Už sme si zvykli, že počasie občas zaženie festivalové podujatia spod holého neba pod divadelnú strechu. Aj otváracie predstavenie aktuálneho ročníka sa hralo v domovskom prostredí banskobystrického Národného domu. Obligátna výhovorka na prírodu však tentoraz zaznela falošným tónom, po daždi nebolo ani stopy. Pravý dôvod treba asi hľadať v množstve javiskových fines – na zámockom nádvorí zvolenského zámku by sa z nich dala realizovať sotva polovica.
Exoticko-romantické libreto o priateľstve lovcov perál Nadira a Zurgu, ktoré rozdelí láska ku krásnej Leile, nepatrí k najvydarenejším. Režisérka Andrea Hlinková sa z hendikepu pokúsila urobiť cnosť a riedke textové pradivo vyplniť vizuálnymi efektmi. V tíme s dvornou výtvarníčkou Miriam Struhárovou prešpikovali inscenáciu fantazijnými surrealistickými projekciami (inšpirácia Salvadorom Dalím), lesklými materiálmi a všadeprítomnými tanečnými číslami.
Snahe upútať diváka padali za obeť štýlová jednota poetiky (miešanie „moderného“ a „klasického“) aj bezpečnosť spevákov (šmykľavá šikmá podlaha). Škoda, že bujnú ilustratívnosť nenahradila radšej intenzívnejšia herecká práca a protagonisti opäť čerpali z repertoáru naučených klišé.
Dôvodom, prečo operné divadlá siahajú po Lovcoch perál, je páčivá partitúra s tromi parádnymi speváckymi príležitosťami. Domáci protagonisti v nich príliš neoslnili: barytonistovi Martinovi Popovičovi (Zurga) chýbala kultúra tónu, tenorista Dušan Šimo (Nadir) sa s partom exponovaným do vysokej polohy neraz potrápil. Ozajstnou perlou inscenácie sa tak stala hosťujúca Katarzyna Mackiewicz. A to nielen vďaka luxusným „haute couture“ toaletám Borisa Hanečku.
Poľská sopranistka disponuje znelým hlasom s krásnym strieborným zvončekom, ktorým sa dokáže maznať so sladkým pianom a vzápätí ho rozvinúť do žiarivého forte. Dobre sa držal orchester pod vedením Igora Bullu – disciplinovane čistý v lyrike, energicky sa vzpínajúci v dráme. Kus poctivej roboty bolo cítiť za výkonom farebne sýteho zboru (zbormajster Ján Procházka).
Zámocké hry zvolenské pokračujú hosťujúcim predstavením brnianskej Marie di Rudenz s Ľubicou Vargicovou v titulnej postave a končia sa banskobystrickým Mac– bethom so zahraničnými hosťami (Vittorio Vitelli, Iano Tamar). Dramaturgickým vrcholom festivalu je slovenská premiéra Rossiniho Tancreda, v ústrednom parte sa predstaví Jana Kurucová.