SME

Živý kontakt s umením je neraz luxus

Nostalgiu považujem za pascu, hovorí Pavel Zuštiak, slovenský choreograf žijúci v New Yorku

Pavel Zuštiak (1971), choreograf, tanečník. Narodil sa v Košiciach, s tancom začínal v súbore Tremolo, študoval naVysokej škole ekonomickej v Košiciach, neskôr na School for New Dance Development v Amsterdame. Svoje prvé práce prezentoval  aj v Holandsku,Pavel Zuštiak (1971), choreograf, tanečník. Narodil sa v Košiciach, s tancom začínal v súbore Tremolo, študoval naVysokej škole ekonomickej v Košiciach, neskôr na School for New Dance Development v Amsterdame. Svoje prvé práce prezentoval aj v Holandsku, (Zdroj: SME – GABRIEL KUCHTA)

Budúci týždeň na festivale KioSK v Stanici Žilina - Záriečie bude mať slovenskú premiéru aj tanečná inscenácia The Painted Bird II: Amidst. Jej tvorcom je PAVEL ZUŠTIAK, ktorý žije už 15 rokov v New Yorku. Za prvú časť ho nominovali na Bessie Award, obdobu amerického tanečníckeho Oscara, tanečník Jaro Viňarský ju nakoniec vďaka tomuto predstaveniu aj dostal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Amidst znamená uprostred. Prečo takýto názov?
„Celá trilógia The Painted Bird súvisí s vykorenením, dotýkame sa otázok identity, pýtame sa, do akej miery nás definuje prostredie, čo je len kultúrny nános, ktorý sme prijali. V tejto časti sa zaoberám nostalgiou. Niekedy sa totiž upíname na nejaké miesto a žijeme v ilúzii, že ak by sme tam žili, toto samotné miesto by nám niečo zabezpečilo. Alebo zase spomíname na to, čo sme zanechali za sebou, napríklad, že za socializmu bolo lepšie. Ja však považujem nostalgiu za pascu.“

SkryťVypnúť reklamu

Cítite sa v Amerike už doma?
„Snažím sa na ňu neupínať.“

Prečo?
„Pretože keď sa na niečo upnete, prepínate na autopilota, ja sa snažím neprestať vnímať, počúvať, uvedomovať si.“

Pri vašom predstavení si divák neposedí, však?
„Áno, hrá sa bez stoličiek pre divákov. V čiernom boxe sály je päť plôch, medzi ktorými sa môžu diváci voľne pohybovať. Stávajú sa tak účinkujúcim davom. Podobný efekt sme využili aj v prvej časti trilógie Bastard.“

Na konci sezóny ste túto časť prezentovali v historickej budove SND v rámci festivalu Eurokontext. Prečo sa choreograf rozhodne zapojiť do projektu niekoľko desiatok netanečníkov?
„Keď som učil na Kalifornskej univerzite, stalo sa raz, že jeden z učiteľov ochorel, museli spojiť triedy a ja som mal odrazu v sále 80 študentov. Keď som pred sebou videl tú masu tiel, vedel som, že to raz chcem využiť v inscenácii.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako sa vám robí s netanečníkmi?
„Ľudia bez tanečnej skúsenosti majú často v sebe niečo prirodzené, čo sa snažím zachovať a zvýrazniť na scéne. V tom dave chceme vždy prezentovať aj akýsi prierez ľudstvom, aby sa na scéne stretli ľudia rôznej rasy, kultúry, histórie.“

Nie je produkčné peklo zorganizovať také niečo?
„Ani nie, hrali sme to už takmer štyridsaťkrát. Skôr je náročné, ako priviesť účinkujúcich k tomu, aby do vystúpenia dali všetko, čo v sebe majú, aby sa dokázali napojiť na energiu divákov a recyklovať ju.“

