SME

Zostal vo mne silný pocit slobody

Mám rada, ak sa autobiografia premieša s fantáziou a vznikne zvláštny príbeh, hovorí finalistka ceny Anasoft litera 2014 Uršuľa Kovalyk.

Uršuľa Kovalyk (1969) sa narodila v Košiciach, vyštudovala sociálnu prácu na Trnavskej univerzite. Pracuje v občianskom združení Divadlo bez domova s bezdomovcami v Bratislave.  Vydala knihy Neverné ženy neznášajú vajíčka (2002), Travesty šou (2004), ŽenaUršuľa Kovalyk (1969) sa narodila v Košiciach, vyštudovala sociálnu prácu na Trnavskej univerzite. Pracuje v občianskom združení Divadlo bez domova s bezdomovcami v Bratislave. Vydala knihy Neverné ženy neznášajú vajíčka (2002), Travesty šou (2004), Žena (Zdroj: DÁVID TKAČIK)

Najúspešnejšie obdobie svojho života som prežila v totalite – pekná irónia, hovorí v mene svojej hrdinky URŠUĽA KOVALYK v knihe Krasojazdkyňa, do ktorej vložila aj svoju skúsenosť voltižérky.

Aká bola vaša voltižérska kariéra?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Intenzívna a krátka. Skončila sa však úplne iným spôsobom, než to opisujem v knihe. Jazdiareň a vzťah s koňmi vytvorili ostrov, kde som mohla slobodne dýchať, pohybovať sa a snívať. Ten silný pocit slobody však vo mne ostal a bol taký intenzívny, až raz vyplával na povrch. Niečo ma prinútilo sadnúť si za počítač a napísať príbeh o jednej malej krasojazdkyni.“

SkryťVypnúť reklamu

Sú autobiografické prvky základom každej dobrej literatúry?

„Myslím si, že v každom príbehu je skrytý kus autobiografie a je iba na spisovateľke, či si to prizná. Ja som determinovaná vlastným životným príbehom, ale aj tým že som žena, mám deti a moja rodina má za sebou ťažkú históriu. Aj keby som sa neviem ako snažila, vždy by do mojich textov presakovali niektoré obrazy, postavy, pocity, situácie z môjho reálneho života. Mám rada, ak sa autobiografia premieša s autorkinou fantáziou a vznikne zvláštny, zaujímavý príbeh.“

Je multikultúrne prostredie vašej novely v niečom typicky košické?

„Keď sa mojej babičky a deda pýtali, či sa cítia Slovákmi, alebo Maďarmi, odpovedali, že sú Košičania. Ak nechceli, aby sme ako deti rozumeli, o čom klebetia, prešli plynule do maďarčiny. Niektoré názvy jedál, napríklad bundáskenyér (chlieb vo vajci), som poznala len v maďarskom jazyku. Odmalička som bežne v obchode počula maďarčinu, nemčinu, rómčinu niekedy aj rusínčinu. Starí Košičania hovorili troma jazykmi a považovali to za úplne normálne. Nezabúdajme na Sándora Máraia, spisovateľa a košického rodáka. Humanistické idey v jeho knihách podľa mňa ovplyvnili mnoho ľudí a podieľali sa na vytvorení uvoľnenej multikultúrnej košickej ’klímy’’.“

SkryťVypnúť reklamu

V rodine, o ktorej píšete, sa muži vyskytovali len ako návštevníci, alebo boli dokonca na ťarchu.

„Poznám veľa takých rodín, kde ženy suplujú mužov, napríklad ak cestujú za prácou do cudziny a celé týždne nevidia svoje deti. Mala som kamarátky, ich mamy boli mladé vdovy a ledva prežili z výplaty, mala som kamarátov, ktorým sa otcovia upili na smrť alebo opustili ich rodinu. Vyrastala som s deťmi, na ktoré ich otcovia nikdy neplatili výživné, ale nikdy za to neboli odsúdení. Existovali rodiny, kde dedovia umreli v tábore alebo sa nevrátili z vojny. Preto mám pocit, že je to bežná situácia v našich končinách a ústavný zákon o rodine je nezmysel, ktorý tieto situácie vôbec nevyrieši.“

Dá sa vaša kniha označiť za nostalgickú?

„Necítim nostalgiu za ’socíkom’. Neznášam hrozné socialistické odrhovačky, ktoré aj dnes hrajú v rádiu, recesistické prvomájové pochody, neobdivujem socialistické stavby. Nemám rada organizovanú zábavu, ak som v dave ľudí, mám pocit, že sa dusím. Som rada, že železná opona padla, že máme možnosť byť slobodnými. Len sa to akosi nevieme naučiť. Uvedomujem si však, že sú ľudia ktorí zmenu režimu ’nepredýchali’. Padli do rôznych pascí, na ktoré neboli pripravení. Hovorím napríklad o trhu s tvrdými drogami, ktorý bol po nežnej revolúcii rýchlejší než odvykacie programy pre závislých. Niektorých zničil mečiarizmus a temné obdobie výpalníkov. Poznám naopak ľudí, ktorí niečo pekné a výnimočné vytvorili aj napriek tomu, že bola totalita. Po revolúcii všetko padlo do zabudnutia. Kniha nie je nostalgia za ’zlatým socíkom’, ale oslava ľudskej tvorivosti aj napriek ’hroznému socíku’.“

SkryťVypnúť reklamu

A čo tá Indiánka v knihe?

„Prenasleduje ma od mojich pätnástich rokov. Snívajú sa mi zvláštne sny, v ktorých vidím starú bezzubú Indiánku. Niekedy v sne lietam ponad indiánsky tábor plný koní, detí a psov. Počujem aj hudbu i štekot a nakoniec pristanem vedľa tej stareny. Naposledy sedela pri ohni a roztĺkala niečo kameňom. Mávam pri tom neuveriteľne silné euforické pocity, ktoré si nedokážem vysvetliť. Možno v snoch cestujem do minulých životov, alebo cítim nejaký archetyp z kolektívneho nevedomia. Asi by som mala zájsť za psychologičkou, ktorá pracuje so snami.“

Prečo ste sa rozhodli vydať knihu cez svoje združenie Divadlo bez domova?

„Pretože rada experimentujem a robím nové veci, nech už dopadnú akokoľvek. Chcela som aj v Aspekte uvoľniť miesto nejakej inej feministickej spisovateľke a aby boli do projektu vydania knihy zapojené aj niektoré naše telesne postihnuté herečky. Z Krasojazdkyne sme nakoniec urobili scénické čítanie, kde účinkujú.“

SkryťVypnúť reklamu

Aké sú výhody podobného „samovydávania“?

„Zrealizovala som si predstavu o tom, ako bude kniha vyzerať, ako sa bude distribuovať či propagovať. Nevýhodou je, že musím na seba prebrať zodpovednosť za byrokraciu či účtovné záležitosti.“

Knihu ilustrovala Lucia Dovičáková.

„Je to moja najobľúbenejšia košická maliarka, blízka témami, ktoré si vyberá, aj spôsobom, ako sa díva na materstvo, ženskú krásu či iné ženské témy. Svojimi obrazmi provokuje, lezie pod kožu pri témach, ktoré sa u nás aj v umení často idealizujú. Jej obrazy skrývajú príbehy, búrajú stereotypy.“

Ilustráciu, ktorá je na obálke knihy, robila na objednávku?

„Nie, nakreslila ju už dávnejšie. Spomenula si na ňu, keď čítala môj ešte surový text, a poslala mi ju. Myslím, že aj to je dôkazom, že v nejakom bode spolu rezonujeme. Moje písanie a Luciine maľovanie majú spoločnú drsnosť, iróniu a čierny humor.“

SkryťVypnúť reklamu

Loading...

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 74 764
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 320
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 004
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 256
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 186
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 154
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 219
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 488
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 540
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 60 191
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 746
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 303
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 928
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 519
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 759
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu