Už len aby film Matta Reevesa ocenili aj slovenskí diváci.
Román Pierra Boulla z roku 1963 sa za pol storočia rozrástol na fenomén. Päť filmov v rozpätí rokov 1968 – 1973, dva televízne seriály a štylizovaná maškaráda Tima Burtona z roku 2001.
Keď sa v novom tisícročí producenti rozhodli začať celú ságu odznova, museli ísť na vec inak.
Planéta opíc je všeobecne známa súčasť popkultúry. Burton dokázal, že hrať sa na šokujúce zvraty a prekvapivé pointy je neúčinné a trápne.
Snímka Zrodenie planéty opíc z roku 2011 sa už vyhla lákavému štylizovaniu, zveličovaniu i parodizácii. Zachovala si vážnosť i pátos originálu a pritom je moderná.
Rozpráva svoj príbeh zručne, inteligentne, s vrúcnym nadšením, ktoré pomáha ospravedlniť viac nevyhnutných zjednodušujúcich, naivných, logike odporujúcich momentov.
Rozprávanie je pútavé, napínavé a podmanivé, na čom sa podieľajú scenár, réžia, herci, kamera, triky i hudba.
Shakespeare a Stalin
Úsvit planéty opíc
Názov: Dawn of the Planet of the Apes
USA, 2014, 130 minút
Réžia: Matt Reeves. Kamera: Michael Seresin. Hudba: Michael Giacchino.
Hrajú: Andy Serkis, Jason Clarke, Kodi Smit-McPhee, Gary Oldman, Toby Kebbell, Judy Greer, Keri Russell, Kirk Acevedo
Premiéra v SR: 17. júla
Pokračovanie Úsvit planéty opíc je na tom rovnako, ba ešte o kus lepšie.
Scenáristi do pochmúrneho obdobia ústupu ľudskej civilizácie a začiatku sveta opíc vsadili priam shakespearovskú drámu o moci, závisti, láske, zrade i uvedomení si, že konflikt, ktorý hrdinovia rozpútali, sa im vymkol z rúk, nedokážu ho zvrátiť a stali sa jeho sluhami – proti vlastnému svedomiu, presvedčeniu i vôli.
Aj s pôsobivou teatrálnosťou a nevyhnutným pátosom, ale presvedčivo, bez pachuti. A aby toho nebolo málo, coriolanovských hrdinov tu máme hneď dvoch, po jednom vo svete ľudí i ľudoopov.
To, že zdanlivý priateľ vodcu opov revolucionára Caesara – v skutočnosti jeho krutý súper a neľútostný manipulátor – sa volá Koba ako Josif Vissarionovič Stalin zamladi, je milý bonus. Umožňuje ďalšiu interpretáciu.
Rozpočet sa vyšplhal na 170 miliónov dolárov a film túto sumu dáva najavo neefektne, zato efektívne.
Obraz slúži príbehu
Výprava je luxusne presná, zaprášená, zablatená, plná jaziev a chlpov. Obraz nie je samoúčelný, pokorne slúži rozprávaniu.
Kamera Michaela Seresina čaruje surovým, drsným no pôsobivým obrazom sveta, ktorý prestáva byť ľudským.
Ľudoopy sa dorozumievajú škrekmi a posunkami. Sú otitulkované, no i tak je mnoho scén bez slov.
Veľa je aj digitálnej animácie, pôsobí však organicky a prirodzene (okrem ľudoopov jazdiacich na koňoch).
Režisér Matt Reeves je nadaný rozprávač. Presne vie, kedy pridať a kedy ubrať, pozorne odmeriava atrakcie, napätie, akciu, dialógy, emócie ba i jemný humor tak, aby diváka nezahltil, no ani nezunoval. Aby film zostal napínavý, zábavný i myšlienkovo bohatý.
Hlavnou postavou je uvážlivý Caesar, ktorého za pomoci digitálnych kúziel opäť stvárnil Andy Serkis. Jeho náprotivok vo svete ľudí, rozvážneho Malcolma, hrá Jason Clarke.
Ich negatívmi sú bojachtivý ľudoopí radikál Koba (Toby Kebbell) a rázny vodca komunity v bývalom San Franciscu Dreyfus (Gary Oldman) so spasiteľským komplexom.
Do sveta, v ktorom ľudstvo končí, sa vrátil Kodi Smit-McPhee, známy z adaptácie McCarthyho Cesty.
Nedobré znamenia
Úsvit planéty opíc je ďalším dôkazom, že svet Pierra Boulla je atraktívny, sugestívny a úrodný. Umožňuje úspešný život aj príbehom, ktoré majú k nenáročným letným blockbusterom poriadne ďaleko.
Večer po premiére sme však v sále bratislavského multiplexu sedeli na predstavení možno desiati – a to nie je dobré znamenie.