SME

Živý kontakt s umením je neraz luxus

Nostalgiu považujem za pascu, hovorí Pavel Zuštiak, slovenský choreograf žijúci v New Yorku

Pavel Zuštiak (1971), choreograf, tanečník. Narodil sa v Košiciach, s tancom začínal v súbore Tremolo, študoval naVysokej škole ekonomickej v Košiciach, neskôr na School for New Dance Development v Amsterdame. Svoje prvé práce prezentoval  aj v Holandsku,Pavel Zuštiak (1971), choreograf, tanečník. Narodil sa v Košiciach, s tancom začínal v súbore Tremolo, študoval naVysokej škole ekonomickej v Košiciach, neskôr na School for New Dance Development v Amsterdame. Svoje prvé práce prezentoval aj v Holandsku, (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Budúci týždeň na festivale KioSK v Stanici Žilina - Záriečie bude mať slovenskú premiéru aj tanečná inscenácia The Painted Bird II: Amidst. Jej tvorcom je PAVEL ZUŠTIAK, ktorý žije už 15 rokov v New Yorku. Za prvú časť ho nominovali na Bessie Award, obdobu amerického tanečníckeho Oscara, tanečník Jaro Viňarský ju nakoniec vďaka tomuto predstaveniu aj dostal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Amidst znamená uprostred. Prečo takýto názov?
„Celá trilógia The Painted Bird súvisí s vykorenením, dotýkame sa otázok identity, pýtame sa, do akej miery nás definuje prostredie, čo je len kultúrny nános, ktorý sme prijali. V tejto časti sa zaoberám nostalgiou. Niekedy sa totiž upíname na nejaké miesto a žijeme v ilúzii, že ak by sme tam žili, toto samotné miesto by nám niečo zabezpečilo. Alebo zase spomíname na to, čo sme zanechali za sebou, napríklad, že za socializmu bolo lepšie. Ja však považujem nostalgiu za pascu.“

SkryťVypnúť reklamu

Cítite sa v Amerike už doma?
„Snažím sa na ňu neupínať.“

Prečo?
„Pretože keď sa na niečo upnete, prepínate na autopilota, ja sa snažím neprestať vnímať, počúvať, uvedomovať si.“

Pri vašom predstavení si divák neposedí, však?
„Áno, hrá sa bez stoličiek pre divákov. V čiernom boxe sály je päť plôch, medzi ktorými sa môžu diváci voľne pohybovať. Stávajú sa tak účinkujúcim davom. Podobný efekt sme využili aj v prvej časti trilógie Bastard.“

Na konci sezóny ste túto časť prezentovali v historickej budove SND v rámci festivalu Eurokontext. Prečo sa choreograf rozhodne zapojiť do projektu niekoľko desiatok netanečníkov?
„Keď som učil na Kalifornskej univerzite, stalo sa raz, že jeden z učiteľov ochorel, museli spojiť triedy a ja som mal odrazu v sále 80 študentov. Keď som pred sebou videl tú masu tiel, vedel som, že to raz chcem využiť v inscenácii.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa vám robí s netanečníkmi?
„Ľudia bez tanečnej skúsenosti majú často v sebe niečo prirodzené, čo sa snažím zachovať a zvýrazniť na scéne. V tom dave chceme vždy prezentovať aj akýsi prierez ľudstvom, aby sa na scéne stretli ľudia rôznej rasy, kultúry, histórie.“

Nie je produkčné peklo zorganizovať také niečo?
„Ani nie, hrali sme to už takmer štyridsaťkrát. Skôr je náročné, ako priviesť účinkujúcich k tomu, aby do vystúpenia dali všetko, čo v sebe majú, aby sa dokázali napojiť na energiu divákov a recyklovať ju.“

Trilógia vychádza z predlohy poľského exilového autora Jerzyho Kosinského The Painted Bird (Pomaľované vtáča). U nás je známejší jeho román Bol som pri tom, aj pre jeho geniálne filmové spracovanie.
„The Painted Bird je príbehom šesťročného chlapca tmavšej pleti, o ktorom si myslia, že je Róm, preto mu nechcú pomôcť a on sa musí ponevierať. Ako prechádza z miesta na miesto, nikdy nevie, aké pravidlá platia v jeho novej komunite. Aj náš divák si bude musieť vždy nanovo definovať postoj k tomu, čo sa deje na danom javisku.“

SkryťVypnúť reklamu

V New Yorku žijete už 15 rokov, je ešte vždy snom mladých umelcov?
„To mesto žije, neustále sa mení, stále ním plynie kvantum umenia, je miestom mnohých kultúr, vznikajú tam nové a nové reštaurácie, nové galérie, preto je stále magnetom pre tvorivých ľudí. Žiť tam je však čoraz ťažšie, lebo ceny nehnuteľností idú veľmi hore. V minulosti vždy existovala nejaká štvrť, kde sa združovali umelci, lebo sa tam dalo prežiť.“

A teraz?
„Menej a menej. Bushwick je asi posledným takým miestom. Umelci vždy do štvrte prinesú niečo zaujímavé, čo pritiahne iných, čo zdvihne ceny, ktoré potom vytlačia zo štvrte umelcov. Mnohí odchádzajú, a to je vážny stav. Bola by škoda, keby sa z New Yorku stalo len galerijné mesto, americké Abú Zabí, do ktorého sa kultúra len importuje, kde prirodzene nevzniká.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo je s dávnou slávnou umeleckou štvrťou Greenwich Village?
„Dnes je to jedna z najdrahších štvrtí. Bývajú tam celebrity, jednoizbový byt stojí aj 5 až 10 miliónov dolárov. Alebo Soho? Pred tridsiatimi rokmi tam v industriálnych priestoroch žili umelci, často bez oficiálneho povolenia. Dnes si už squatovať nemôžu dovoliť, všetko je regulované. Problémy však majú nielen nezávislí umelci, ale aj veľké organizácie ako Metropolitná opera, veľmi sa obávajú, či o pár rokov nebudú musieť zatvoriť. Ani veľké inštitúcie totiž nevyžijú zo vstupného a štátne dotácie v rámci National Endowment for the Arts sú asi tak na úrovni rozpočtu parížskej opery.“

V Amerike všetko predsa vždy stálo na sponzoroch.
„Ale celá generácia tých, čo umenie podporovali, už odumiera. Získať mladých sponzorov, ktorí by umenie udržali, je problém.“

SkryťVypnúť reklamu

Súvisí to s krízou?
„Aj s meniacim sa vzťahom k umeniu. Divák je iný, mení sa aj spôsob, ako sa dívame na diela, ich prístupnosť, mnohé sa odohráva už len virtuálne, živý kontakt s umením sa stáva luxusom. Je to aj výzva pre umelcov, ako inovatívne pracovať s divákom, aby sme ho získali naspäť do divadla.“

Cítiť nejakú nervozitu voči imigrantom z východnej Európy?
„Skôr sa rieši prílev Mexičanov, ktorí zväčša robia najpodradnejšie práce. Po mojom príchode ma prekvapilo, že ani černošská otázka ešte nie je vyriešená, je to stále bolestivá téma. Diskusia však ožíva aj vďaka filmom ako 12 rokov otrokom či Django.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku aj bez spoluúčasti
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  5. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  7. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Doma v záhrade je najčítanejší mesačník na Slovensku
  2. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké
  3. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  4. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol
  5. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  6. Poškodené čelné sklo? Vieme ako si ho dáte do poriadku
  7. Príbeh firmy, ktorá si získala celé Slovensko
  8. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 523
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 7 052
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 708
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 682
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 603
  6. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 4 421
  7. Plátené tašky a opakované použitie 4 215
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 2 622
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 103 169
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 228
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 24 496
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 425
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 029
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 926
  7. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 8 901
  8. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 7 660
  1. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  2. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  3. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  4. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  5. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  8. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
SkryťZatvoriť reklamu