SME

Mladý a sľubný románopisec. Hoci amatér

KNIHA TÝŽDŇA / Zpověď mladého romanopisce Umberto Eco píše knihy s úzkostlivou starostlivosťou, rešpektujúc váhu každého slova

KNIHA TÝŽDŇA / Zpověď mladého romanopisce

Umberto Eco píše knihy s úzkostlivou starostlivosťou, rešpektujúc váhu každého slova

To, že Umberto Eco (1932) je historik, filozof, estetik, semiotik a spisovateľ, ktorý v súčasnosti prednáša na univerzite v Bologni, sú všeobecne známe fakty. Tie teraz získavajú na atraktívnosti, keďže pražské vydavateľstvo Argo uviedlo na trh jeho Zpověď mladého romanopisce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kniha v preklade Petra Fantysa sústreďuje štyri Ecove prednáškové eseje, ktoré možno čítať ako populárno-náučný príspevok k semiotike, literárnej teórii, estetike a histórii, akokoľvek sa prvá kapitola začína osobne.

SkryťVypnúť reklamu

Mladý románopisec – amatér

Hneď na jej prahu treba uviesť, že Eco vydal román Meno ruže temer ako päťdesiatročný. Teraz má osemdesiat, na konte päť románov a o sebe vraví: „Považujem sa za veľmi mladého a sľubného spisovateľa“, hoci o pár riadkov nižšie dodáva, „ako románopisec som číry amatér.“ Pritom romány začal písať v detstve, a to tlačeným písmom, no písanie ho po pár stranách tak vyčerpalo, že s ním musel prestať.

Samotný akt písania však nie je hlavnou témou knihy. Eco totiž osvetľuje vlastné pracovné postupy, zásady a pravidlá, ktorými sa pri písaní riadi a voľne prechádza k teóriám o tom, akú úlohu v románe hrajú čitatelia i sám autor, ako text možno interpretovať, pričom zdôrazňuje svoju „morálnu povinnosť nespochybňovať interpretácie iných“.

SkryťVypnúť reklamu

Eco sa pýta, čo je to tvorivé písanie, skúma zdroje vlastnej inšpirácie, hoci práve slovu „inšpirácia“ nedôveruje. Vlastnú zaujatosť, ba fascináciu literatúrou spája s až úzkostlivo dôkladnou prípravou slovesnej matérie. Uvedomuje si totiž váhu a závažnosť slov, preto cituje Angličana Josepha Addisona: „Dobre zvolené slová v sebe skrývajú takú silu, že opis nám poskytuje živšie predstavy než pohľad na veci samotné.“

„V rokoch literárneho tehotenstva“, čiže príprav na novú knihu, zažíva „stav autistickej neprítomnosti“, zbiera dokumenty a fakty, navštevuje rôzne miesta, kreslí mapy, stavby, lode, skicuje tváre postáv...

Úvod knihy pripomína rozmarnú hru ako reakciu na klišéovité predstavy o tom, čo je prozaické dielo a ako vzniká. Po vydaní románu Meno ruže (napísal ho za dva roky, čerpajúc z dizertačnej práce na tému stredovekej estetiky) Eco dostával otázky, prečo sa rozhodol napísať práve román. S provokujúcou iróniou odpovedá: „V istej chvíli svojho života som pocítil naliehavú potrebu napísať román – a to je, myslím, dostatočné a rozumné vysvetlenie.“ Ďalší dôvod je, že „sa mu chcelo otráviť mnícha“. Ak zaznie otázka, ako píše, odvrkne: „Zľava doprava.“

SkryťVypnúť reklamu

Hamlet živší než náš domovník

Po rozmarnom úvode nasledujú kapitoly, v ktorých Eco sústreďuje pozornosť na pomer skutočnosti a fikcie. Vysvetľuje, prečo sú ľudia, ktorí „Hamleta pokladajú za skutočnejšieho než domovníka v dome, kde bývajú“, prečo nás dojímajú Anna Kareninová, Řehoř Samsa či pani Bovaryová, prečo sa tieto a mnohé ďalšie úspešné fiktívne románové postavy „stávajú vrcholnými príkladmi ´skutočného´ ľudského údelu“.

Polovicu knihy tvoria zoznamy. Pre semiotika Eca sú nevyčerpateľným zdrojom znakov a znakových systémov, a teda komunikačných javov. Eco hromadí slová a vety tak, ako to poznala stredoveká literatúra, cituje príklady a plynulo prechádza k rétorike a rétorickým stratégiám. Prvá reč Cicera proti senátorovi Catilinovi v rímskom senáte je čitateľský zážitok rovnako ako báseň Možnosti od Wisławy Szymborskej.

SkryťVypnúť reklamu

Eco rád priznáva priam „rabelaisovskú chuť hromadiť“, „systematicky zbierať všetko, čo treba poznať“, je „uchvátený pocitom nevýslovného“, má „lásku k opakovaniu“, zažíva „závrat z onoho a tak ďalej“ a cíti „rozkoš z vnímania zvuku“. To všetko preukázal povedzme zoznamom koralov a rýb v knihe Ostrov včerajšieho dňa.

Eco však neopomenie ani zoznamy iných, napríklad Marka Twaina a Jamesa Joycea a ich hrdinov Toma Sawyera a Leopolda Blooma.

Zoznamy ako literárne prostriedky predstavujú pre Eca metódu, ktorá „hromadením charakteristických vlastností vyjavuje nové vzťahy medzi úplne nesúrodými vecami alebo aspoň dochádza k spochybneniu tých vzťahov, ktoré prijíma bežný rozum“.

Aj vďaka tejto metóde je pozoruhodné dielo tohto empirika a elegána štylistiky ustavične otvorené a „v stave zrodu“. A tak sa čitatelia môžu tešiť na ďalšie beletristické objavy veľmi mladého a sľubného románopisca. Hoci amatéra.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  8. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  3. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 282
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 786
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 462
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 859
  5. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 6 627
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 427
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 5 556
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 956
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 185 383
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 988
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 173
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 683
  5. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 6 037
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 921
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 625
  8. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 4 473
  1. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  2. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  3. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  4. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  5. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  6. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  7. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  8. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
SkryťZatvoriť reklamu