SME

Kresby, čo majú štýl, eleganciu aj život. Mattotti je majster

Obľúbenými dielami Daniely Olejníkovej sú ilustrácie Lorenza Mattottiho.

Daniela Olejníková - ilustrátorka.Daniela Olejníková - ilustrátorka. (Zdroj: MAREK WURFL)

Hovoril im to už profesor Kállay v škole – že dobrý ilustrátor by mal vedieť svoj štýl a cit pre kompozíciu prejaviť v akejkoľvek technike.

Lorenzo Mattotti, taliansky ilustrátor, grafik a komiksový tvorca ho isto nepočúval, ba ilustráciu dokonca ani neštudoval, no je priam ideálnym príkladom toho, ako to vyzerá, keď sa strohá školská rada stane skutočnosťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Vedela by som nájsť mnohých ilustrátorov, ktorí sú mi blízki a zameraní podobne ako ja, no pri Mattottim som bezmocná,“ hovorí o svojom obľúbenom autorovi Daniela Olejníková.

SkryťVypnúť reklamu

„Neblížim sa k nemu ničím – ani zručnosťou, ani skúsenosťou, no o to viac skladám klobúk dole a pozerám sa s otvorenými ústami, ako úžasne to Mattotti robí. Výborne ovláda farbu, no neostal pri nej a každý projekt prispôsobuje tomu, akú emóciu chce od výsledku.“

A popri tom presedláva nielen z farby na nefarbu. Ilustruje knižky iných autorov – od rozprávkového Pinocchia až po Danteho Božskú komédiu, pracuje na vlastných grafických románoch, komiksoch, ale i na ilustrácii pre magazíny New Yorker, Vogue, Le Monde či Vanity Fair. A po svete už za to získal množstvo cien vrátane Oscara komiksu - Eisner Award.

Majster

Dielo, ktoré mám rada

Lorenzo Mattotti

  • taliansky ilustrátor, grafik a komiksový tvorca

  • narodil sa v roku 1954 v talianskom meste Brescia, študoval architektúru

  • v 80. rokoch prerazil na poli komiksu, dnes je rešpektovaným ilustrátorom a grafikom, pracuje na autorských projektoch i ilustráciách pre iných autorov, venuje sa ilustrácii pre magazíny, reklamu i módu

SkryťVypnúť reklamu

Daniela Olejníková sa s Mattottiho tvorbou stretla pred pár rokmi, keď jej kamarát doniesol jeho knižku so slovami: „Toto je ten najväčší majster.“

„Potom som naňho na pár rokov zabudla, no keď som ho po čase opäť zbadala – zamilovala som sa,“ hovorí mladá ilustrátorka.

„Mám pocit, že je to skutočne tak. Mám pocit, že Mattotti je skutočne jeden z posledných starých majstrov. Netýka sa to pritom iba bravúry, s akou zvládne svoju prácu po formálnej stránke, ale najmä toho, že v jeho tvorbe vidno stopy kultúrnej pamäti, pôvodnej inšpirácie. Aj v rozhovoroch Mattotti tvrdí, že sa rád necháva inšpirovať filmom, literatúrou, hudbou či výtvarným umením a v jeho kresbách cítiť, že nie je, ako dnes my, ovplyvnený výrazne zrýchleným internetovým svetom. Jeho skúsenosti sú skutočné, reálne a vidno to, lebo ich dokáže pretaviť do svojho vizuálneho rozprávania,“ vysvetľuje Olejníková.

SkryťVypnúť reklamu

Nejde teda len o zručnosť a formálnu bravúru. „Viac autorov vie bravúrne kresliť, no niekedy ani to nestačí a výsledok je prázdny, príliš 'naleštený'. Z Mattottiho prác prýšti život. Ani nedokážem úplne pochopiť, ako je možné, že do kresieb dokáže vniesť taký pohyb. A pritom – keď si pozeráte, čo doteraz urobil – na jednej strane je to veľmi konzistentné a je vám hneď jasné, že je to jeho rukopis, no na strane druhej je až zarážajúce, že to všetko vytvoril jeden a ten istý človek. V jeho dielach je toľko rozličných tém a hlbokých emócií, že by to isto vydalo na viac životov.“

Robí si, čo len chce

Lorenzo Mattotti pritom kresbu či ilustráciu nikdy neštudoval. V čase, keď sa rozhodoval, čo bude robiť, ho najviac bavil komiks, no ten sa nikde študovať nedal. Tak sa zapísal na architektúru, lebo v umení práve frčal koncept a on bol presvedčený, že tam ho isto nevezmú.

SkryťVypnúť reklamu

Architektúru síce napokon nedokončil, no pri kresbe zostal a paradoxne sa presadil aj v svojom obľúbenom žánri. V 80. rokoch vytvoril komiks Feux a spôsobil ním takú malú revolúciu, lebo priniesol celkom nový spôsob farebného poetického rozprávania.

Pasovanie do úlohy „majstra farby“ ho však nezviazalo a hneď nato vydal expresívny čierno-biely komiks.

„A bol rovnako výnimočný ako ten farebný. Podobne to pritom platí i pri témach – jedna z jeho sérií napríklad obsahuje krásne milostné erotické obrázky dvojíc vo vode, iná je o duchovných výjavoch, anjeloch a démonoch – no ani jedna z nich nie je menejcenná. Intenzita prejavu je rovnako silná vo všetkých zobrazených emóciách,“ hovorí Olejníková. „Zvláštne pritom je, že Mattotti robí všetko ručne a používa i celkom obyčajné olejové pastely, s akými sme kreslili na výtvarnej výchove. On však s nimi dosahuje výnimočné kvality.“

SkryťVypnúť reklamu

Nie je teda vôbec prekvapujúce, že Mattottiho si zavolal pred pár rokmi na spoluprácu i Lou Reed, keď robil na cykle piesní inšpirovaných slávnou básňou Edgara Allana Poa Havran.

Pesničky vyšli najprv na dvojalbume, potom na základe textov vznikla divadelná hra režírovaná Robertom Wilsonom a napokon sa dostali aj do kníhkupectiev v podobe knihy ilustrovanej Mattottim.

Nie sú to však „len“ ilustrácie, ktoré by priamo zobrazovali napísané. „Mattotti si vraj s Reedom najprv celkom nerozumel, museli sa stretnúť, aby ho Reed uistil, že kresby majú byť rovnocenné k textu – že budú samostatnou interpretáciou a nielen nejakým doplnkom,“ hovorí Olejníková.

A rovnako i v tejto knižke Mattotti skáče medzi technikami, z farby na čiernobiele expresívne výjavy až po minimalistické figurálne kompozície.

SkryťVypnúť reklamu

Vo všetkých však vidno jeho jasnú štylizáciu, eleganciu, cit pre kompozíciu, zmysel pre líniu a švih.

„Tak sa mi zdá, že Mattotti nie je len majster farby, ale všetkého, čoho len môže byť. Jeho obrázky majú často akýsi snový nádych, no svetlo, ktoré používa, pritom vychádza zo skutočnosti, a aj to je niečo, čo ich robí výnimočnými.“

Víkend
Odoberať tému

Ilustračné foto.

Polícia žiada vodičov, aby využili alternatívne trasy.


TASR
Súvisiace témy: Dielo, ktoré mám rád
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  4. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov
  7. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu
  8. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi
  1. Ideálny čas na pohyb a dokonalú regeneráciu
  2. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta
  3. Aplikácia Otvorené drevo potvrdzuje transparentnosť LESY SR
  4. Drevo pod kontrolou: Ako technológia RFID mení vývoz drevnej hmo
  5. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom
  6. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom
  7. Operácia očí je riešením pre každú profesiu
  8. Private equity fondy menia budúcnosť rodinného podnikania
  1. Majster cukrár radí: Tento dezert dodá každej letnej párty šťavu 13 852
  2. Bývanie v centre Bratislavy? Kúpa sa oplatí viac ako prenájom 8 434
  3. Hodnotenie profesionála: Maldivy si užijete i s nižším rozpočtom 4 710
  4. Osem tipov, kam cestovať počas sviatku na konci augusta 4 068
  5. Hodnotenie profesionála: Hotely na Zakynthose prekvapia detailmi 3 928
  6. Operácia očí je riešením pre každú profesiu 3 120
  7. S tanečnicou Katarínou Jakeš na výlete v Košiciach 2 872
  8. Private equity fondy priťahujú čoraz viac slovenských investorov 1 495
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Ivo Nesrovnal: Matúš, vďaka za pozvanie, ale pod toto sa nepodpíšem. Ad električka v Petržalke. 27 337
  2. Ivan Čáni: Migaľ si svoje prvé a s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou aj posledné volebné obdobie užíva „naplno“. 24 432
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú. 10 664
  4. Martin Sukupčák: Ako jeden primátor "urbanizuje" mesto L. Mikuláš 10 426
  5. Juraj Kumičák: Atrapa 7 663
  6. Daniel Guľaš: Drony nad Moskvou: Úderný zásah do ruskej ekonomiky 6 964
  7. Otilia Horrocks: Kto je tu vlastne podozrivý? Matovičovci, ktorí zverejnia mená — alebo tí, čo mlčia? 5 913
  8. Oskar Kaman: Parkovacia politika Magistrátu zlyháva. 5 383
  1. Marcel Rebro: Slováci dokážu závidieť polosirote rehabilitačný tábor a beznohému protézu
  2. Marcel Rebro: Kaliňákove tanky, Pearl Harbor a slovenský ministerský časostroj
  3. Marcel Rebro: Verím, že dobijeme dobrým ľuďom baterky
  4. Roman Kebísek: Štúr na Slovanskom zjazde r. 1848: Prioritou Slovanov nie je záchrana Rakúska
  5. Post Bellum SK: Priatelia-Maďari, ktorí zohrali kľúčovú rolu počas Nežnej revolúcie
  6. Radko Mačuha: Peter Pellegrini je prezidentom vojny.
  7. Marcel Rebro: Za každým padlým hrdinom zostala stolička pri stole. A často aj dieťa, ktoré stratilo otca
  8. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
SkryťZatvoriť reklamu