Trilógia vychádza z predlohy poľského exilového autora Jerzyho Kosinského The Painted Bird (Pomaľované vtáča). U nás je známejší jeho román Bol som pri tom, aj pre jeho geniálne filmové spracovanie.
„The Painted Bird je príbehom šesťročného chlapca tmavšej pleti, o ktorom si myslia, že je Róm, preto mu nechcú pomôcť a on sa musí ponevierať. Ako prechádza z miesta na miesto, nikdy nevie, aké pravidlá platia v jeho novej komunite. Aj náš divák si bude musieť vždy nanovo definovať postoj k tomu, čo sa deje na danom javisku.“

SkryťVypnúť reklamu

V New Yorku žijete už 15 rokov, je ešte vždy snom mladých umelcov?
„To mesto žije, neustále sa mení, stále ním plynie kvantum umenia, je miestom mnohých kultúr, vznikajú tam nové a nové reštaurácie, nové galérie, preto je stále magnetom pre tvorivých ľudí. Žiť tam je však čoraz ťažšie, lebo ceny nehnuteľností idú veľmi hore. V minulosti vždy existovala nejaká štvrť, kde sa združovali umelci, lebo sa tam dalo prežiť.“

A teraz?
„Menej a menej. Bushwick je asi posledným takým miestom. Umelci vždy do štvrte prinesú niečo zaujímavé, čo pritiahne iných, čo zdvihne ceny, ktoré potom vytlačia zo štvrte umelcov. Mnohí odchádzajú, a to je vážny stav. Bola by škoda, keby sa z New Yorku stalo len galerijné mesto, americké Abú Zabí, do ktorého sa kultúra len importuje, kde prirodzene nevzniká.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo je s dávnou slávnou umeleckou štvrťou Greenwich Village?
„Dnes je to jedna z najdrahších štvrtí. Bývajú tam celebrity, jednoizbový byt stojí aj 5 až 10 miliónov dolárov. Alebo Soho? Pred tridsiatimi rokmi tam v industriálnych priestoroch žili umelci, často bez oficiálneho povolenia. Dnes si už squatovať nemôžu dovoliť, všetko je regulované. Problémy však majú nielen nezávislí umelci, ale aj veľké organizácie ako Metropolitná opera, veľmi sa obávajú, či o pár rokov nebudú musieť zatvoriť. Ani veľké inštitúcie totiž nevyžijú zo vstupného a štátne dotácie v rámci National Endowment for the Arts sú asi tak na úrovni rozpočtu parížskej opery.“

V Amerike všetko predsa vždy stálo na sponzoroch.
„Ale celá generácia tých, čo umenie podporovali, už odumiera. Získať mladých sponzorov, ktorí by umenie udržali, je problém.“

SkryťVypnúť reklamu

Súvisí to s krízou?
„Aj s meniacim sa vzťahom k umeniu. Divák je iný, mení sa aj spôsob, ako sa dívame na diela, ich prístupnosť, mnohé sa odohráva už len virtuálne, živý kontakt s umením sa stáva luxusom. Je to aj výzva pre umelcov, ako inovatívne pracovať s divákom, aby sme ho získali naspäť do divadla.“

Cítiť nejakú nervozitu voči imigrantom z východnej Európy?
„Skôr sa rieši prílev Mexičanov, ktorí zväčša robia najpodradnejšie práce. Po mojom príchode ma prekvapilo, že ani černošská otázka ešte nie je vyriešená, je to stále bolestivá téma. Diskusia však ožíva aj vďaka filmom ako 12 rokov otrokom či Django.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 289
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 855
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 721
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 361
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 617
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 912
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 603
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Po Trumpovom ohlásení ciel začali burzy padať.

V akej fáze sa trhy nachádzajú a v čom sú rozdiely s finančnou krízou.


69
Peter Tkačenko.

Fico môže Danka buď upratať, alebo ignorovať.


27
Akciové trhy prudko klesajú.

Pohľad na portfóliá investorov nepotešia.


162
Oslavy 80. výročia oslobodenia Bratislavy na Slavíne.

Čo je Slavín a kto všetko sa tam zišiel?


92
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 720
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 309
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 72 671
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 659
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 673
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 495
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 730
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 478
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu