bolo mimoriadne. Nezískal síce Zlatú palmu, ale Jean Dujardin v hlavnej úlohe dostal cenu pre najlepšieho herca.

Do našich kín prišiel už o necelý rok, tesne po tom, ako vyhral Zlatý glóbus a tesne pred tým, ako ovládol Oscary. Na Slovensku neboli Dujardin ani režisér Michel Hazanavicius dovtedy veľmi známi, a film u nás videlo 7340 divákov, čo pri takomto type filmu považuje Forum Film za úspech.

„Na plagáte sme už mali glóbusy aj palmy,“ hovorí Jana Studená. „Nedá sa povedať, že by prestížne ocenenia filmu vždy pomáhali zvyšovať návštevnosť, toto bol však ten prípad. Do kina naň chodil skôr vyberavý divák a tomu ocenenia pomáhajú zorientovať sa v tom, čo je dobré.“

Premiéra filmu bola pre ňu zážitkom, v jednej chvíli si uvedomila, že je v sále úplné ticho. Nie preto, že The Artist je nemý, ale preto, že si nikto netrúfol chrúmať pukance. „Všetci boli takí sústredení, až som začala uvažovať o tom, či nás farba a zvuk zbytočne neodpútavajú od príbehu,“ hovorí.

Napriek tomu, dodnes zrejme zostalo dosť ľudí, ktorí sa čiernobieleho a nemého filmu boja, a preto čarovný Hazanaviciusov film nevideli.

artist_res.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 941
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 322
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 409
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 292
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 846
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 787
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 273
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 188
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 051
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: TV Oko

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

20 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

10 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan